Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


TomTom bojuje proti kolonám. Revoluce, nebo poslední nádech navigací?

aktualizováno 
Výrobce navigací TomTom spustil tento týden na českém trhu svou online službu HD Traffic, která by měla být nejpřesnější službou informující o aktuální situaci na silnicích. TomTom slibuje doslova revoluci v dopravě. V České republice ovšem nenabídne velmi podstatnou funkci, kterou je sledování provozu podle pohybu mobilů.

TomTom HD Traffic - aktuální doprava v Praze

TomTom spustil službu HD Traffic poprvé v Nizozemsku ve spolupráci s tamním Vodafonem a ve své nejvyšší verzi funguje také na principu sledování pohybu mobilních telefonů.

Nyní už je tento přesný a rychlý způsob získávání dopravních informací dostupný v mnoha zemích západní Evropy a donedávna končil přesně na našich hranicích. Od tohoto týdne mohou službu využívat také čeští řidiči, kteří si zakoupí nejnovější modely navigací TomTom, jejichž ceny začínají na hranici šesti tisíc korun.

V navigacích je napevno vestavěna SIM karta operátora Vodafone, která slouží jen k datovým přenosům. Zákazník neplatí žádný paušál za přenesená data a to ani v zahraničí, službu lze tedy bez starostí využívat kdekoliv v Evropě. První rok používání služby je zdarma, za každý další se pak platí poplatek 1 290 korun. Součástí služeb nazvaných LIVE není nejsou jen aktuální dopravní informace, ale také například vyhledávání bodů zájmu přes Google nebo online počasí.

Princip aktuálních dopravních informací spočívá ve sběru dat pocházejících přímo od ostatních uživatelů služeb LIVE či TomTom Business Solutions a kromě toho jsou doplněna o data společností třetí strany a historická data technologie IQ Routes. Základem služby v mnoha evropských zemích je ale anonymní sledování mobilních telefonů operátora. U nás ovšem můžeme na tuto podstatnou část systému v současné chvíli bohužel zapomenout.

Přínos nové služby od TomTomu je tak v současné chvíli nejistý. Samozřejmě se jedná o výrazně lepší technologii než samotné RDS-TMC, revoluce v dopravě v Česku tím ale rozhodně ze dne na den nepřichází.

Je to velmi jednoduché. Služba od TomTomu nyní v České republice spoléhá kromě dat získaných od třetích stran a běžně dostupných informací o dopravě zejména na údaje získané od uživatelů jejich produktů. Těch sice není málo, na druhou stranu ale na většině komunikací se zřejmě nepohybuje tolik automobilů s navigací nebo jiným řešením od TomTomu, aby byla tato data relevantní.

Pokud by zde byl ovšem použit systém sledování pohybu mobilních telefonů, který TomTom využívá v zahraničí a který je také například základním zdrojem dat pro dopravní informace u Google, byla by situace zcela jiná. Jeho princip je velmi jednoduchý a v zásadě odpovídá systému sledování polohy uživatelů s navigacemi. Tam, kde se telefony pohybují plynule, žádný problém nebude. A naopak. Pokud se v jednom místě, kde se dříve telefony pohybovaly, začnou shlukovat, lze očekávat dopravní komplikace.

Velký rozdíl je ovšem v četnosti těchto dat. Pokud bude kolona obsahovat například sto automobilů, jak velké množství řidičů zde bude mít navigaci od TomTomu? Možná pět, možná také žádný. Pokud by byl ovšem systém postaven na sledování pohybu mobilů jen jednoho operátora, počítalo by se zřejmě množství těchto řidičů v desítkách a data by byla velmi přesná.

Pro skutečnou změnu v dopravě by samozřejmě bylo vhodné, pokud by se tento systém dostal ve formě aplikace do mobilních telefonů, o čemž i TomTom uvažuje. Aplikace by poté mohla běžet na pozadí a aniž by uživatel používal samotnou navigaci, zařízení by posílalo informace o jeho aktuální poloze, což ostatně většina dnešních telefonů dělá i tak, bez našeho vědomí.

Nový systém pro aktuální dopravní informace od TomTomu podrobíme již v nejbližších dnes srovnání se současnou konkurencí.

Autor:




Nejčtenější

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Android 8 se bude jmenovat po sušenkách Oreo
Android O se bude jmenovat po slepovaných sušenkách

Už je to (skoro) jasné. Nový Android, zatím známý jako O, se bude jmenovat po slepované sušence Oreo. Alespoň tomu vše nasvědčuje.   celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Další z rubriky

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století
Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou...  celý článek

Mio MiVue 388
Nová „černá skříňka“ pro řidiče: Mio MiVue 388 upozorní na radary

Stále populárnější kategorie kamer do automobilů se rozrostla o zajímavou novinku z dílen známého výrobce navigací Mio. Kamera zvládne videozáznam v kvalitě...  celý článek

Evropský navigační systém Galileo
Navigační systém Galileo slaví historický milník, zaměřil svůj první cíl

Evropský navigační systém Galileo, do nějž Evropa pumpuje miliardy eur, funguje. Historického milníku systém dosáhl v úterý, když na zemském povrchu zaměřil...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.