T- Mobile.

T- Mobile. | foto: AP

T-Mobile bez varování změnil přístup k zákazníkům. 50 MB a vypne vám data

  • 512
Že je český mobilní trh unikátní, dokázal nově T-Mobile. V polovině května totiž mlčky upravil nastavení vybraných tarifů a datových balíčků. Po vyčerpání datového limitu u nich již nedochází ke zpomalení datového toku, ale zcela se přeruší. Operátor zákazníky dopředu neinformoval, nejde prý o změnu podmínek.

Na redakci Mobil.iDNES.cz se v posledních dnech obrátili zákazníci T-Mobilu s upozorněním, že jim operátor změnil nastavení jejich tarifů, co se týká možnosti využívání dat po vyčerpání FUP (datový limit). Stížnostmi nespokojených klientů se plní také facebookový profil T-Mobilu. U vybraných tarifů a datových balíčků jim totiž operátor po vyčerpání FUP data zcela zablokuje, přitom až do poloviny května se jen zpomalovala přenosová rychlost.

Změna se dotkla nejen zákazníků, kteří využívají tarif S námi v sítích, starší tarif S námi v síti či balíček Internet v mobilu na den, ale i těch s předplacenými kartami Twist. U nich totiž operátor upravil nastavení balíčku Internet v mobilu na týden. Jde zpravidla o tarify a balíčky s datovým limitem 50 MB.

Zákazníci si stěžují především na fakt, že nebyli operátorem dopředu o této změně informováni. T-Mobile se však brání, že nejde o změnu podmínek, o níž by měl zákonnou povinnost informovat. Až do květnové změny šlo spíše o jakési zvýhodnění, které nyní na základě platných podmínek jednoduše upravil. Zákazníci tak nemají právo na odstoupení od smlouvy.

„V podmínkách služby/tarifu (z loňska) i v Ceníku služeb je uvedeno, že ‚po vyčerpání přiděleného objemu dat má zákazník možnost dokoupit si další objem dat za cenu dle Ceníku služeb‘. Pokud tedy objem dat přidělený k zákazníkovu stávajícímu tarifu nestačí, může si dokoupit další data v podobě dodatečných mobilních datových balíčků. Uplatňujeme tedy pouze platný postup poté, co zákazník vyčerpá datový limit,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz Patricie Šedivá z tiskového oddělení T-Mobilu.

Podle operátora je tak postup v souladu s podmínkami i ceníkem, které jsou nedílnou součástí účastnické smlouvy. Proč k úpravě nastavení vybraných tarifů a balíčků platného od letošního 17. května přistoupil, vysvětlil operátor na facebookovém profilu: „Podmínky jsme změnili z toho důvodu, že i po vyčerpání FUP telefony dál na pozadí stahovaly data a tím blokovaly část přenosového pásma. To pak negativně ovlivňovalo ty zákazníky, kteří mají zaplacený balíček nebo tarif s daty.“

Podle Patricie Šedivé se změna dotkla zhruba 4 % zákazníků využívajících data na příležitostné použití. Ti tak od poloviny května již nemají možnost využívat po vyčerpání FUP výše zmíněných tarifů a balíčků pomalá data. Je minimálně zvláštní, že tak malé množství zákazníků s minimální rychlostí připojení může ovlivnit zbývající klienty. Nezbývá tak, než si po vyčerpání základního datového objemu přikoupit jednorázový balíček. Nebo případně navýšit datový balíček na vyšší.

Což však znamená i navýšení měsíční útraty. S ohledem na obvykle vyčerpaný datový objem se pak vyplatí zvážit, zda nevyužít jiný tarif s vyšším FUP. Možná i v tomto se tak dá hledat důvod, proč T-Mobile mlčky ukončil dosavadní zvýhodnění vybraných tarifů a uvedl v praxi platné podmínky. Operátor však takový záměr popírá. „Nabídku nechceme vytlačit, tyto tarify byly od počátku určené pouze pro minimální používání dat,“ upřesnila Šedivá.

Podejte reklamaci, doporučuje ČTÚ zákazníkům T-Mobilu

Zákazníci T-Mobilu se s celou záležitostí obrátili na Český telekomunikační úřad, který tuto věc v současnosti prošetřuje.

„Prověřujeme, zda skutečně dochází k přerušení služby a rovněž, zda T-Mobile aktuálně změnil smluvní podmínky, či zda se jedná o změnu výkladu stávajícího znění smluvních podmínek (pokud nebyly měněny),“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz Nikola Šedová z tiskového oddělení ČTÚ s tím, že podmínky tarifů, u kterých by mělo k přerušení poskytování služby docházet, totiž platí v nezměněném znění od listopadu loňského roku.

Úřad prověřuje i případné rozpory jednotlivých smluvních dokumentů či případný rozpor smluvních podmínek s webovou prezentací nabídky služeb.

„Každopádně těm účastníkům, kterým by služba byla po vyčerpání FUP skutečně přerušena, bychom v tuto chvíli doporučili z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení (o námitce proti vyřízení reklamace) daný postup u společnosti T-Mobile reklamovat,“ dodala Šedová.

Aktualizováno o vyjádření Českého telekomunikačního úřadu