Tísňová linka 112 v myslích obyvatel EU ještě nezakořenila

  • 4
Tísňová linka 112 v myslích obyvatel EU ještě nezakořenila

Stále málo lidí v EU ví o evropské tísňové lince 112, přes kterou lze zavolat pomoc v případě jakékoli nouze, konstatovalo v Bruselu Evropské sdružení pohotovostních čísel (EENA). V České republice povědomí o stodvanáctce stoupá a to hlavně díky mobilům, řekl ČTK šéf odboru operačního řízení hasičů Luděk Prudil.    

V České republice se začala linka používat před rokem. O čísle, které je možné vytočit v jakékoli zemi EU, ví nyní odhadem polovina Čechů, doplnil expert firmy, která se v ČR stará o její instalaci.

V Bruselu se oba odborníci účastní konference, která řeší právě to, jak v EU linku 112 dál propagovat a zdokonalit, aby se například člověk v cizině vždy domluvil, když na ni zavolá. Podle informací sdružení věděl o čísle 112 v EU před jejím rozšířením jen každý pátý člověk.

Linka 112 přijímá hlášení pro republikovou i městskou policii, hasiče a záchrannou službu. Operátoři mají být schopni zprávu přijmout alespoň v jednom cizím jazyce. Podle toho, zda jde o úraz, požár nebo loupež, se v ČR po oznámení automaticky přepojí na známé národní linky 150, 155, 156 nebo 158. 

O lince 112 ví stále víc Čechů a prý se o to zasloužily mobilní sítě. "V České republice se nyní používá hodně, v průměru na ni volá 400.000 až 500.000 lidí za měsíc," řekl Prudil. O polovinu lidí méně volá podle něj například na linku hasičů 150. Podle Prudila by se 112 měla vytáčet hlavně v případech, kdy si situace nebo nehoda vyžaduje více záchranných složek. Nebo je na ni vhodné zavolat při cestě v zahraničí. Česká policie a zdravotníci prý upřednostňují používání národních čísel, pokud se jedná o specifický problém, s nímž mohou okamžitě pomoci.

Mají dokonce dohodu s hasiči, kteří linku provozují, že na ni neběží nijak zvláštní osvěta. Češi tak informace o lince 112 najdou například v telefonních budkách, na návodu k mobilu a v telefonních seznamech. Evropská tísňová linka existuje 13 let. Podle sdružení by větší povědomí o ní mohlo v EU ušetřit až 5000 lidských životů ročně. V některých zemích EU je potřeba nejen větší propagace této tísňové linky, ale i zlepšení jejích služeb.

 Použili jste někdy linku 112?