Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TomTom One - zapni a jeď (recenze all-in-one GPS)

aktualizováno 
Navigace typu vše v jednom jsou stále populárnější. Netřeba zdlouhavé instalace map či nastavování, zařízení stačí zapnout a můžete jej plně využívat. Podívali jsme se na zoubek nejlevnější z tohoto typu navigace u TomTom. Co dostanete za dvanáct tisíc?

Pokud již kapesní počítač vlastníte a rádi byste si pořídili navigaci, je nejjednodušším způsobem zakoupení GPS přijímače. Co když však PDA nemá Bluetooth a drátově se vám receiver propojovat s kapesním počítačem nechce? Je tu ještě jedno řešení - pořízení jednoúčelového GPS zařízení. To si budou kupovat zejména lidé, kteří PDA nevyužijí, hodit se však může i někomu, kdo je se svým kapesním počítačem spokojený, ale z nějakých důvodů nechce mít dvě zařízení, nebo zkrátka jeho PDA rozšíření neumožňuje.

Na takové uživatele samozřejmě výrobci myslí rovněž, i když se - možná trochu s podivem - nejedná o přední producenty kapesních počítačů, ale spíše o tvůrce mapových podkladů. Šance výroby all-in-one navigačních zařízení se chytil TomTom, o úspěchu svědčí několik zařízení v nabídce, která se stále rozšiřuje. Ovšem nejen tento výrobce nabízí jednoúčelová zařízení, kapesní navigaci si můžete pořídit například od MIO nebo iQue od Garminu atp.

TomTom One

My jsme v minulých týdnech důkladně otestovali nejlevnější jednoúčelové zařízení od tvůrce zřejmě nejlepších mapových podkladů vůbec - TomTom One. To nabízí kromě mapových podkladů Česka také pokrytí Slovenska, Polska a Maďarska.

Obsah balení

Ve vzhledově vydařené krabici se nachází kromě samotného TomTom One také paměťová SD karta s mapovými podklady, instalační CD a autodržák na sklo spolu s autonabíječkou a synchronizačním kabelem. Nechybí samozřejmě manuál či licenční kód, který využijete při stahování aktualizací a dalších služeb, které TomTom nabízí.

Co se příslušenství týče, tak držák do auta se po sestavení z několika částí jevil jako velmi kvalitní. Na skle drží díky nastavitelné přísavce jako přibitý. Také během jízdy si i s upevněným zařízením zachovává stabilitu, na TomTomu nebyly znát žádné otřesy. To se nedá napsat o držáku Dicota Keeper s jiným testovaným kapesním počítačem, který vibruje, byť nepatrně, prakticky neustále.

Držák je díky kloubu stavitelný výškově i postranně - v obou případech stačí pro pohyb povolit plastové šrouby. Držák je však ryze jednoúčelový - Tom Tom se do něj zasune po dvou "kolejích", které má na zadní straně. Nutné je dávat si pozor při vysouvání, které jde poměrně ztuha a hrozí ulomení plastu držáku.

Nicméně je fajn, že se zákazník nemusí starat o shánění držáku vlastního, tento účel plní na jedna, k připevnění PDA nebo jiného zařízení však neposlouží.

Co však v balení chybí je jakýkoliv obal na přenášení zařízení. To je sice z tvrdého plastu, hrozí však poškrábání obrazovky a také při nechtěném pádu na zem by nemusel TomTom nárazu odolat. Je tedy když ne nutné, tak přinejmenším vřele doporučené použít pouzdro vlastní - v našem případě tomuto účelu provizorně posloužil obal od Dellu Axim, do kterého se testované zařízení vešlo tak akorát.

Další výtku máme k velikosti autoadaptéru. Ten je poměrně dlouhý, což může v některých případech ve voze vadit. Kabel z adaptéru totiž není vyveden šikmo, jak by se slušelo, ale hezky přímo a tak ještě několik centimetrů přidá. To jsme pocítili při každém zařazení rychlosti 1-3-5. Zde by se slušelo dodávat adaptér i kabel co nejkompaktnější, aby řízení nevadil.

Autoadaptér je také jediný prostředek k nabíjení TomTomu, klasická nabíječka je až součástí volitelného příslušenství (stejně jako například externí anténa pro silnější signál...).

Parametry zařízení a jeho zpracování

Co se parametrů týče, tak je na tom TomTom One vcelku solidně, ostatně posuďte sami:

  • procesor o taktu 380MHz
  • paměť o velikosti 32MB RAM
  • 3,5 palcový, 320 x 240 LCD dotykový displej
  • rozměry 110 x 89 x 3 mm, 260 gramů
  • provozní teplota od -10 do +55 °C
  • USB port pro propojení s PC
  • integrovaná vyměnitelná Li-Ion baterie
  • integrovaný 20-kanálový GPS receiver SiRF Star III
  • Bluetooth pro spojení s telefonem a následný update

Stylus byste v balení hledali marně, zařízení je koncipováno na plné ovládání rukou.

Co se zpracování týče, tak je šasi TomTomu One vyveden z tvrdého kvalitního plastu. Tloušťka rámu okolo displeje by mohla být možná menší, stejně jako celé zařízení, na druhou stranu - přenášet jej budete stejně jinak než v kapse u košile a váha lehce přes čtvrt kila se v tašce ztratí.

Část okolo displeje je prosta jakýchkoli ovládacích prvků, na horní straně lze najít pouze tlačítko pro zapínání/vypínání zařízení a diodu signalizující chod zařízení, vzadu pak již zmíněné "koleje" a reproduktor. Vespod je pak zdířka pro systémový a USB konektor a  sluchátka. Nad nimi se nachází slot na SD kartu.

Ovládání navigace, jas a zvuk, výdrž

Po zapnutí přístroje se na obrazovce objeví animace, ze které by i dítko pochopilo, že je nutno vložit do slotu paměťovou kartu. Následuje nastavení jako například výběr ruky, kterou bude zařízení ovládáno, zadání času atp. Pak již nic nebrání zařízení plnohodnotně využívat, což může být po prvním vybalení do několika minut.

Uvedení zařízení do chodu trvá jen několik málo desítek sekund. Podobně rychle jsou lokalizovány satelity, k tomu je však nutné mít zařízení pod širým nebem. Stěny domu TomTomu příliš nesvědčí. Chování navigace se však budeme podrobně věnovat dále.

Jak již bylo napsáno, zařízení se ovládá prsty a nikoliv stylem. Kromě toho, že na obrazovce zůstávají otisky a šmouhy má takové ovládání tu výhodu, že nemusíte věčně hledat, vytahovat a zase zandavat stylus. Trochu neuzpůsobena ovládání prsty zůstala velikost písmen, při zadávání adresy se lehce stane, že se překlepnete, totéž platí o malých šipkách, kterými se posunuje nahoru a dolů. Není to ale nic tragického, k překlepu v našem případě došlo jen několikrát.

Co se zvukového výstupu týče, reproduktor je při maximálním nastavení poměrně hlasitý, zařízení si navíc může regulovat zvuk podle rychlosti vozidla. Hlasitost zvuku lze nastavit v rozmezí od 10 do 100 procent, případně výstup zcela vypnout.

Regulovat je možné i podsvícení displeje. Pokud je zataženo, stačí nastavit cca 50-procentní jas denních barev a viditelnost je velmi dobrá. Tu samozřejmě negativně ovlivňuje sluneční svit, při kterém se využijí maximální zobrazovací možnosti displeje, avšak i na přímém slunci nebyl problém s čitelností údajů (na snímku o něco níže je porovnání TomTomu s max. jasem ve srovnání s displejem telefonu).

Regulovat lze také jas nočních barev - TomTom totiž umožňuje pro jízdy v noci přepnutí do šetrného, tmavšího zobrazení.

Výdrž baterie zařízení nepatří k největším. Výrobce zřejmě plánuje, že TomTom One bude většina řidičů na cestách napájet z autozásuvky. Při středním jasu vydržela baterie zhruba 2 hodiny, nabití trvalo podobnou dobu.

Tímto jsme popsali schopnosti zařízení, v závěrečné části se zaměříme na mapu, její porovnání s konkurencí a celkové zhodnocení zařízení. Pokud máte k TomTomu nějaké dotazy, napište je do diskuze pod článkem a my se je pokusíme zodpovědět.





Nejčtenější

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Další z rubriky

Render chystaného Xiaomi Mi 6c
Xiaomi se daří a rozšiřuje výrobu vlastních procesorů

Firma Xiaomi je aktuálně již pátým největším výrobcem smartphonů. Podle nepotvrzených zdrojů nyní chystá odlehčenou verzi svého současného topmodelu. Přístroj...  celý článek

Vertu Aster
Už jen dnes superluxus za hubičku. Draží se zbytky Vertu

Značka luxusních telefonů Vertu skončila kvůli dlouhodobým neuspokojivým finančním výsledkům letos v červenci v likvidaci. A že nešlo jen o akci „naoko“...  celý článek

vivo X20 (Xplay 7) bude první smartphonem se čtečkou otisků v displeji
Toto bude první smartphone s unikátním displejem. Nahradí snímač otisků

Čínské vivo nepolevuje v chrlení nových smartphonů, aktuálně chystá dvojici X20 a X20 Plus. Na čínské síti Weibo se nyní objevily informace o prvním z nich....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.