T- Mobile.

T- Mobile. | foto: AP

T-Mobile posílá na bývalé dlužníky vymahače. Nemá nárok, oponuje ČTÚ

  • 40
Operátor T-Mobile rozesílá prostřednictvím inkasních agentur zákazníkům, kteří u něj měli dříve dluh, výzvu k zaplacení smluvní pokuty. Český telekomunikační úřad ovšem uvádí, že zákazníci pokutu platit nemusí. Informace o smluvních pokutách totiž nebyla součástí smlouvy.

Výzvy posílají jménem T-Mobilu inkasní agentury zákazníkům, kteří měli u něj měli dluh v letech 2009 až 2013. Na problém upozornil pořad České televize 168 hodin a praktiky operátora kritizuje i spotřebitelská organizace dTest: „Na naši spotřebitelskou poradnu se obracejí zákazníci operátora, že jim vymahači vyčíslují náklady na exekuci, odvrtání zámku a podobně. Operátor se jim tak snaží nahnat strach, aby zaplatili dobrovolně,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Pohledávky zákazníků odeslal operátor na Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je v tomto směru rozhodčím orgánem. Jenže operátor odeslal žádosti o zaplacení pohledávek, ale i smluvních pokut. Za uvedené období obdržel podle radního ČTÚ Ondřeje Malého úřad zhruba 100 tisíc případů pohledávek T-Mobilu v hodnotě přes půl miliardy korun.

Zde je nutné uvést, že samotnou dlužnou částku musí zákazníci uhradit a v tomto směru i Český telekomunikační úřad operátorovi v podáních vyhověl. Problém se týká jen smluvních pokut u smluv z uvedeného období, kde pokuty nebyly součástí samotné smlouvy.

Jenže podle nálezu Ústavního soudu z roku 2013 v jiné kauze musí být smluvní pokuty uvedeny v těle smlouvy, zásadně nemohou být jen součástí všeobecných obchodních podmínek, v případě T-Mobilu umístěných na webu. ČTÚ tak začal podání operátorovi vracet a ten se následně rozhodl nerozhodnutá podání stáhnout.

Jediným orgánem, který může rozhodnout o exekuci na dlužníka v případě dluhů vzniklých při poskytování služeb elektronických komunikací, je právě ČTÚ. Operátor tedy věděl, že ČTÚ mu podání zamítne, a tak ho raději stáhl sám.

„U rozhodnutí, která padla do 11.11. 2013 (před vydáním nálezu ÚS) neměl ČTÚ se zákonností vymáhání smluvních pokut sebemenší problém a rozhodoval v náš prospěch. Postoj ČTÚ se změnil na počátku roku 2014 a Úřad začal dosud nerozhodnutá podání zamítat. My jsme většinu nerozhodnutých podání vzali zpět, a rozhodli se vymáhat dluhy dále pouze prostřednictvím vymáhacích agentur,“ říká mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Ale podle ČTÚ a i s ohledem na nález Ústavního soudu na to operátor nemá právo. Lukáš Zelený z dTestu k tomu uvádí: „Bez rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu nemůže žádný exekutor přijít. T-Mobile ví, že spory nevyhraje, a tak zkouší spotřebitele oklamat ostře formulovanými dopisy.“

Dopisy od inkasních agentur tak mohou zákazníci ignorovat, agentury nemají právo vstoupit do bytu ani konat jinak. Postup operátora ČTÚ kritizuje a vyšetřuje ho pro možné podezření ze spáchání správního deliktu agresivní obchodní praktiky.

T-Mobile s tím ovšem nesouhlasí a mluvčí Martina Kemrová uvádí: „Vymáháme existující pohledávky prostředky, které máme k dispozici, tedy prostřednictvím vymáhacích agentur. O těchto pohledávkách nikdy nebylo rozhodnuto v náš neprospěch, a to ani soudem a ani správním orgánem (ČTÚ). Navíc disponujeme rozsudkem OS pro Prahu 4, který konkrétní žalobu rozhodl v náš prospěch s tím, že nález ÚS nelze aplikovat plošně, ale každý případ je nutno posuzovat jednotlivě. Jsme přesvědčeni, že náš postup je v souladu s právem.“ Zde je nutné uvést, že ČTÚ rozhodnout nemohl, protože T-Mobile podání stáhl.

Zelený z dTestu pak upozorňuje ještě na jeden problém, který se zákazníků týká: „Zákazníci mohou být navíc hlášeni do databáze SOLUS jako dlužníci, což mnohým může způsobit problémy při sjednávání půjčky nebo hypotéky, protože se tak jeví pro banku jako nedůvěryhodní. To vše kvůli neexistujícímu dluhu.“

Křišťálová Lupa 2016