Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mobil roku v širších souvislostech

Příloha: Mobilní telefony se již pevně uchytily v českých kapsách i kabelkách. Jak si však v našich zemích stojí jednotlivé značky? Světová firma s tradicí pohořela, ale původně neznámý výrobce má úspěch. Hledáme odpovědi, proč tomu tak je.
Když se u nás v roce 1996 objevily první telefony GSM, jen málokdo by si troufal předpovídat, jaké obliby tyto aparáty do dnešních dnů dosáhnou. Zejména díky jejich nízké ceně vzaly totiž velmi rychle za své i ty nejodvážnější odhady a GSM se začalo šířit jako lavina. Již v roce 1997 jsme uspořádali první anketu o Mobil roku, a můžeme proto konstatovat, že od počátku byla nejpopulárnější značkou v našich zemích finská Nokia. Na dalších místech v žebříčku popularity byla ovšem situace poměrně dramatická. Postupem let se na druhé místo prodral německý Siemens, který v roce 96 patřil mezi outsidery. Jeho pozice se nyní zdá podobně neotřesitelná, jako je tomu u Nokie. Jakým vývojem prošly české sympatie k jednotlivým značkám?

Motorola se nám nelíbí?

Ve chvíli, kdy vstoupilo GSM do České republiky, byl světový trh s mobilními telefony rozdělen mezi tři hlavní výrobce: finskou Nokiu, švédský Ericsson a americkou Motorolu. Nejsilnější pozici ovšem měla u nás Nokia, jejíž aparáty v té době již pět let fungovaly v analogové síti NMT provozované Eurotelem (dnes se jmenuje TiP). Motorolu měla většina laiků zafixovanou (pokud ji vůbec znala) spíš jako vojenskou vysílačku walkie-toolkie a Ericsson se nemohl neznalému prezentovat ani tím.
Obě konkurenční společnosti však šly na trh GSM velmi sebevědomě a s přesvědčením, že vývoj trhu bude kopírovat situaci ve světě. A právě v tom okamžiku začaly ztrácet. Eurotel nasadil Nokie 1610 a 2110, RadioMobil sáhl po tehdy zcela neznámém Alcatelu HC500 a Motorole TX770. Tenhle telefon však americké firmě nemohl, na rozdíl od 1610 a 2110 u Nokie, zajistit popularitu. Svědčí o tom i dosud žijící lidové označení tohoto telefonu „žehlička“ nebo „cihla“. Českou republiku odklápěcí flip, který tehdy měly téměř všechny Motoroly, zejména ve spojení s větší hmotností, neuchvátil. Největší podíl na dosavadním neúspěchu má však zřejmě ovládání, které je ve srovnání s úspěšnějšími konkurenty přeci jen těžkopádné.
Stejné komponenty, jiná popularita
Snaha maximálně zlevnit výrobu vede nejen automobilové koncerny, ale také výrobce spotřební elektroniky k unifikaci používaných komponentů. Nejde jen o slučování velkých firem mezi sebou, jako například u Ericssonu a Sony, ale také o používání stejných komponentů mezi různými modely, neřkuli dokonce značkami. Hodně zřetelným příkladem je Nokia 5510, kterou tvoří 3330 s jiným firmwarem a rozšiřující základnová deska. Sjednocování komponentů však zaznamenáte i na mnohem vyšší úrovni. Výrobce mobilních telefonů NEC vzdal vývoj svých vlastních desek zajišťujících komunikaci s mobilní sítí a používá GSM moduly Wavecom. Obdobně s modulem Siemens TC35 se setkáte u osobních organizérů od Hewlett Packard, Sharpu či Casia. Typickým příkladem vytváření aliancí mezi výrobci je smart-phone Siemens SX-45, který mimo jiné kombinuje PDA Casio se zmíněnou TC35. V nejbližší době jen těžko budeme moci očekávat, že další rivalové na trhu s mobilními telefony standardu GSM začnou používat shodné platformy. Ovšem u UMTS tato otázka začíná být hodně aktuální. Vývoj je složitý, investice značná a budoucnost nejistá.
Do dnešních dnů se tato značka ani nepřiblížila k ovládnutí třetiny českého trhu, což byl přitom její cíl, protože při jejím vstupu k nám jí patřila právě zhruba třetina světového trhu s mobily. Úspěch u čtenářů Mobil.cz zaznamenala po dlouhé době až V66 v kategorii stylových telefonů. Její třetí místo má však svá úskalí: byla třetí jen velmi těsně před Ericssonem T39, který byl na trhu jen velmi krátkou dobu, navíc z této kategorie se tradičně prodává méně telefonů.

Ericsson může ožít

Podobně, byť pomaleji, dopadl i další z původní velké trojice - švédský Ericsson. Dlouho to vypadalo, že bude důstojným konkurentem, mnoho lidí dokonce věřilo tomu, že Nokii porazí (rozhodně u nás). Za tímto očekáváním sice značka zůstala, ale důstojným konkurentem byla. Alespoň do té doby, dokud uváděla na trh ucelené modelové řady složené z low-endu a manažerského telefonu (např. GA318 a GH338). Zlom v popularitě nastal, když se opozdil Ericsson GH 888, který nabízel i přídavný modul s infraportem. Právě v té době došla mnoha příznivcům této značky trpělivost a koupili si Nokii 6110. Flipem vybavená řada telefonů 7XX u nás také nesklidila takový úspěch, jaký ve Švédsku očekávali.
Přes výrazný ústup z původních pozic si značka Ericsson uchovala stabilizovanou skupinu příznivců. Možná že právě používají přístroj jiné značky, ale pokud jim jejich oblíbenec dokáže včas nabídnout produkt na špici technického vývoje, rádi si jej koupí. Důkazem tohoto tvrzení jsou i letošní výsledky modelu T39m, který jen velmi těsně prohrál se stylovou Motorolou V66. Hodně může společnost očekávat také od telefonu T68, který vyvolal velkou pozornost a podle prvních ohlasů navíc splnil očekávání veřejnosti.
Ericsson v České republice opravdu může pomýšlet na návrat na výsluní. Jeho modely sice nemají na to, aby narušily hegemonii Nokie, a zatím se zdá, že i pozice Siemensu by pro něj byla nedosažitelná, ale mohl by se dostat na třetí místo. Důkazem opět mohou být výsledky letošní ankety o Mobil roku, v němž získal dvě čtvrtá a jedno druhé místo. Bude zajímavé sledovat, jak se bude společnost chovat poté, co se spojila v oblasti mobilů se Sony. Šance mají.

Věčná dvojka Siemens

Když v roce 1996 Eurotel spustil síť GSM, byl Siemens jako výrobce mobilů úplně neznámý. Poslední tři roky však pravidelně obsazuje druhá místa ve čtenářské anketě Mobil roku (letos tři druhá a jedno třetí, stejně jako Ericsson i jedno ocenění odborné poroty). Jeho procentuální odstup v hlasování i v objemu prodeje na první Nokii je sice stále značný, na druhou stranu je značný i jeho odstup od těch, kteří dotírají na třetím místě. Image a popularita Siemensu se již zjevně ustálila, a pokud by někdo za rok či dva mohl ohrozit finskou převahu, měl by to být právě Siemens. V kategorii odolných (outdoorových) telefonů se mu to s typem M35 již dokonce jednou podařilo. Tomu napovídají nejen výsledky hlasování čtenářů, ale také obsah některých internetových diskusí, v nichž se největší spory skalních fanoušků jednotlivých značek odehrávají právě mezi „těmi, co mají Siemens“, a „Nokiáři“.

Bude Alcatel černým koněm?

Francouzský Alcatel se musel dlouho vyrovnávat s neslavným příchodem do České republiky. Jeho modely HC500 a HC1000 totiž našly jen málo příznivců a získaly značce renomé srovnatelné s tím, k jakému pomohla Motorole TX770. Díky soustředěnému úsilí vývojářů a designérů (ti stihli získat řadu mezinárodních cen) vzali čeští uživatelé tyto telefony na milost. Opět nám může posloužit anketa Mobil roku – loni získal Alcatel jedno čtvrté místo – letos má již jednu bronzovou a jednu „bramborovou“ medaili. Přesto má v popularitě stále co dohánět. Jednou z jeho slabin je ovládání starších modelů řady DB, které si mnoho jejich uživatelů pamatuje a stejně tak o něm ví i řada případných kupců. Dnes se již situace zlepšila, ale špatné vzpomínky se špatně ztrácejí. A tak se i v tomto případě rozchází umístění v anketě a skutečný prodej.

Nokia Neotřesitelná

Přestože jsou odpůrci této značky schopni snést řadu argumentů, proč si Nokii nekoupit, většina hlasujících je neposlouchá. Přísahají na design, výdrž (kde zpravidla skutečně není co vytýkat), funkce i ovládání. Nokia poskytuje praktickou lekci manažerům marketingu, protože její dlouhodobě budovaná image je v současnosti neotřesitelná. Přes rozpačitý výsledek jejího modelu 7110, který nakonec nesplnil očekávání výrobce ani uživatelů, či kontroverzní novinky 8310 a 5510, představuje tato značka pro mnoho lidí synonymum pokroku a kvality. Nikdo z konkurentů s tím zatím nedokázal nic udělat. Vzhledem k tomu, že si velmi dobře hlídá konkurenci, nasadila letos i nový odolný telefon, a tak po roční pauze opět není kategorie, kterou by Nokia nemohla obsadit a očekávat úspěch.

Zatím vše nasvědčuje tomu, že v současné době se může porazit jen sama Nokia. Nejpravděpodobnější cestou k takovému výsledku je sázka na příliš avantgardní design. A zejména v poslední době se nad některými modely rozproudily diskuse právě na toto téma. Otázkou však je, nakolik je ovlivňovali zavilí odpůrci této značky a nakolik to byl názor jejích uživatelů. Zatím se totiž zdá, že Nokia svým klientům rozumí.

Líbí se nám totéž co ve světě?

Čtenářské ankety, ať jakkoli dlouhodobě sledované, nejsou totéž co podíly na trhu. Světovému vývoji, který je samozřejmě hodně ovlivněn vývojem v lidnaté Asii, ten český úplně neodpovídá. Faktem však zůstává, že Nokia se líbí bez ohledu na zemi či světadíl.

Že jsou rozdíly mezi čtenářským hlasováním a skutečnou pozicí jednotlivých značek na trhu, o tom se můžete přesvědčit v dnešním článku Kupujeme si mobily, které se nám líbí?

  • Nejčtenější

Nevyhazujte ji. Prázdné krabičky od iPhonů se dají dobře prodat

31. května 2024  7:02

Mobilní výrobci vědí, že jejich produkty nejsou jako rohlíky ze samoobsluhy. Stejně jako samotné...

Levná roamingová data můžete mít, i když váš mobil nemá klíčovou funkci

28. května 2024

V poslední době jsou velkým hitem levná roamingová data, která nabízí různé služby po celém světě....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Nejdražší aplikace může stát víc než polovinu průměrné mzdy v Česku

29. května 2024  7:02

Doposud bylo pravidlo aplikačního obchodu Androidu, že software zde nemůže stát více než 400...

Přiblížení k elitě. Xiaomi má podle testu po letech špičkový fotomobil

27. května 2024  7:02

Byť Xiaomi už roky spolupracuje na fotoaparátech svých smartphonů se společností Leica, tak do...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

O2 překvapilo. Výhodnější roamingová data v Česku nenajdete

30. května 2024  16:11

Operátor O2 nově nabídne pro cesty mimo Evropu roamingové datové balíčky s jedním nebo pěti...

Z operátora Nej.cz se od června stává O2. Pro zákazníky se nic nemění

3. června 2024  7:02

Operátor O2 převzal od června zákazníky poskytovatele internetu Nej.cz. Infrastrukturu bude...

Tyto mobily můžete ponořit do vody. Ovšem ne do každé

3. června 2024

Nabídka telefonů, které splňují normu IP68, takže vydrží i ponořené ve vodě, je už docela dost. Ty...

Bezkonkurenční paměť za slušnou cenu. Test Poco F6 Pro

2. června 2024

Model F6 Pro opět dokazuje, že Poco umí vyrobit opravdu skvěle vybavená zařízení. Na očekávaných...

Problém na trhu smartphonů: příliš malá konkurence. Doplatí na to zákazníci?

1. června 2024

Premium Počet relevantních výrobců smartphonů není příliš velký. V Česku to možná tak vypadat nemusí, ale...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...