Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodávají vás a vy to nevidíte, varuje šéf Applu

  10:44aktualizováno  10:44
Osobní údaje o uživatelích mobilních zařízení mají cenu zlata. Pro mnohé společnosti působící v mobilním průmyslu totiž představují významný přísun financí. Tyto informace jim totiž umožňují lépe zacílit reklamu. Šéf Applu takové praktiky tvrdě odmítá.

Tim Cook | foto: AP

V pondělí 1. června se Tim Cook zúčastnil v americkém Washingtonu večeře pořádané Centrem pro elektronickou svobodu informací, které ho za vedení Applu ocenilo jako „bojovníka za svobodu“. Právě u příležitosti této akce se Cook podle portálu The Verge neostýchal vyjádřit své opovržení k on-line službám, které jejich poskytovatelům umožňují obchodovat s citlivými osobními údaji. Narušení soukromí považuje za hrozbu pro americký způsob života.

„Naše soukromí je napadeno na více frontách. Mluvím k vám ze Silicon Valley, kde některé z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších společností postavily své podnikání na nevšímavosti vůči osobním údajům svých zákazníků,“ uvedl Cook s tím, že takové společnosti sbírají informace, které se posléze snaží zpeněžit.

„Myslíme, že to není správné. A není to ten druh společnosti, jakou by Apple chtěl být,“ dodal. Sám Apple pro lepší cílení reklamy používá službu iAd, která tak činí na základě zájmů uživatelů. Službu lze přitom v zařízeních Applu zakázat, případně vypnout zobrazování reklam založených na poloze.

I když během svého proslovu neuvedl žádný konkrétní název společnosti, není těžké si je z jeho slov vyvodit. Kvůli lepšímu cílení reklamy a s tím souvisejícími vyššími příjmy shromažďují data o uživatelích společnosti jako Google, Facebook či Twitter.

Cook upozornil i na riziko bezplatných webových služeb, u nichž si jejich uživatelé neuvědomují, že vykoupením oné bezplatnosti je poskytnutí osobních údajů. V souvislosti s tím poukázal i na riziko zneužití takových cenností, jako jsou rodinné fotografie. A to zejména ve vztahu k nedávno představené službě Google Photos (více zde).

S tou Google přispěchal na základě zjištění, že uživatelé jeho sociální sítě (Google+) jsou zdrženliví, co se nahrávání fotek týče. Důvod? Obavy z jejich sdílení. Avšak ani Apple, ač se jeho šéf snaží vyvolat nevoli vůči konkurenci, není v tomto ohledu bez poskvrny. The Verge totiž poukazuje na nedávnou aféru, kdy z cloudového úložiště Applu byly ukradeny intimní fotografie stovek celebrit. Apple své pochybení popírá, o případ se zajímala i FBI (více se dočtete na Revue).

Podle Cooka mohou být i fotografie lehce zneužity pro reklamní účely. „Myslíme si (Apple), že to zákazníci jednoho dne uvidí,“ dodal.

Tím však jeho kritika neskončila. Poukázal i na další neduh mobilního světa, a sice takzvaná „zadní vrátka“. Díky nim lze totiž napíchnout kterýkoli mobil. Problém však spočívá v tom, že to, co je dostupné pro vybrané vládní organizace, může být i snadno dohledatelné pro hackery.

„Pokud dáte policistům klíč pod rohož, může jej najít i zloděj,“ uvedl Cook.

Autor:
Témata: Tim Cook, Twitter




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.