Používání takzvaného hands-free, tedy systému umožňujícímu, že člověk při rozhovoru nedrží mobil v ruce, má na snížení tohoto rizika jen malý vliv. Vyplývá to ze studie australských vědců, o jejichž výzkumu dnes informuje agentura Reuters.
Studie expertů univerzity v Sydney je založena na výzkumu 400 obětí automobilových nehod. Její závěry ukazují, že lidé, kteří telefonovali s přístroji v rukou, mají šanci způsobit nehodu pětkrát větší než ti, kteří za jízdy mobil nepoužívají. U osob využívajících hands-free je pravděpodobnost zapojení do nehody, ve které je někdo zraněn, větší čtyřikrát.
Mnoho řidičů používá v autě handsfree sadu, ale i s tou je třeba dávat velký pozor. Statistiky totiž ukazují, že volné ruce při jízdě v autě neúměrně zvyšují průměrnou dobu hovoru a riziko nehody tím nenápadně narůstá. Například podle serveru CNN dává handsfree řidičům jen falešný pocit bezpečí.
Mobil v autě kontra zákony
Vlády řady států světa, například České republiky, Německa, Austrálie či některých států USA, zakázaly telefonování z mobilů při řízení, pokud nejsou využívány hands-free sady. Závěry studie otištěné v časopise British Medical Journal ale ukazují, že by se tyto zákazy možná měly ještě rozšířit.
V některých zemích proto netrpí telefonování za volantem vůbec. V Evropě mezi ně patří Španělsko, informace o vzdálenějších koutech světa nejdete na serveru Celluar-News. Naopak úplné svobody volání za volantem si můžete užívat ve Švedsku, kde to zatím nikomu nevadí.
Největší pokuty za telefonování za jízdy mají ve Španělsku a Francii. Tam se může její výše vyšplhat až na 301 euro. Naopak srovnatelnou pokutu jako u nás dostanete v Rakousku, Portugalsku nebo v Turecku. Tam se platí za porušení předpisu v rozmezí dvaceti až třiceti euro. Úplně směšná je pokuta v Rusku, kde vás euro a půl opravdu nerozhodí.
Musí přestat volání za volantem?
"Klíčový vzkaz je, že se potřebujeme v podstatě vyhnout jakémukoli využívání telefonů při jízdě," nastínil poselství studie jeden z jejích autorů Mark Stevenson. Do výzkumu bylo podle něj zahrnuto jak volání, tak posílání sms zpráv. Lidé také zpřístupnili záznamy o voláních, aby mohly být porovnány s časy nehod.
Polovina z více než 400 osob, které byly zkoumány, měla v automobilech nainstalováno hands-free. "Zvýšenou pravděpodobnost srážky neovlivnilo pohlaví, věk či dostupnost hands-free vybavení," uvedla hlavní autorka práce Suzanne McEvoyová.
Kontroverzní karikatura pobuřující ženské organizace, kterou použil distributor mobilních telefonů k propagaci používání hands-free sad při telefonování za jízdy. |