Roaming v EU poběží jen do června 2017.

Roaming v EU poběží jen do června 2017. | foto: Profimedia.cz

Test: Volání přes wi-fi je užitečná služba, může ušetřit hodně peněz

  • 35
Telefonování s mobilním operátorem přes wi-fi je v Česku relativně nová služba. Jako první ji zavedl T-Mobile, ale lepší implementaci přináší do praxe Vodafone. Jeho wi-fi volání jsme vyzkoušeli doma i v zahraničí. Je to velice příjemná služba, která je dostupná širokému okruhu zákazníků.

Telefonování přes wi-fi funguje u Vodafonu v podstatě ve dvou režimech. V tom uživatelsky úplně nejjednodušším jej mohou používat zákazníci s telefony Samsung Galaxy S6 a S6 edge s firmwarem operátora. V tom druhém, jen malinko složitějším, pak ti, kdo mají jakýkoli androidí smartphone s verzí systému 4.0 a novější.

V obou případech funguje wi-fi volání z hlediska principu stejně, jen se jinak ovládá a služba má podle toho i některá drobnější specifika funkčnosti. Ale o tom později. V praxi jsme si ověřili, že se wi-fi telefonování chová zcela shodně jak v Česku, tak v zahraničí. Konkrétně jsme zkoušeli volání z Velké Británie, stejným způsobem bude služba fungovat prakticky všude po světě. To například znamená, že při wi-fi volání z hotelu z druhého konce světa není třeba před telefonní číslo přidávat mezinárodní předvolbu.

Se správným firmwarem je to jednodušší

U telefonů, které mají funkci wi-fi volání ve firmwaru, je fungování služby trochu jednodušší a přímočařejší, na druhou stranu se mohou jednotlivé drobnosti v nastavení či v ovládání lišit podle toho, jak má daný výrobce upraven operační systém. Ale zatím tyto odlišnosti řešit nemusíme, protože podporovaný telefon je v podstatě jediný – Samsung Galaxy S6 včetně verze edge. Po připojení na wi-fi je potřeba funkci zapnout v menu nastavení hovorů, kde se nachází položka Wi-Fi volání.

Uživatel si dále může po zapnutí funkce vybrat, zda má být pro telefonování preferována wi-fi síť, nebo síť mobilní. Pozor, v testovacím telefonu byla standardně vybrána volba pro preference mobilní sítě. Pokud tedy chcete službu používat třeba na hotelu na dovolené, je potřeba přepnout na preferenci wi-fi. Pak už vše funguje jak na drátkách, možnost volání přes wi-fi identifikuje v horním stavovém řádku ikona sluchátka zkombinovaná se symbolem bezdrátové sítě. Stačí ze seznamu vytočit číslo a je to.

Doba sestavení hovoru, odezva a vše ostatní jsou v podstatě stejné jako při běžném telefonování. Kvalita hovoru je někdy i lepší, to pokud právě voláte přes wi-fi v místech, kde je jinak horší signál, kvůli kterému kvalita klesá. Samozřejmě budou existovat velmi pomalé wi-fi sítě, kde toto volání moc použitelné nebude, ale ani na nepříliš spolehlivé hotelové wi-fi jsme neměli problém. I příchozí hovor se automaticky uskuteční přes wi-fi, pokud je tato funkce aktivní.

Aplikace pro více nastavení

Kdo nemá Samsung řady S6, může wi-fi volání u Vodafonu využít pomocí aplikace Wi-Fi volání, která je dostupná v Google Play. Funguje v principu stejně, ovládá jak odchozí tak příchozí hovory, ale funguje odděleně od běžné telefonní aplikace. Tu ani přímo nenahrazuje – prostě v síti operátora voláte s běžnou telefonní aplikací a při připojení přes wi-fi přes tuto aplikaci. Když není wi-fi momentálně k dispozici, přesměruje aplikace uživatele po potvrzení do běžného dialeru.

V nastavení aplikace je opět standardně zapnuta preference mobilní sítě, ale opět lze tuto funkci vypnout. Navíc má aplikace podrobnější správu toho, jak se telefon v jednotlivých wi-fi sítích může chovat. Pokud si to uživatel zvolí, telefon se při každém připojení k nové wi-fi síti zeptá, zda ji má používat pro telefonování, či nikoli. V nastavení se pak dá detailně volit, která síť má být pro telefonování přes wi-fi používána a která ne. Snadno si tak lze nastavit, že se wi-fi bude používat na místech se špatným signálem nebo v zahraničí a v ostatních případech bude telefon fungovat normálně v síti operátora.

U telefonu s aplikací jsme narazili na jednu odlišnost oproti chování přístroje, který má funkci vestavěnou ve firmwaru. Galaxy S6 umí přes wi-fi telefonovat i v případě, že je třeba v letovém režimu či prostě jinak nemá signál sítě operátora. Ale telefon s aplikací v letovém režimu (ovšem ze zapnutou wi-fi) hovor neuskuteční. S tím pak souvisí to, jak se bude chovat při úplné ztrátě signálu, je možné, že v některých případech nepůjde volat. A v zahraničí bude také nejspíš potřeba mít aktivní roaming, i když ho uživatel reálně využívat nebude.

Užitečná služba

Telefonování ve wi-fi síti u Vodafonu funguje opravdu dobře a díky aplikaci je dostupné skoro pro každého, zákazník si jen musí službu aktivovat v samoobsluze. Fungování je dostatečně jednoduché a přímočaré, jen je potřeba dát si pozor na nastavení preference sítí, aby uživatel skutečně volal přes wi-fi a nepoužíval síť operátora. Při telefonování z míst, kde je špatný signál, dovede wi-fi volání ušetřit spoustu nervů a v zahraničí pak umí ušetřit spoustu peněz za roamingové volání.