Styl a značka přístroje rozhodují o postavení mezi kamarády

Styl a značka přístroje rozhodují o postavení mezi kamarády | foto: Profimedia

Telefon - známka společenského postavení? (fejeton)

  • 7
Dříve vládla céčka, angličáky, panenky Barbie. Kdo je měl, byl mezi dětmi někdo. Dnes jsou poznávacím znamením trendy mobily. Děti na základních školách vědí o nejnovějších typech telefonů leckdy více než prodejci v obchodech, o rodičích ani nemluvě.

Styl a značka přístroje rozhodují o postavení mezi kamarády. S ošoupaným siemensem po rodičích, zvaným pádlo, cihla nebo příšera, už parádu nikdo neudělá.

Nemožný je každý, jehož mobil nestojí více než pět tisíc korun. Platí to především mezi teenagery. V bazénu tak místo pokukování po vnadách děvčat pubertální mládež sleduje, s jakým mobilem machruje kluk ve frontě u kiosku.

Telefon bez barevného displeje je pro dospívající výrostky naprosto nepřijatelný. Majitel ho vytahuje z kapsy jen stydlivě a raději poodchází dál od party, aby se mu ostatní nevysmáli. Doma pak při každé možné i nemožné příležitosti naznačuje, že už by bylo načase, aby se rodina zmátořila a pořídila mu nový, lepší, nejlepší mobil.

Marná snaha, mobily už dnes nejsou jen pomocníci, kteří ulehčují život. Dokážou značně ulevit i peněžence a ukazují i sociální status – prostě někdo na přepychový mobil má, a jiný ne. A nezáleží ani tak moc na tom, zda ho potřebuje nebo ne.

Nejen děti, i někteří dospělí lidé to tak cítí. Přijít na obchodní jednání s mobilem, který pamatuje předloňské Vánoce, je prostě tak trochu divné. Opravdu? Možná je spíš divné, jak se věci stávají pouze zbožím na krátkodobé použití.