TELeKONOM: Tele2 má ve srovnání s Telecomem pravdu...

... ale její reklama je přesto zavádějící, neetická a závadná, vydala ve sporu obou firem šalamounské rozhodnutí Rada pro reklamu; České radiokomunikace začaly v Karlových Varech provozovat bezdrátové ADSL; španělský operátor Telefónica Móviles měl loni 1,61 miliardy čistého zisku.

PRAHA - Nedávná reklamní kampaň společnosti Tele2 srovnávající její služby s Českým Telecomem byla podle Rady pro reklamu neetická a vůči spotřebitelům zavádějící. Arbitrážní komise proto reklamu označila za závadnou. Vyplývá to z rozhodnutí komise. Tele2, která již reklamu přestala inzerovat, oznámila, že s rozhodnutím nesouhlasí a využije sedmidenní lhůty pro podání odvolání.

Tele2 uvedla na konci loňského roku v televizích a denním tisku srovnávací reklamu pod názvem "S Českým Telecomem nyní zaplatíte za volání více". Reklama srovnávala ceny dálkových hovorů u Tele2 a Telecomu po lednovém zvýšení DPH z pěti na 22 procent. Podle nejmenovaného zdroje svým vyzněním mohla vyvolat dojem, že zatímco Telecom kvůli DPH všechny své služby zdražil, Tele2 naopak zlevnila. Zlevnění se přitom týkalo jen dálkového volání.

Telecom si stěžoval, že reklama nesrovnávala totéž a byla i jinak nepravdivá. Podle rady je sice tvrzení v reklamě pravdivé, ale její dopad je neetický a zkreslující. Tele2 uvedla, že je pro ni směrodatné, že arbitrážní komise rozhodla, že obsah inzerce je pravdivý.  "Znamená to tedy, že sama komise uznala, že dálkové hovory společnosti Tele2 jsou levnější než dálkové hovory u tarifu Home Standard Českého Telecomu," řekl marketingový ředitel Tele2 Lukáš Kubín.

"Reklama Tele2 nejenom klamala zákazníky, ale poškozovala i Telecom," uvedl marketingový ředitel Telecomu David Duroň. Připomněl, že firma v lednu zavedla nové tarify, které ceny dálkových hovorů snižují až o dvě pětiny. Ze strany Tele2 tak podle něj šlo o vyvolávání nepřiměřeného očekávání na straně zákazníků a jejich klamání.

KARLOVY VARY - České radiokomunikace začaly tento týden přenášet z karlovarského vysílače Tři kříže signál v rámci nové technologie ADSL Bluetone Angel. Pokrývá Karlovy Vary a část Karlovarského kraje v oblasti mezi Jáchymovem a Habartovem. Technologii ADSL, nepřetržité vysokorychlostní připojení k internetu, nabízí v regionu rovněž Český Telecom. Rychlý přenos dat ale zajišťuje pouze prostřednictvím klasických telefonních linek.

Podle ředitele úseku telekomunikačních služeb Českých radiokomunikací Jaromíra Charváta se staly Karlovy Vary a přilehlé území patnáctou lokalitou v České republice, v níž je signál ADSL Bluetone Angel šířen. Bezdrátová technologie umožňuje v podstatě přenos internetu vzduchem a signál lze zachytit i tam, kde není přímá viditelnost mezi vysílači. Na rozdíl od jiných technologií lze umístit přijímací antény i uvnitř budov. "Význam to má především tam, kde jsou například památkově chráněné objekty a antény nelze instalovat na střechu nebo upevnit na fasádu," uvedl Charvát.

Mluvčí Telecomu Vladan Crha včera řekl, že pro tuto telekomunikační společnost je zatím prioritou vysokorychlostní připojení k internetu prostřednictvím pevných telefonních linek. Službu ADSL nabízí prakticky ve všech regionech České republiky. Největší počet uživatelů je zatím v Praze - přibližně 7500, následuje Jihomoravský kraj s více než 2000 uživateli a Moravskoslezský se zhruba 1700 uživateli.

MADRID - Největší španělský mobilní operátor Telefónica Móviles loni hospodařil s rekordním čistým ziskem 1,61 miliardy eur ve srovnání se ztrátou 3,724 miliardy v předchozím roce, kdy byly výsledky zasaženy vysokými odpisy. Oznámila to firma, ale současně zklamala analytiky pouze mírným zvýšením dividendy.

Provozní příjmy stouply o deset procent na 10,07 miliardy eur a zisk před splátkou úroků, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) vzrostl dokonce o 19,5 procenta na 4,463 miliardy eur. Firma však oznámila, že navrhne zvýšení dividendy o pouhých pět procent na 0,1838 eura na akcii. 

Společnost, jejímž většinovým vlastníkem je španělský telekomunikační gigant Telefónica, kontroluje 52 procent španělského trhu se službami pro mobilní telefony a má aktivity rovněž v latinské Americe a severní Africe. Ve Španělsku, jež se na celkových příjmech firmy Telefónica Móviles podílí zhruba třemi čtvrtinami, stouply tržby o 10,7 procenta. Latinskoamerické tržby se zvýšily dokonce o 12,1 procenta především díky dobrým výsledkům mexické divize, napsala agentura Reuters.