HDP, ekonomika, peníze, obchod (c) profimedia.cz/corbis

HDP, ekonomika, peníze, obchod (c) profimedia.cz/corbis

TELeKONOM: Přes všechny slevy utrácíme stále víc

  • 1
Extrémně výhodné nabídky se kupí jedna na druhou, ale celková čísla hovoří jasně. Za mobilní služby utratili zákazníci ve střední a východní Evropě o 13,5 % více než v minulém roce.

Celková útrata za mobilní služby stoupla ve střední a východní Evropě v minulém roce o 13,5 % na pěkných 12,6 miliardy euro. Vyplývá to ze studie agentury IDC, která se týkala celkem jedenácti evropských států.

V regionu přibylo skoro šestnáct procent nových zákazníků a průměrná penetrace zakotvila na 78 %. Studie IDC zmiňuje, že jen čtyřem státům – České republice, Estonsku, Litvě a Slovinsku se podařilo překonat stoprocentní penetraci SIM karet.

Česká republika se objevuje i mezi třemi státy s nejvyšším růstem. S Polskem a Řeckem jsme se postarali o 61 % nových zákazníků v mobilním odvětví. Podle IDC jsme se umístili těsně za Polskem i v celkových útratách za mobilní služby. Ještě s Maďarskem prý Česká republika vytvořila skoro 60 % tržní hodnoty regionu.

Průměrné příjmy na zákazníka se celkově propadají, protože do odvětví vstupuje stále více uživatelů, kteří využívají mobilní služby jen minimálně.

3G síť Vodafonu postaví Huawei, Siemens a Ericsson 

Čínský výrobce Huawei se stal jedním z dvorních dodavatelů Vodafonu. Pro operátora bude vyrábět exkluzivní mobilky pro 3G. V České republice se bude Huawei podílet přímo na výstavbě jeho UMTS sítě. Přístupovou část bude Huawei dodávat Vodafonu ve spolupráci se Siemensem. Přenosová část a jádro sítě poběží v režii Ericssonu. Celé by to mělo být hotové na konci června, a tak lze očekávat, že Vodafone svou 3G síť spustí nedlouho poté.

Analytici věří, že si žiletka ukrojí pětinu mobilního trhu

Minulý týden probíhal v Los Angeles významný veletrh CTIA Wireless 2006. Analytici Cowen & Company při té příležitosti nechali nahlédnout do své studie, podle které se Motorola vyhoupne během dvanácti měsíců na dvacetiprocentní podíl světového mobilního trhu.

V posledním čtvrtletí 2005 přitom patřilo Motorole druhé místo jen s 16,3 %. Vedoucí Nokia se dokázala znovu vypracovat na 35 % trhu. Skok o téměř čtyři procenta během dvanácti měsíců by znamenal obrovský úspěch. Nasvědčuje mu i nedávno zveřejněná statistika, že žiletka Razr V3 se stala vůbec nejprodávanějším telefonem v Evropě. - více zde

Zlé jazyky ovšem označují úspěšnou Motorolu za kouzelníka s jedním jediným trikem – žiletkou. První Razr dokázal nasměrovat celé odvětví jiným směrem a není výrobce, které by Motorole tento koncept nezáviděl. Po více než roce od uvedení ovšem Motorola stále záplavuje trh telefony postavených na slávě původní žiletky a synonymum výjimečnosti rychle vyvětrává.

S napětím se tak čeká na úspěch oblázku Pebl, který vzdáleně připomíná talisman a působí jako designově čistá protiváha futuristickému Razru. - recenze Peblu

Kontent se probouzí do éry reklamy

Podle průzkumu mezi členy Mobile Entertainment Fóra (MEF) jsou výrobci zábavního obsahu pro mobily velmi nadšeni z představy využití reklamy jako nového zdroje příjmů v oblasti mobilní zábavy. Novou iniciativu v rámci MEF za obohacený obsah pro mobily vedou zakladatelé fóra v čele s Alcatelem, Fathom Partners a společností Upsteed.

Největší optimismus panuje mezi samotnými poskytovateli obsahu, kteří odhadují, že by jim reklama v mobilech mohla generovat až 42 % příjmů. Nejvhodnějším kanálem pro distribuci reklamy je samozřejmě mobilní televize. Mobilní svět do ní vkládá až neuvěřitelně velké naděje.

Výsledky pilotních provozů Red Bee Media (dříve část anglického BBC) ovšem potvrzují, že provozovatele mobilní televize čeká ještě hodně práce. Běžná televizní produkce se u mobilů nesetkala s velkým ohlasem. Uživatelé odmítali na malých displejích sledovat vše, co trvalo déle než tři minuty. Jako nejúspěšnější se ukázal model, kdy diváci sledovali pořady a během nich jim byl nabízen odběr exkluzivních programů nebo obsahu za příplatek. Výroba speciálních programů ovšem mobilní televizi značně prodraží.