Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


T-Mobile začal všem zákazníkům rozesílat reklamu na mobily. Lze ji odhlásit

aktualizováno 
T-Mobile minulý týden oficiálně spustil službu pro inzerenty, kteří tak mohou přímo oslovit jeho zákazníky. Oproti pilotnímu projektu služba přišla o benefity, reklamní zprávy mohou dostat všichni zákazníci operátora. Lze tomu ale zamezit.

Reklama na mobilní telefon | foto: Vodafone CZ

Zákazníci T-Mobilu mohou od operátora dostávat různé reklamní SMS nebo MMS, reklama se také může objevit v obálce s jejich vyúčtováním. Operátor totiž oficiálně spustil služby mobilní reklamy pro inzerenty.

Navazuje tak na pilotní projekt, který probíhal letos od 16. 3. do 12. 6. V něm operátor zjistil, že je mobilní reklama velice účinnou formou inzertního zásahu. Službu si prý pochvalovali inzerenti i vybraní zákazníci, kteří byli do projektu zapojeni. - Čtěte T-Mobile: Reklama v mobilu funguje, služby zdarma zřejmě nabídneme

Vyjádření T-Mobile

"Mobilní telefon již dávno není pouhým prostředkem k telefonování, ale komplexním informačním kanálem jako např. rozhlas či televize. Hledání nových příležitostí je pro operátory nezbytné, aby mohli nadále investovat do dalšího rozvoje svých služeb. V prodeji reklamního prostoru jsme na začátku cesty a zcela jistě se její formát bude nadále vyvíjet. Stejně, jako dnes automaticky přijímáme reklamu jako součást televizního vysílání, není důvod se pozastavovat se nad obdobným jevem v mobilním telefonu. Zvláště pak, pokud - na rozdíl od běžných médií - lze posílání reklamy odhlásit," říká k nabídce mobilní reklamy tisková mluvčí operátora T-Mobile, Martina Kemrová.

Jenže zatímco v pilotním projektu T-Mobile zákazníky za příjem reklamy odměňoval benefity v podobě služeb zdarma, v ostrém provozu to už neplatí. Reklamu budou dostávat prakticky všichni jeho klienti. Souhlas s možností zasílání reklamních sdělení třetích stran je totiž standardní součástí jeho všeobecných podmínek.

Oproti původním slibům tedy T-Mobile na zákaznících začal pouze vydělávat bez toho, aby je jakkoli odměnil. Za zrušením benefitů stojí dle zástupců firmy výsledek průzkumu v pilotním projektu, ve kterém jeho účastníci uvedli, že služby zdarma pro ně nejsou zas tak důležité. Za přínosnější prý považovali reklamní informace o akčních nabídkách.

T-Mobile navíc není sám, komu jeho všeobecné podmínky podobný postup dovolují. Stejnou obezličku na zákazníky mohou vymyslet i ostatní mobilní operátoři. Zda podobnou službu pro inzerenty chystají, však nekomentují. Vodafone pouze upozornil, že bez nabídky benefitů by si zřejmě své zákazníky reklamou oslovit nedovolil.

Co říkají obchodní podmínky operátora

Souhlas se zasíláním reklamních sdělení je součástí obchodních podmínek operátora. Najdeme jej v článku 11.5 aktuálního znění podmínek. Ten říká:

Účastník souhlasí s tím, že T-Mobile je oprávněn osobní údaje zpracovávat k následujícím účelům: veškeré marketingové a obchodní účely, včetně zasílání obchodních sdělení, telemarketingu a průzkumů trhu, ověřování a hodnocení platební morálky prostřednictvím registrů dlužníků či jiných podobných registrů, zveřejnění kontaktních údajů Účastníka v informační službě T-Mobile, zveřejnění kontaktních údajů Účastníka v informační službě jiných subjektů poskytujících tento typ služeb, zveřejnění kontaktních údajů Účastníka v tištěném telefonním seznamu. Pro marketingové a obchodní účely je T-Mobile oprávněn po celou dobu trvání účastnické smlouvy zpracovávat zejména následující osobní údaje: jméno, příjmení, obchodní firmu, bydliště, místo podnikání, sídlo, IČ, DIČ, datum narození, telefonní čísla Účastníka, e-mailové adresy, typ mobilního telefonu, IMEI, typ a objem využívaných služeb, délka trvání účastnických smluv. V rámci zpracování osobních údajů pro marketingové a obchodní účely je T-Mobile oprávněn zpracovávat osobní údaje jak pro vlastní marketingové akce, tak pro marketingové akce jiných podnikatelů, jejichž podnikatelská činnost přímo souvisí s poskytováním Služeb v síti T-Mobile (např. prodejci mobilních telefonů, provozovatelé obsahu prostřednictvím sítě T-Mobile, prodejci zboží prostřednictvím sítě T-Mobile, partneři T-Mobile, kteří poskytují plnění v rámci věrnostních programů T-Mobile apod.). Obchodní sdělení je T-Mobile oprávněn zasílat formou SMS, MMS, e-mailu či písemně. Obchodní sdělení může být jako takové označeno hvězdičkou (*). Účastník souhlasí s tím, že po ukončení Účastnické smlouvy je T-Mobile oprávněn po dobu neurčitou zpracovávat jméno, příjmení, adresu a jiné kontaktní údaje Účastníka (včetně telefonního čísla), a to za účelem nabízení obchodu a služeb. Ověřovat a hodnotit platební morálku Účastníka prostřednictvím registru dlužníků a jiných podobných registrů je T-Mobile oprávněn jak při vzniku smluvního vztahu, tak kdykoliv v průběhu trvání Účastnické smlouvy, je-li to třeba.

Dá se odhlásit, nebo naopak přihlásit

Pokud si ale zákazník reklamu výslovně nepřeje, dá se jí zbavit. Stačí zavolat na infolinku operátora a svůj souhlas se zasíláním sdělení odvolat. To samozřejmě platí pro všechny operátory bezezbytku. Druhou možností je v případě T-Mobilu souhlas zrušit na internetu. Je potřeba se přihlásit do služby Můj T-Mobile. Přihlašovací formulář je dostupný přímo na domovské stránce operátora.

T-Mobile - odmítnutí reklamyT-Mobile - odmítnutí reklamyT-Mobile - odmítnutí reklamy

Po přihlášení stačí kliknout na položku Aktivované služby. V následném výpisu se v záložce Smlouva (měla by být rovnou aktivní) nachází položka Nesouhlas s přímým marketingem. Po kliknutí na ni se objeví tlačítko Aktivovat. Následně je ještě potřeba aktivaci potvrdit.

Právní názor

Právní rozbor situace nám poskytl Jan Votočka z právního oddělení SOS.

Reklamou a jejím šířením se zabývá zákon č.40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů. Ve svém §2 tento zákon výslovně zakazuje šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena. Z tohoto pohledu, pokud bude mít zákazník možnost další zasílání reklamy odmítnout, nespatřuji v tuto chvíli poskytování tohoto druhu reklamy za nezákonné. Zvláštním právním předpisem, který upravuje šíření reklamy elektronickými prostředky (kam patří i koncová telekomunikační zařízení) a její omezení, je zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Z dikce jeho §7 plyne, že podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas. Tento souhlas může být stanoven v obchodních podmínkách, které jsou zákazníkovi dány při podpisu telekomunikační smlouvy. 

Uživatelé, kteří v minulosti třeba svůj souhlas se zasíláním reklamy odvolali, si zde její příjem mohou naopak zapnout. T-Mobile slibuje, že uživatele rozhodně nebude zaplavovat hromadou reklamních zpráv. Jeden příjemce dostane maximálně dvě měsíčně.

Na názor na službu mobilní reklamy jsme se zeptali také u Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Podle Jana Mišurce, tiskového mluvčího SOS, je chování operátora v pořádku. A zapravdu mu dává i rozbor právního oddělení SOS.

Reklama k nezaplacení

Podle pilotního projektu je mobilní reklama velice účinným inzertním nástrojem. Průměrná response rate (tedy množství uživatelů, kteří na reklamu zareagovali) měla při testech hodnotu 2,72 %, což je podstatně více, než je dnes zásah internetové bannerové reklamy. U té se response rate pohybuje okolo jedné až dvou desetin procenta. V tomto případě uspěla více i ta nejméně zajímavá kampaň v rámci pilotního projektu – míra odpovědí u ní měla hodnotu jen 0,29 %. Naopak nejlepší kampaň zaujala 11,78 % oslovených.

V rámci projektu bylo také zjištěno, že oslovení si doručenou reklamu nechávali v telefonu a ukazovali ji ostatním, případně reklamu dokonce i přeposílali. T-Mobile si tedy od komerčního provozu slibuje spokojenost na obou stranách.

Až 7 korun za zásah

T-Mobile nabízí inzerentům čtyři druhy reklamní kampaně a dva druhy zásahů. Zájemci tak mohou využít rozesílání reklamy formou SMS, MMS, SIM Tooliktových zpráv nebo jako přílohy ve vyúčtování. Nejlevnější formou je vyúčtování, nejdražší pak pochopitelně MMS zpráva.

Dále T-Mobile nabízí dva druhy zacílení. Základní zacílení rozlišuje pouze pohlaví a věk příjemců, rozšířený zásah pak obsahuje například geografické filtry, typ telefonu nebo přehled služeb, které zákazník využívá. U firem je základním zacílením jejich geografické umístění, rozšířeným potom údaj o oboru, ve kterém firma podniká. Nejlevnější reklama stojí 2,50 koruny bez DPH (příloha ve faktuře se základním druhem zacílení, nejdražší pak 7 korun bez DPH (MMS kampaň s rozšířeným zacílením).

Ceník mobilní reklamy u operátora T-Mobile (ceny bez DPH)
 Typ reklamy základní zacílení/1 zásah (Kč)  rozšířené zacílení/1 zásah (Kč) 
 SMS kampaň  3,00 4,00
 MMS kampaň  5,00  7,00 
 Příloha faktury  2,50  3,00 
 SIM Toolkit  3,00 4,00





Nejčtenější

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung S8+ v prodeji i ve verzi pro dvě SIM. Jeden slot je kombinovaný

Samsung začal na českém trhu oficiálně prodávat dvousimkovou verzi svého top modelu Galaxy S8+. Ovšem řešení neumožní používat dvě SIM a paměťovou kartu...  celý článek

Android 8.0 Oreo je mocný a rychlý
Android Oreo je tady. Je rychlý, mocný a slibuje větší bezpečnost

Google v pondělí večer oficiálně představil velkou aktualizaci systému Android. Využil k tomu den, kdy Američané mohli pozorovat úplné zatmění Slunce. K...  celý článek

Samsung Galaxy S8
Prodeje Galaxy S8 nemusí být růžové, pomoci by mohl Note 8

Samsung při zmínce o prodejích svého nového top modelu pouze sdělil, že se prodává nejlépe v historii, ale žádná čísla neuvedl. Nyní to vypadá, že prodeje...  celý článek

Počet objednávek na Galaxy S8 předčil dosavadní rekord předchůdce o 30 procent
Hlasový asistent Bixby vám poslouží i v Česku. Pokud mluvíte anglicky

Samsung uvolnil svého hlasového asistenta i na český trh, stále však umí jen anglicky a korejsky.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Ilustrační snímek
Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje datové přenosy. V Praze je prý nejrychlejším operátorem

Výstavba nových vysílačů, navýšení kapacity sítě i využívání více kapacitních vrstev najednou umožnilo společnosti O2 docílit vyšší průměrné rychlosti 4G LTE....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.