Telecom dostal pokutu za zneužití monopolu

  • 1
Historicky nejvyšší pokutu ve výši téměř 82 milionů korun vyměřil antimonopolní úřad Českému Telecomu za nekalou soutěž. Konkurence tento krok vítá, Telecom hodlá antimonopolní úřad žalovat.

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže dosud nejvyšší pokutu ve své historii. Byla stanovena na 81,7 miliónů korun Českému Telecomu. Podle předsedy ÚOHS bylo při stanovení výše pokuty přihlédnuto mimo jiné k tomu, že Český Telecom porušil zákon o ochraně hospodářské soutěže opakovaně.

Telecom si zavázal firmy

Telecom zneužil svého dominantního postavení na trhu hlasových služeb pro firmy poskytovaných prostřednictvím veřejných pevných telekomunikačních sítí. Antimonopolní úřad konstatoval, že v rozporu se zákonem jsou smluvy a dodatky u Všeobecných podmínek pro poskytování cenových plánů (Premium, Benefit, Business Optimal, Top, Business Platinum Combi).

Telecom zavázal své zákazníky provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů. Přitom pokud je objem uskutečněných odchozích hovorů nižší než toto smluvní hovorné, účtuje Telecom svému zákazníkovi kromě ceny za uskutečněné hovory ještě rozdíl mezi výší smluvního a uskutečněného hovorného.

Konkurenti Telecomu z řad alternativních operátorů v mnoha případech také předepisují zákazníkům ve smlouvě minimální hovorné na měsíc, výrazně je však poškodil další bod smlouvy. V něm se zákazníci museli zavázat, že budou na pevných telefonních linkách využívat k hlasovému provozu pouze služeb Telecomu a že nevypoví smlouvy na poskytnutí cenového plánu před určitým pevně stanoveným datem uvedeným ve smlouvě. Podle ÚOHS byly takové smlouvy uzavřeny s téměř třemi tisíci firmami.

Český Telecom dále podle názoru ÚOHS zneužíval svého dominantního postavení tím, že v napadených smlouvách uplatňoval podmínky odlišné od Všeobecných podmínek pro poskytování cenových plánů a aplikuje také programy Winback/Retence, vytvořené za účelem získání či udržení zákazníka na úkor konkurence.

Antimonopolní úřad pokutuje telekomunikační firmy

Antimonopolní úřad nerozdával v minulosti pokuty pouze Telecomu. Již dříve vyměřil pokuty v celkové výši 63 miliónů korun společnostem Eurotel Praha (48 milionů) a RadioMobil (15 milionů) za to, že tito dva mobilní operátoři v roce 2000 a 2001 účtovali svým zákazníkům za minutu volání do sítě Oskar společnosti Český Mobil částku vyšší než za minutu volání, jakou si účtovaly navzájem za volání mezi svými sítěmi.

Český Telecom byl pokutován antimonopolním úřadem vícekrát, v roce 1999 byl Telecom potrestán za to, že odmítal dohodu se svým konkurentem o propojení částí jednotné telefonní sítě pro vytáčené připojení k internetu. V roce 2002 byl Telecom pokutován za to, že prodejcům určoval koncové ceny telefoních karet X.

Generální ředitel alternativního operátora eTel Stefan Lager udělení pokuty Telecomu za diskriminaci konkurence uvítal, není si však jist, zda je nejvyšší sankce v historii antimonopolního úřadu skutečně vysoká. ÚOHS má pravomoc udělit pokutu ve výši deseti procenty celkových tržeb, což by v případě Českého Telecomu znamenalo 5,3 miliard korun.

Lager připomněl, že na telekomunikačním trhu je známá pokuta ve výši 12,6 milionu EUR, kterou udělila Evropská komise monopolnímu operátoru v Německu za to, že zneužíval svého dominantního postavení na trhu ADSL tím, že zabraňoval vstupu alternativních operátorů nekalým stanovením ceny. Lager upozornil, že když tuzemský monopolní operátor nabízí speciální "ochranné" podmínky třem tisícům firemních klientům, může se mu pokuta i ve výši téměř 82 milionů stále vyplatit.

Jak se hájí Telecom?

Telecom tvrdí, že svým zákazníkům předkládal nabídky s cílem "poskytnout moderní služby spočívající v komplexním telekomunikačním řešení". Za zvlášť nesprávné považuje Český Telecom tvrzení antimonopolního úřadu, že "nutil firmy uzavřít pro ně nevýhodné smlouvy". Telecom argumentuje, že v roce 2002 existovala v segmentu telekomunikačních služeb pro firemní zákazníky plná konkurence a neumí si představit firmu, která by za této situace podepsala pro sebe nevýhodnou smlouvu s některým z operátorů.

V nejbližší možné době proto podá Telecom žalobu na antimonopolní úřad k příslušnému správnímu soudu a zároveň požádá o odklad vykonání rozhodnutí. ÚOHS v souvislosti s pokutou udělenou Telecomu zdůraznil, že zneužití dominantního postavená na tomto trhu má v konečném důsledku téměř vždy negativní dopad na spotřebitele.