Telefonování v autě

Telefonování v autě | foto: Profimedia.cz

Telefonování za jízdy tvoří v mozku „zúženinu“, tvrdí Američané

  • 81
Nová americká studie tvrdí, že telefonování za jízdy způsobuje citelné zpomalení nervového systému. Potvrdila tak, že volání za volantem je nebezpečné. Oproti jiným výzkumům se však zabývala spíše důvodem, proč tomu tak je.

Vědci z americké Vanderbilt Univerzity v Nashvillu údajně přišli na důvod, proč někteří z nás nedokáží vykonávat dvě činnosti naráz, zatímco jiným to problémy nedělá. Uvedl to britský server bbc.co.uk.

Vědci tím zareagovali na fakt, že každý pátý člověk se v dotaznících přiznal k tomu, že nedokáže zároveň řídit a telefonovat. Namísto prokázání nebezpečnosti takového počínání se však zaměřili na důvod, proč se reakce prodlužují.

"Zajímalo nás, proč tomu tak je a které části mozku za to mohou," řekl Paul Dux, vedoucí studie. Ke sledování mozku použili magnetickou rezonanci, díky níž lze pozorovat aktivitu mozku v jeho jednotlivých částech.

Může za to zúženina

Z jejich výzkumu vyplynulo, že ve chvíli, kdy se člověk soustředí na dvě věci naráz, vzniká v nervovém systému mozku zúženina. Ta s příchodem další činnosti prý zpomaluje naše reakce až o 300 milisekund.

Výzkum tak nepřímo podpořil zákaz telefonování při řízení. Řidič se v tu chvíli soustředí kromě hovoru i na provoz na silnici a zvyšuje se tím riziko zaváhání a s tím spojené havárie.

Z výsledků je patrné, že mozek není schopný efektivně zpracovat dvě události v reálném čase. To nahrává i odpůrcům handsfree sad, které jsou u nás povoleny. Vzniká totiž zcela stejná situace jen s tím rozdílem, že máte volné ruce.

"Lidé si myslí, že když použijí handsfree sadu, jsou v bezpečí. Jelikož však dělají dvě činnosti naráz, není tomu tak," dodal spoluautor studie Rene Marois.

Úplné zákazy nejsou výjimkou

Vzhledem k již předchozím studiím se rozhodla Velká Británie přistoupit k úplnému zákazu telefonování za volantem. Od 27. února bude místní policie trestat porušení pokutou ve výši 60 liber, tedy asi dvěma a půl tisíci korunami, a třemi tresnými body k tomu. Telefonující řidič prý havaruje čtyřikrát častěji než ten, který netelefonuje.