T-Mobile

T-Mobile | foto: T-Mobile

T-Mobile vymyslel obezličku na zákazníky

  • 633
Začíná to dopisem či pouhou SMS zprávou, končí zbytečně utracenými penězi. T-Mobile vám aktivuje vybrané zvýhodnění bez vašeho souhlasu a poté vyčkává, zda si jej manuálně zrušíte. Pokud se tak nestane, účtuje vám standardní poplatek za zapojenou službu.

"Vážený zákazníku, máte ideální příležitost vyzkoušet si přístup na internet ze svého mobilu. Získáváte internetové zvýhodnění Surf&Mail+ na 2 měsíce zdarma," zní jedna z nových nabídek operátora T-Mobile.

"Nebudete-li chtít zvýhodnění dále využívat, stačí zaslat SMS ve tvaru...," pokračuje v reklamním dopise Miroslav Výborný, ředitel marketingových služeb T-Mobile.

Tím operátor nutí zákazníky manuálně rušit službu, kterou si však sami nikdy neaktivovali. Pokud tak neučiní před ukončením daného časového období, operátor začne službu zpoplatňovat standardním způsobem.

Na pokraji legálnosti

Podle oslovených právníků se tím operátor dostává do křížku se zákonem. "Mohlo by se jednat o porušení Občanského zákoníku. Obecně platí, že nikdo nemůže být nucen odebírat službu, kterou si neobjednal," říká právník Vladan Rámiš.

"Aby tomu tak mohlo být, výslovně by to muselo být sjednáno ve smlouvě respektive uvedeno ve všeobecných obchodních podmínkách," dodává. Právě na ně se odvolávají agenti na infolince operátora, což jsme si i sami ověřili.

"Slečna na infolince se odvolávala právě na všeobecné podmínky služby Twist Standard, které ale nejsou pro tuto variantu na webu k nalezení," uvedl ve svém emailu jeden z poškozených zákazníků. Jemu aktivoval T-Mobile zvýhodnění Twist volání 100 na dobu dvou týdnů zdarma.

Je to běžný způsob propagace

Tiskové oddělení je však jiného názoru. "Informace z infolinky pravděpodobně nebyla správně pochopena," říká Jitka Pacolová z T-Mobile a dodává: "Jde o běžný způsob propagace, jehož hlavním cílem je, aby si zákazníci mohli zdarma vyzkoušet nové služby, které by pro ně mohly být zajímavé, a který rozhodně není nezákonný."

Zároveň upozorňuje na to, že před uplynutím lhůty, v rámci níž mají zákazníci službu zdarma, jsou samozřejmě informováni o končící testovací době.

"Tím, že zákazníkovi nezpůsobujeme žádné náklady, ale dáváme mu pouze možnost vyzkoušet si nové služby, nedochází k rozporu se zákonem a Všeobecnými podmínkami," dodává s tím, že právě proto není tento případ ve všeobecných podmínkách explicitně uveden.

Způsobenou ztrátu neplaťte

Pokud z nějakého důvodu zapomenete službu deaktivovat a operátor po vás bude chtít zaplatit příslušný měsíční či týdenní paušál, máte dle osloveného právníka právo za poskytnutou službu nic nehradit a to i přesto, že operátor o vypršení doby, po kterou je služba poskytována zdarma, informuje.

 Vaše zkušenosti s nabídkami T-Mobile:

"Máme záložní mobil s původním Twistem. Najednou zapípá, protože přišla SMS, ve které nám píše operátor, že nám strhává nějakých 49 korun z kreditu. Více informací prý najdeme na webu. Pak si všimneme, že je tam ještě jedna starší. Jenže tahle, dva dny stará, nás upozorňovala, že nyní můžeme využít 100 minut týdně mimo špičku do sítě T-Mobile za 49 korun týdně. Pro zrušení máme zaslat TVOL D na 4603. Zrušení čeho? Přece nebude operátor účtovat službu, kterou si účastník explicitně neobjednal. Nebo že by přece...? Slečna na infolince zastávala ten druhý názor," vysvětluje situaci pan Mirek Hrad, jeden z poškozených.

"Pro ilustraci přikládám zvukový záznam z audiotexového systému (jelikož byl k nalezení po stisku hvězdičky hned na začátku hlasové nabídky, předpokládám, že T-Mobile dobře věděl, co dělá, a
patřičně se na nápor poškozených zákazníků připravil)," dodal.

Záznam si můžete poslechnout v audio příloze článku.

"T-Mobile aktivuje klientům bez jejich vědomí službu Surf&Mail+ na dva měsíce zdarma. Informováni jsou o tom pouze poštovní zásilkou, kde je napsáno, že po uplynutí doby je zákazník nucen si službu deaktivovat, jinak mu bude účtována dle tarifu. Službu jsem se rozhodl deaktivovat okamžitě, ale obratem jsem dostal SMS, že tak učinit nelze. Zavolal jsem proto na infolinku, kde mi sdělili, že mohu službu deaktivovat až 30 dnech používání, což však není nikde uvedeno. Kdybych od chvíle doručení zásilky čekal deklarované 2 měsíce, už bych musel danou službu zaplatit. Operátor mi ji na můj pokyn zrušil k datu následujícímu 17 dní po našem rozhovoru," uvedl náš čtenář Josef Vích z Hradce Králové.

Tuto nabídku máme též k dispozici - viz. galerie k článku.


Odkazuje se přitom na § 53 odst. 9 Občanského zákoníku, který zní: „Poskytuje-li dodavatel plnění spotřebiteli bez objednávky, není spotřebitel povinen dodavateli jeho plnění vrátit ani jej o tom vyrozumět.“

Vstřícnost v tomto duchu projevil i operátor: "Pokud k takové situaci dojde a zákazník projeví svou nespokojenost, samozřejmě se snažíme tyto situace řešit individuálně a poplatek promíjíme," uvedla Pacolová při našem telefonickém rozhovoru.

O tom, jak svá slova operátor plní, se přesvědčíme přibližně za dva měsíce.