Tradiční značky mobilů paběrkují.

Tradiční značky mobilů paběrkují. | foto: Profimedia.cz

Bývaly hitem a každý je chtěl, teď se tyto značky propadly do suterénu

  • 101
Tradičním značkám mobilů se nedaří. Výroba smartphonů je téměř výhradně záležitostí asijských firem, zejména těch čínských. Jediným velkým neasijským výrobcem chytrých telefonů je americký Apple.

Americká analytická společnost IC Insights zveřejnila žebříček největších výrobců smartphonů za první čtvrtletí letošního roku. Není tedy nikterak čerstvý, zanedlouho se dočkáme výsledků za druhý letošní kvartál. Ale data od IC Insights jsou zajímavá tím, že ukazují i pořadí menších značek, zatímco většinou je známo tak nanejvýš pět nejlepších výrobců.

Lze si tak udělat obrázek, jak moc trhu s chytrými telefony dominují čínské značky. V nejlepší dvanáctce je jich hned osm, jen dva výrobci jsou z Jižní Koreje, jeden ze Spojených států a jeden ze stále rostoucí Indie.

Počtem prodaných přístrojů zatím čínští výrobci nemůžou konkurovat zcela dominantnímu Samsungu a Applu, ale i tak je jejich vzestup nepřehlédnutelný. Čínské značky z Top 12 za letošní první kvartál prodaly dohromady 111,1 milionu chytrých telefonů. A to v drtivé většině na domácím trhu. Čtyři zbývající výrobci potom 151,6 milionu. Tři z nich přitom působí celosvětově.

12 největších výrobců smartphonů za 1Q 2016.

V Top 12 nenajdeme dříve tak zásadní značky jako například HTC nebo Sony. A i takový gigant jako Microsoft jen paběrkuje. Sony podle IC Insights letos v prvním čtvrtletí prodalo jen 3,4 milionu smartphonů, Microsoft dokonce jen 2,3 milionu. Jedničkou je Samsung, následuje ho Apple. Až na sedmém místě je jihokorejské LG. Dvanáctku nejlepších uzavírá indický Micromax.

Největším čínským producentem smartphonů je Huawei. Pořadí největších čínských výrobců pokračuje: Oppo, Xiaomi, Vivo, ZTE, Lenovo, TCL (Alcatel) a Meizu. Značky Oppo a Vivo mají stejného majitele, a pokud bychom použili stejnou metodiku jako u Lenova a Motoroly, tak by třetím největším výrobcem smartphonů byla jejich mateřská firma BBK Electronics.

Žebříček od IC Insights doplňuje predikce, jak se bude jednotlivým značkám dařit v celém letošním roce. Samsung i Apple si nepatrně pohorší, stejně tak LG. Nejvíce je odhadován nárůst indického Micromaxu, a to o 74 procent. Dařit se nadále nemá Microsoftu, který má za celý letošek prodat méně než 15 milionů smartphonů. To je zhruba pětkrát méně, než kolik prodal Samsung jen za první čtvrtletí.

Někteří čínští výrobci půjdou výrazně nahoru. Oppo o 54 procent, Vivo o 48 procent, Huawei a Meizu o 29 procent. Některé čínské značky jako Xiaomi, ZTE a TCL budou stagnovat. Dařit se nemá u nás dobře známému Lenovu, kterému se mají propadnout prodeje o výrazných 26 procent. IC Insights odhaduje, že celý trh se smartphony má letos vyrůst o pět procent.