Telecom vyzývá ostatní operátory k boji proti dialerům

  • 14
Výzva přišla v době, kdy se opět začaly množit případy s podovodnými dialery, které zatěžují vaše telefonní účty neůměrnými a hlavně nečekanými částkami. Přišel čas s tím něco udělat.

Telecom navrhuje v otevřené výzvě urychlené řešení problémů s dialery. Problém se týká především linek se zvláštním tarifem. Telecom požaduje stanovení společného postupu, zlepšení informovanosti zákazníků o preventivních opatřeních a navrhuje jednání na úrovni všech operátorů.

V samotné výzvě se můžete dočíst, že "přestože jako operátoři zajišťující telekomunikační provoz neneseme za problém „dialerů“ přímou odpovědnost, musíme udělat vše, co je v našich silách, abychom ochránili naše zákazníky před neetickými a nelegálními praktikami některých poskytovatelů obsahu a dalších osob." Celý text výzvy, která byla adresována alternativním operátorům, najdete na stránkách Telecomu.

Český Telecom obdržel do července 1600 reklamací příliš vysokého účtu za vytáčené připojení k internetu. Loni za celý rok to bylo 2000 reklamací s průměrným účtem 5000 Kč. Za provolané částky v řádu až desítek tisíc korun mohou podvodné programy z internetu, které dokáží modem v počítači přesměrovat na čísla s vyšším tarifem, uvedl mluvčí Vladan Crha.

"Aktivitu Českého Telecomu vítáme. Sami jsme Telecom již několikrát vyzývali k aktivní spolupráci a jsme tedy rádi, že k ní konečně dochází. Součinnost s ostatními operátory, především s Českým Telecomem, a vzájemná výměna informací v případě zjištění či podezření na jakékoli podvodné jednání je nezbytná. Bez ní nelze tento problém uspokojivě vyřešit," řekl k výzvě mluvčí Aliatelu Pavel Kaidl.

Ke zneužívání linek s vyšším tarifem dochází v devíti z deseti případů v sítích alternativních operátorů. K těm potom plyne většina z účtované částky a dělí se mezi operátora a provozovatele linky. Zákazníci si ale stěžují u Telecomu, přes jehož telefonní síť se většinou připojují. Protože se volání prokazatelně uskuteční, není většinou reklamace uznána. Firma, která nemůže umísťování čísel v sítích jiných operátorů ovlivnit, chce ostatním firmám tento týden rozeslat výzvu ke společnému postupu při ochraně zákazníků.

Telecom nabízí svým klientům blokování hovorů na čísla s vyšším tarifem, dále software, který přesměrování zamezí a rovněž ukončuje datová připojení po 20. minutě. Uživatele navíc nabádá k opatrnosti při surfování a vhodnému zabezpečení prohlížeče. 

Firma se s problémem potýká již několik let. Uživatel na internetových stránkách například s erotickým obsahem nevědomky spustí aplikaci, která mu změní telefonní číslo v modemu pro připojení počítače. V mnoha případech se o přesměrování postarají viry, které se bez vědomí uživatele dostanou do počítače. Zákazník pak neplatí za internet 18 korun za hodinu, ale až 70 Kč za minutu, tedy přes 4000 Kč za hodinu. 

České radiokomunikace podle svého mediálního zástupce Pavla Kočiše provozují sedm takzvaných žlutých linek, jejichž prostřednictvím mimo jiné vybírají provozovatelé webových stránek poplatky za zhlédnutí obsahu. Firma denně prověřuje, zda je u odkazů na přesměrování uvedeno upozornění na vybíranou částku. Spojení navíc automaticky ukončí po 20 minutách. "ČRa proto jednoznačně odmítají podíl na jakémkoliv podvodném přesměrování dial-upových modemů na čísla s vyšším tarifem," dodal s tím, že dosud firma žádnou stížnost od Telecomu neobdržela.

 

Jaké máte zkušenosti s dialery a podobnými linkami?

 

,