iPad je stále nejprodávanějším tabletem

iPad je stále nejprodávanějším tabletem | foto: apple.com

Tablety s Androidem se dotahují na iPad

  • 49
V posledním čtvrtletí minulého roku se počet prodaných tabletů vyšplhal ke 27 milionům. Zatímco dominance iPadu slábne, androidové přístroje posilují a jejich podíl se přiblížil 40 %. Vyplývá to z průzkumu Strategy Analytics.

Tablety budou v nadcházejícím období žádaným zbožím a prodeje půjdou strmě vzhůru. Předzvěstí jsou výsledky z uplynulého čtvrtletí, kdy prodejci od výrobců odebrali dohromady 26,8 mil. tabletů, což je meziroční nárůst 150 %. Vloni se celkový objem tabletů zastavil na 10,7 milionech.

Apple v uvažovaném čtvrtletí prodal 15,4 milionů iPadů, což stačí na 58% tržní podíl. Naplno se ale projevuje nástup levnější konkurence v podobě přístrojů s operačním systémem Google Android. Ačkoli tak Apple se svým iPadem stále vévodí segmentu, jeho náskok se s každým kvartálem tenčí ve prospěch androidu.

Pro srovnání: v druhém čtvrtletí 2010 iPad ovládal přes 94 % trhu, o rok později se pak tržní podíl snížil na 61,3 %. Ve třetím kvartálu minulého roku si pak Apple podle Strategy Analytics mírně polepšil na 67 %. Tehdy android z celkových čísel ukusoval 27 %, v závěru minulého roku se pak podíl zvýšil na rekordních 39 %.
Celkově výrobci androidových tabletů v Q4/11 prodali na 10,5 milionů zařízení, tedy téměř 2,5× víc než ve třetím čtvrtletí (4,5 mil.ks.).

Prodeje tabletů podle použitého OS v Q4/11 v mil.ks. a meziroční srovnání (zdroj: Strategy Analytics)
Q4/10podílQ4/11podíl
iOS7,368,2 %15,457,6 %
Google Android3,129,0 %10,539,1 %
Windows 0,00,0 %0,41,5 %
ostatní0,32,8 %0,51,9 %

Síla androidu: široké spektrum zařízení i nízké ceny

Tablety s androidem si získávají popularitu především díky agresivní cenové politice některých výrobců a také celkovou rozmanitostí nabídky. Zatímco Apple má "pouze" velmi dobrý iPad 2 s 10" displejem, zájemce o přístroj s androidem má výběr nesrovnatelně širší. Pomineme-li velikost obrazovky v rozmezí 7" a 10", jsou zde i koncepčně různá zařízení. Na mysli máme zejména tablety Asus s odnímatelnou nebo vysouvací klávesnicí. Jejich Transformer Prime, první čtyřjádro svého druhu nově s Androidem 4.0, je již v prodeji a zájem ze strany kupujících rozhodně není vlažný.

V USA je hitem Amazon Kindle Fire. Podle analytiků mohl výrobce v posledním čtvrtletí udat až 5,5 milionů tohoto cenově dostupného (199 USD) tabletu. Oficiální čísla zatím nejsou k dispozici. K dalším významným hráčům patří Samsung a Motorola, stranou nezůstane ani čínské duo ZTE a Huawei. První jmenovaný v Česku nabízí své tablety pod hlavičkou Vodafonu, Huawei nová zařízení předvedl na veletrhu spotřební elektroniky CES.

Kromě dvou klíčových platforem do celkových výsledků promluvila zařízení s Windows 7, kterých se ovšem prodalo asi jen 400 tisíc, což znamená podíl jen několik desetin procenta. Microsoft si ale hodně slibuje od chystaných "osmiček", které by se mohly v segmentu tabletů za nějaký čas stát vážnou konkurencí dvou aktuálně nejsilnějších platforem. Zatímco tento scénář je ještě hodně daleko, doba, kdy android na poli tabletů překoná iPad, může nastat brzy.