PRAHA - Mobilních operátoři získali při vánočních soutěžích nové klienty v řádech statisíců. Přesná čísla však zatím tají. Jak píše dnešní Mladá fronta Dnes, RadioMobil ve vánoční hře "Melouny se valí" rozdal z vyčleněných 35 milionů 33,7 miliónů korun. Eurotel dal zákazníkům kredity na volání a služby přes 52,7 milionu korun.
"Vánoční hra překonala očekávání, jak ukazuje navýšená hodnota rozdělených cen," řekl mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš. Pro RadioMobil však nebyla podle mluvčího firmy Jiřího Hájka vánoční akce pro firmu výdělečná. "Například smluvním zákazníkům a registrovaným majitelům předplacených karet jsme posílali adventní kalendář jako bonus navíc," upřesnil Hájek.
Podle informací ČTK za celý loňský rok operátoři získali kolem 1,5 milionu nových klientů. Mobilní telefon bude mít v letošním roce podle odhadu operátorů až 90 procent z více než deseti milionů Čechů. Znamená to přírůstek zhruba půl milionu zákazníků proti předpokládanému stavu na konci loňského roku.
VARŠAVA - Od prvních minut nového roku měli obyvatelé Polska mít možnost vybrat si operátora, jehož prostřednictvím hodlají uskutečnit mezinárodní hovor. Takový krok předpokládá platná legislativa. V praxi se ale plné otevření polského telekomunikačního trhu konkurenci uskuteční s výrazným zpožděním.
Využívat k realizaci mezinárodních spojení služeb jiných operátorů může od prvního dne roku 2003 pouze třetina klientů na polském trhu dominantní telekomunikační společnosti TPSA. K otevření přístupu na mezinárodní linky konkurenčních operátorů všem uživatelům pevných telefonů v Polsku je prý třeba připravit ústředny.
Kromě toho budoucí konkurenti musejí s dosud dominantním hráčem uzavřít smlouvy o podmínkách, za nichž se napojí na síť TPSA. Vyjednávání přitom nejsou ani zdaleka jednoduchá, signalizují zájemci o poskytovaní nových služeb. Na podobné překážky ale konkurenti TPSA naráželi už během uvolňování trhu meziměstských hovorů.
"TPSA tehdy v obraně své pozice využila všechny zákonné prostředky, aby si zachovala svůj silný vliv," uvedl již dříve v rozhovoru pro ČTK mluvčí polského telekomunikačního úřadu Jacek Strzalkowski. Jak se shodují analytici, rovněž nyní se dominantní polský operátor snaží o udržení pozic, protože otevření trhu konkurenci ho může připravit až o 40 procent realizovaných mezinárodních spojení.
Nezávislí operátoři dnes mohou v Polsku nabízet své služby v oblasti místního a meziměstského spojení. Na meziměstském trhu se podle údajů polského telekomunikačního úřadu podílejí zhruba 30 procenty. Zbytek obhospodařuje dříve zcela monopolní TPSA.
PRAHA - Celkem 52 oznámení přijali operátoři pražské centrály tísňového volání 112 od silvestrovské půlnoci do dnešního odpoledne. Ačkoli v Česku užívání jednotného evropského telefonního čísla oficiálně odstartovalo 1. ledna, v metropoli má již linka na kontě více než tisícovku telefonátů z doby zkušebního provozu. "V hlavním městě začala linka fungovat v listopadu při zahájení summitu NATO," řekl šéf vyšetřovatelů pražských hasičů Václav Hladík.
Kombinovaná linka 112 přijímá hlášení pro republikovou i městskou policii, hasiče a záchrannou službu. Podle toho, zda půjde o žlučník, požár či přepadení, se oznámení automaticky přepojí na známé linky 150, 155, 156 nebo 158, vysvětlil Hladík.
V Praze podle Hladíka dominují telefonáty pro policii. Z listopadových 340 volání směřovalo 266 k republikové policii, 53 ke zdravotníkům, 12 k hasičům a devět ke strážníkům. V prosinci vzrostl počet hlášení pro policii na 518, dodal Hladík. Podle něj lidé žádají nejčastěji o pomoc kvůli vykradeným autům či domům, dopravním nehodám, úrazům a akutním zdravotním problémům. K netypickým případům patří pohřešovaný manžel.
Linka 112 sjednocuje číslo tísňového volání s praxí v EU. Ve 14 krajských operačních centrech se přijímají hlášení v češtině i různých světových jazycích. "Operátor musí znát minimálně jeden světový jazyk. Preferuje se angličtina nebo němčina," informoval Hladík. Mnozí pracovníci ale umějí více řečí. Díky tomu cizinci nebudou muset při nehodách, požárech a katastrofách hledat česká čísla tísňových linek. Staré krizové linky budou ale ještě
několik let fungovat, upřesnil Hladík.
Pokud jde o cizince, na lince 112 již hledali pomoc asi tři. Několik dalších se však podle Hladíka na číslo dovolalo omylem z mobilního telefonu. Operační centra tísňového volání linky 112 vznikla podle nového krajského uspořádání a jsou v sídlech krajských ředitelství hasičského záchranného sboru.