Služba je připravena ke komerčnímu spuštění na území Prahy, bohužel v tuto chvíli jí stojí v cestě česká legislativa – konkrétně mediální zákon – neumožňující získat licenci k tomuto typu TV vysílání.
T-Mobile tak zahájil alespoň veřejný test, do kterého bylo zahrnuto 250 uživatelů. Redakce Mobil.cz je samozřejmě jedním z nich. Proto vám ve velmi brzké době přineseme první praktické zkušenosti.
Jiří Dvorjančanský z T-Mobile vysvětluje výhody
DVB-H, Martin Semerád z Radiokomunikací a.s. zase ukázal mapu pokrytí
Co se chystá
Signál je šířený na území, které zahrnuje většinu hlavního města Prahy včetně vnitřků budov. K dispozici bude deset televizních programů a kromě interaktivních prvků bude možné využívat i elektronického programového průvodce (tzv. EPG – Electronic Program Guide).
V tuto chvíli je pokryto území Prahy poměrně slušně
Na projektu spolupracuje řada technologických partnerů (Gemalto, Motorola, Nagravision, Rohde & Schwarz, Sagem, Samsung, Siemens a TIM) a dodavatelů obsahu (Česká televize, CzechTourism, Euronews, Filmbox, JETIX, National Geographic, Óčko, Playboy TV, Prima TV a TOP TV).
V tuto chvíli testuje T-Mobile na přístrojích značek Sagem, Samsung a Motorola. Právě Motorola dodala 200 telefonů pro veřejné testování. Jedná se o speciální TV edici linuxového modelu A680i, který zatím není komerčně dostupný.
Rob Bero, ředitel sekce vysílacích technologií pro mobilní zařízení v Motorole nám k tomu řekl: „Jedná se o prototyp určený pro toto testování. Prozatím nevíme, kdy uvedeme na trh finální model tohoto telefonu a naše společnost zásadně předem nezveřejňuje chystané modely. Mohu ale prozradit, že již v následujících měsících se dočkáme několika nových modelů, a některé budou mít podporu DVB-H. Tento konkrétní model máme připraven a jsme schopni ho začít vyrábět, až to bude trh vyžadovat."
Vysílání probíhá z vysílače v Praze na Strahově. Využívá se stejná technologie jako pro běžné terestriální digitální vysílání DVB-T, protože rozdíl mezi oběma technologiemi je opravdu velmi malý.
V testovacím provozu používají České radiokomunikace vysílač DVB-H Rohde & Schwarz NV7500V – 5 kW (50 kW erp) a IP encapsulátor Rohde & Schwarz, kanálový filtr na výstupu vysílače pro omezení rušení a vysílací anténu Kathrein s vertikální polarizací. Vysílá se na kanále 29 a používá se modulační schéma QPSK, CR = 2/3 a GI = 1/16.
Klasický generálský efekt, jakmile člen vývojového týmu vyndal televizi z kapsy, selhala prezentační technika.
Pomoc byla naštěstí na blízku.
Klasické a kódované programy
Veškeré DVB-H vysílání v rámci testu (a zřejmě i v komerčním provozu) bude kódováno, přístup k němu budou mít tedy jen zákazníci T-Mobile s aktivovanou službou. Za službu se bude platit měsíčním, případně denním paušálem. Chystají se dva základní balíčky programů – první skupinou programů budou tzv. volné, které bude možné sledovat v rámci paušálu. Sem budou zřejmě patřit programy dosažitelné dnes přes DVB-T, další skupinou budou prémiové kanály, které si bude nutné objednat a zaplatit zvlášť.
V základní nabídce je 7 volných kanálů a 3 prémiové.
S vysokou pravděpodobností tak T-Mobile zvolí podobný princip jako kabelové televize – bude nutné zaplatit základní poplatek za samotný přístup ke službě, a v tomto poplatku budou zahrnuty volně dostupné TV kanály. Za další rozšíření nabídky pak bude nutné si připlatit. Jiří Dvorjančanský, marketingový ředitel T-Mobile, odpověděl na náš dotaz ohledně cen: „Je zatím předčasné říkat, jaký bude cenový model v okamžiku komerčního spuštění. Nicméně naše výzkumy ukazují, že uživatelé by byli ochotni za přístup k mobilní televizi platit měsíční paušál v rozmezí 50 až 100 Kč.“ To ostatně koresponduje s minimálními poplatky kabelovým televizím.
Kvalita obrazu je poměrně slušná, v reálu lze bez problémů přečíst i text v liště.
Proč DVB-H?
Pro snažší orientaci je k dispozici ESG, což je obdoba EPG na DVB-T. Ten se stahuje přes GPRS.
Konkurenční O2 prozatím místo DVB-H podporuje televizi na bázi IP (jak po ADSL linkách, tak prostřednictvím 3G sítě), T-Mobile zvolil DVB-H, protože podle jeho představitelů pokročil nejdále ve standardizaci, nabízí vyšší kapacitu programových kanálů (až 40 v jednom multiplexu) i nejlepší poměr kvality pokrytí vůči nákladům na výstavbu sítě. Italský TIM patřící do skupiny T-Mobile uvedl komerčně službu na bázi DVB-H letos v červnu a v současnosti má více než 100 000 zákazníků.
Zajímavou službou je možnost objednat si upozornění prostřednictvím SMS na začátek oblíbeného pořadu.
Problémy s legislativou
V současné době mediální zákon zakazuje křížové vlastnictví obsahové licence a licence k provozování sítě elektronických komunikací. Není tak prakticky možné získat obsahovou licenci pro DVB-H, a navíc není harmonizována problematika poskytování veřejné služby pro DVB-H – tzv. „Must Carry“ (povinně šířené programy).
Vzhledem k tomu, že pro komerční spuštění DVB-H televize potřebuje T-Mobile – podle stanoviska jeho právníků – obsahovou licenci, můžeme se dočkat komerčního spuštění této služby až po vyřešení legislativních otázek. Na druhou stranu, podle vyjádření Martina Roztočila, ředitele Úseku vysílacích služeb Radiokomunikace a.s., vzhledem k tomu, že postup digitalizace byl nedávným rozhodnutím soudu výrazně zpomalen, je možné, že se dočkáme služby až koncem příštího roku.