T-Mobile nebude vybírat zálohy při uzavírání nových smluv

T-Mobile nebude vybírat zálohy při uzavírání nových smluv | foto: T-Mobile

T-Mobile vám vrátí peníze, nové ve formě záloh již nebude požadovat

  • 25
Mobilní operátor T-Mobile chce od poloviny listopadu zrušit zálohy, které při uzavírání nových smluv vybírá od klientů. Nadále bude zálohy požadovat pouze po zákaznících, kteří mají záznam v registru dlužníků. Informovala o tom televize Nova.

T-Mobile se chystá od poloviny listopadu zrušit zálohy, které byli zákazníci nuceni skládat při uzavírání nové účastnické smlouvy. Tuto částku pak operátor vracel až po ukončení smluvního závazku.

"Záloha byla vybírána proto, abychom si kryli případná rizika plynoucí z nehrazených faktur u zákazníků, s nimiž jsme dosud neměli zkušenost," říká Martina Kemrová z T-Mobile.

Operátor dosud vybíral paušální zálohy ve výši 500 korun. Od ledna do září byla tato aktivační záloha v rámci speciální akce snížena na 1 korunu. 

"Od té doby, co jsme přistoupili ke členství v registru dlužníků SOLUS, máme přehled o klientech, kteří mají problémy s platební morálkou," říká Kemrová a dodává: "Můžeme tedy při stanovování záloh postupovat individuálně."

Operátor tak bude nově požadovat vratnou zálohu pouze u nových zákazníků se záznamem v registru dlužníků. Stávající zákazníci se již složených záloh dočkají v průběhu příštího roku.

"Staré zálohy, které jsme dosud vraceli pouze při ukončení smlouvy, začneme od příštího roku postupně zákazníkům vracet," říká Kemrová.

Zálohy mají sloužit na pokrytí závazků vůči operátorovi v případě, že se klient dostane do platební neschopnosti. Vzniklý dluh je pak hrazen z této částky.

Vodafone se svými zákazníky nepodepisuje písemné smlouvy, ale vybírá takzvanou volací jistinu. Její minimální výše je 500 korun, při správné platební morálce ji však po půl roce klientům vrací.

"Naši zákazníci skládají pouze volací jistinu, kterou jim ovšem vracíme po šesti řádně zaplacených fakturách, tedy v ideálním případě po půl roce," říká Jakub Hrabovský z Vodafone.

Operátor Telefónica O2 dokonce od svého nového klienta vybírá jeden měsíční paušál, uvedla televize.

Operátoři ale podle Novy zálohy i několik let nevracejí. Podle televize se také stalo, že klient peníze neobdržel ani po skončení smlouvy.

Vybírání záloh kritizuje Sdružení obrany spotřebitelů, které tuto praxi považuje za neetickou. Jde podle něj o neadekvátní smluvní podmínku.

,