"Provedli jsme dva testy u dohromady více než 1000 uživatelů. Předpokládáme, že zavedení agregace nebude mít vliv na kvalitu pro koncové zákazníky," uvedl dále mluvčí Českého Telecomu s tím, že firma bude dopad opatření i po jeho spuštění sledovat. Telecom zavedl plnou agregaci na přelomu července a srpna.
Podle ankety na internetu poklesla některým uživatelům rychlost až na čtvrtinu předchozího stavu. Reálná rychlost připojení se tak mohla snížit pod rychlost běžného připojení přes telefonní linku. Zatímco u vytáčeného připojení lze dosáhnout rychlosti 56 kbit/s, rychlost ADSL začíná u 192 kbit/s.
Jaký bude mít opatření dopad, nelze v současnosti podle internetového odborníka Jiřího Peterky odhadnout. Podle něho je nejpravděpodobnější varianta, že určité zpomalení pocítí uživatelé, kteří dosud nepřešli na zrychlené varianty služby. Je jich zřejmě stále nejvíce a bude je to motivovat k přechodu na nové varianty, uvedl. Je však rovněž možné, že menší či větší zpomalení se dotkne všech či jej naopak uživatelé vůbec nepocítí.
Telecom nabízí připojení k internetu z telefonní linky prostřednictvím ADSL ostatním operátorům i koncovým zákazníkům od února a v současnosti eviduje kolem 13 000 uživatelů služby. V polovině září firma zvýšila rychlost základní nabídky ADSL ze 192/64 kbit/s na 512/128 kbit/s a u rychlejší varianty ze 320/128 kbit/s na 1024/256 kbit/s za nezměněnou cenu. Zároveň však firma zavedla měsíční omezení objemu přenesených dat na deset, respektive 20 gigabytů měsíčně. Za větší objem si uživatelé musí připlatit. Na vyšší rychlost přešlo zhruba 1800 uživatelů. Od poloviny října chce ADSL ve své síti na území části Prahy 1 a 2 nabízet i společnost GTS.
BRUSEL - Telefonování z mobilního přístroje během řízení auta - bez použití sady hands-free - je v Belgii dosud trestáno mírněji, než třeba jízda načerno metrem. Zanedlouho se však situace změní. Za zakázané telefonování policisté od řidičů dosud inkasují na místě 25 eur. Pokud hříšníkovi pošlou předvolání, zaplatí 52 eur. Od 1. listopadu bude postih citelnější: 50 eur na místě, anebo taky až 1375 eur, pokud pokutu vyměří soudce.
Zákon zakazuje řidiči veškerou konverzaci s přístrojem drženým v ruce, pokud automobil nestojí, a to je - jak si pochvalují belgické noviny - mnohem přesnější formulace, než třeba v případě francouzské normy, která řidiči všeobecně ukládá být v stálé pohotovosti, aby bez prodlení mohl vykonat všechny náležité úkony, jak si je situace vyžádá. Obdobnou formulaci obsahuje v jiném článku i belgický zákon, a tak policisté mohou pokutovat třeba řidiče, který si u semaforu krátí čekání na "zelenou" telefonováním přímo z mobilu; zastavením auta se podle výkladu zákona míní pouze "řádné" nastavení.
Z obou zákonů - podobně jako v celé Evropě - nicméně shodně vyplývá interpretace, že řidič smí telefonovat i za jízdy autem, pokud se vybavil zařízením, které mu ponechává volné ruce k ovládání vozidla. Reklamní kampaně, které se snaží zvýšit odbyt hands-free sad pod heslem, že tak se dá nejlépe vyhnout nehodě či pokutě, se však prý rozcházejí s realitou: podle některých expertů je totiž telefonování s "volnýma rukama" vlastně nebezpečnější, než přímo z mobilu, protože hříšník si prý více uvědomuje nebezpečnost situace a dá si větší pozor.
Názory se však rozcházejí. Podle jedné studie telefonující řidič automaticky sníží rychlost o 12 procent, podle druhé se zase chování "telefonisty" na silnici příliš neliší od podnapilého šoféra. A podle průzkumu profesora Pauwelse z lovaňské univerzity riziko nehody stoupá o 75 procent v případě telefonování bez hands-free sady, zatímco se zařízením o 24 procent.
"Problém není v tom, jestli jsou ruce volné či drží mobil, ale hlavně jde o problém soustředění se na řízení. I s hands-free sadou je pozornost zaměřena na toho, s kým debatujete. A riziko nehody se zvyšuje desetinásobně," tvrdí Jean Flory ze sdružení Silniční prevence. Debata se spolucestujícím je daleko méně nebezpečná - pasažér totiž může přizpůsobit hovor momentální situaci na silnici.
Mnoho řidičů však argumentuje, že se bez telefonu v autě prostě vzhledem ke svému povolání neobejdou, vozidlo je pro ně mobilní kanceláří. Podle jednoho průzkumu telefonují za jízdy dvě pětiny řidičů ve věku 18 až 34 let. Doba, než jsou schopni zareagovat na novou situaci na vozovce, se však prodlužuje o 40 až 70 procent oproti stavu, kdy je mobil vypnutý. Nejnebezpečnější je ovšem posílat a číst za jízdy krátké textové zprávy SMS.
MADRID - Telefónica Móviles, mobilní divize španělské telekomunikační společnosti Telefónica, si stanovila za cíl prudké zvyšování zisku a tržeb v příštích pěti letech. Její zisk před zdaněním, splátkou úroků, odpisy a amortizací (EBITDA) by se měl ročně zvyšovat o 13 až 17 procent. Provozní zisk by měl růst o 11 až 15 procent.
Počet zákazníků v samotném Španělsku, které tvoří 75 procent tržeb firmy, by se měl do roku 2006 zvýšit na 20 až 22 milionů z 18,9 milionu na konci letošního června. Celkově Móviles předpokládá nárůst počtu klientů na 65 až 70 milionů z červnových 46,1 milionu.
Telefónica Móviles v prvním pololetí hospodařila s čistým ziskem 779 milionů eur ve srovnání se ztrátou 4,33 miliardy ve stejném období loňského roku, kdy byly výsledky zasaženy vysokými odpisy. Její tržby stouply o 2,6 procenta na 4,64 miliardy eur. Mateřská společnost vyplatila v pololetí dividendy 758 milionů eur, uvedla agentura Reuters.
ŽENEVA - Švýcarská telekomunikační skupina Swisscom již letos zřejmě nepodnikne žádné větší akvizice. Nevylučuje však, že v budoucnu koupí rakouský Telekom Austria, naznačil na ženevském telekomunikačním veletrhu ITU šéf Swisscomu Jens Alder. "Pravděpodobnost velké akviziční transakce je (letos) mimořádně nízká," řekl Alder pro agenturu Reuters.
Swisscom je spolu s nizozemskou KPN součástí konsorcia TelSource, které drží zhruba 27 procent v Českém Telecomu. Nedávno však oznámilo, že chce tento podíl prodat formou mezinárodní nabídky. Swisscom má přitom v současné době velkou zásobu hotovosti a je stále pravděpodobnější, že část těchto peněz vyplatí akcionářům. Swisscom se vyhnul vlně velkého zadlužování evropských operátorů na konci 90. let, protože neinvestoval do drahých mobilních sítí třetí generace.
Ostřejší konkurence na domácím poli však firmu donutila poohlédnout se po růstových šancích v zahraničí, kde by mohla využít své přebytečné hotovosti. Po dvouletém neplodném hledání Swisscom zmírnil své akviziční požadavky a zaměřil se na získání většiny v Telekomu Austria. Jednání s rakouským holdingem ÖIAG, hlavním akcionářem Telekomu, však ustrnula na otázce ceny.
Alder řekl, že Telekom Austria zůstává jednou z možností, že však letos již tato akvizice pravděpodobná není. "Nemyslím, že je to pro tento rok realistická možnost. Pravděpodobnost zpětného výkupu akcií se značně zvýšila," řekl Alder. Loni společnost, vlastněná ze 63 procent vládou, vrátila akcionářům 4,3 miliardy švýcarských franků a pro příští rok se mluví o výplatě až 1,5 miliardy franků.
Swisscom rovněž oznámil, že vstoupil do aliance s americkou softwarovou firmou Microsoft na poli vývoje širokopásmových mobilních sítí. Swisscom se stane evropským partnerem Microsoftu při zavádění nových funkcí širokopásmového mobilního přenosu v operačním systému Microsoft Windows, uvedla firma.