Telefonování přes VoLTE u operátora T-Mobile

Telefonování přes VoLTE u operátora T-Mobile | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Vyzkoušeli jsme nejnovější způsob mobilního volání. Je jen pro vyvolené

  • 116
Operátor T-Mobile nabízí již nějakou dobu zákazníkům možnost telefonování v nejmodernějších LTE sítích. Sice zatím jen pro extrémně omezenou skupinu zákazníků, nicméně moderní technologie je již připravena pro masové nasazení. My jsme telefonování krátce vyzkoušeli.

Technologie VoLTE v podstatě funguje jako IP telefonování v mobilní síti, rozdíl oproti využívání různých kecálků je tu ovšem zásadní. S VoLTE telefonuje uživatel úplně stejně, jako byl zvyklý doposud, mění se jen technika přenosu hovoru, což vlastně uživatele nemusí moc zajímat.

Nová technika má ale i několik praktických přínosů, byť zatím si je u T-Mobilu neužije moc zákazníků. VoLTE je totiž dostupné jen paušálním zákazníkům a to ještě těm, kteří mají patřičně vybavený telefon. Tím je prozatím pouze loňský top-model od Samsungu, tedy typ Galaxy S5. Musí navíc jít o telefon z distribuce tohoto mobilního operátora – právě pro něj existuje speciální firmwarový update, který VoLTE odemkne. Což jsou podmínky, které zatím omezují využití volání přes LTE sítě jen pro pár zákazníků v síti.

Dva takové telefony se SIM kartami nám operátor pro otestování VoLTE zapůjčil. Od běžného S5 se nijak neliší, změna je opravdu jen v softwaru. Volání přes VoLTE funguje opravdu dobře, obzvlášť pokud jsou oba dva telefony v dosahu LTE signálu. Pak je spojení hovoru téměř okamžité, prodleva je minimální, snad jen asi sekundová. Přitom nezáleží na tom, kde se přístroje v síti nachází, zkoušeli jsme rychlost spojení přes celou Prahu i ve chvíli, kdy byly přístroje přímo vedle sebe. Vždy byl hovor vytočen bleskurychle.

Jeden rozdíl tu ovšem byl. Při testování jsme narazili na lokality, kde se nám jeden telefon při aktivaci hovoru v LTE síti udržel, druhý už nikoli a tak spojení kvůli přepnutí do některé z nižších sítí trvalo o několik okamžiků déle. Podle vysvětlení Lukáše Hrabala z tiskového oddělení operátora jde o chování, ke kterému může docházet v místech, kde má LTE síť horší rádiové parametry (například slabší signál, vysoká úroveň rušení nebo nedostatečná kapacita). V našem testovacím případu mohlo k CS-Fallback (přehození hovoru na jinou technologii) dojít z několika důvodů – v případě testování hovoru s oběma telefony v jednom místě nemusela být pro VoLTE vyhrazena dostatečná kapacita, či prostě síť usoudila, že dva kanály by byly příliš rušeny, jindy jsme zkoušeli VoLTE hovor vytočit v místě, kde víme, že je signál celkově hodně slabý.

Právě chování na místech se slabším signálem ale pro nás bylo trochu zklamáním. Na jednom z míst, kde běžně testujeme všechny telefony, máme totiž ověřeno, že signál LTE je tu lepší než signál GSM sítě, který se ztrácí dříve. I přesto ovšem síť raději zvolila přepnutí do GSM, jednoduše byl i v tomto případě pro hovor signál příliš slabý. Nelze ovšem vyloučit, že se právě tato situace časem laděním sítě zlepší, tak jako se kdysi lepšilo samotné pokrytí GSM signálem.

Velkou výhodou telefonování přes VoLTE je fakt, že se při něm nepřeruší proud dat. To jsme si vyzkoušeli opět v několika případech, v jednom z nich navíc napříč celou Prahou – při cestě autem téměř z jednoho konce města na druhý byl jeden z telefonů v autě, druhý na jednom místě. Po celou dobu oba telefony hovor držely v LTE síti a na telefonu v autě byl puštěný datový provoz.

T-Mobile ještě jako výhody uvádí lepší kvalitu hovoru a také nižší energetickou náročnost volání, což má prodloužit výdrž baterie. Zatímco v prvním případě je subjektivně rozdíl v kvalitě hovoru znát, vliv na výdrž baterie se nám během testu nijak prokázat nepodařilo. I kvalita hovoru ovšem není tak zásadně lepší, aby museli zákazníci po této technologii toužit.

VoLTE přináší zákazníkům především dvě praktické výhody – rychlejší spojení hovoru a při volání aktivní data, což opět vylepšuje možnosti multi-taskignu se smartphonem jako takovým. S dnešními neomezenými tarify tak lze snadno například řešit hovor z terénu do firmy a přitom například telefon nadále využívat jako modem pro notebook, na kterém zrovna uživatel pracuje na tom, co po telefonu řeší.