Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


T-Mobile má krabičku, která udělá z obyčejného auta (hodně) chytré

  11:07aktualizováno  11:07
Chytrá krabička pasuje do většiny aut vyrobených od roku 2001. Sleduje provoz auta i řidiče. Upozorní na neoprávněnou manipulaci s vozem nebo na chyby hlášené diagnostikou auta. To vše v aplikaci na smartphonu.

Aplikace pro sledování auta od T-Mobilu | foto: Mobil iDNES.cz

Krabička stojí na platformě Mojio, kterou vyvinula stejnojmenná americko-kanadská společnost. T-Mobile na vývoji spolupracoval a pilotní provoz běží v České republice. Systém bude operátor nadále vyvíjet a vylepšovat (vylepšení automaticky dostanou všichni zákazníci zdarma) a následně ho nabídne i v dalších svých pobočkách. Výhodou je, že platforma je otevřená, a tak další aplikace mohou vytvářet i další subjekty.

Fotogalerie

V prodeji bude krabička od prosince za vcelku rozumnou sumu 2 599 korun, zpočátku pak i s výraznou slevou. Provoz pak stojí 75 korun měsíčně.

V principu krabička umí sledovat provoz auta, což ovšem není nic neobvyklého. Podobné řešení internetu věcí nabízí plno firem. Jenže krabička od T-Mobilu jde ještě dál. Připojuje se k OBD portu auta, a tak umí nejenom sledovat polohu vozu, ale bere data ze systému auta a posílá je do smartphonu.

OBD je zkratka pro palubní diagnostiku. Konektor musí mít všechna nově prodávaná auta v Evropě od roku 2001, respektive u dieselových aut od roku 2003. Obvykle je konektor umístěn pod palubní deskou a používají ho především servisy, které z něj získávají data o provozu auta, obvykle pak chybová hlášení.

Konektor je univerzální a toho chytrá krabička využívá. Podle slov T-Mobilu je tedy použitelná u většiny patnáctiletých a novějších aut, která jsou v Evropě provozována. Operátor na svých stránkách poradí, kde zákazníci konektor OSB ve svém autě najdou. Rádce bude k dispozici po zahájení prodeje od prosince.

Základní funkce krabičky data z auta přímo nepotřebuje. Sleduje polohu auta pomocí vestavěné GPS, což umí i mnohé jiné systémy. Dokáže zobrazit všechny parametry jízdy jako je akcelerace nebo brzdění. Pomocí otřesového čidla pak umí i upozornit, že se s autem něco děje. To vše on-line přenáší pomocí mobilní sítě do smartphonu.

Nadstavbou jsou pak právě informace z palubních systémů auta. Tady ovšem záleží na tom, co auto přes OBD posílá. Někdy nic, někdy velmi mnoho údajů. Pokud data jsou, tak aplikace dokáže upozornit například na problémy s baterií nebo na stav paliva. Opět vše na dálku do smartphonu. V ideálním případě pak dokáže krabička na dálku posílat chybová hlášení auta, třeba problémy s filtrem pevných částic nebo že nesvítí některá žárovka.

Systém budeme testovat na různých autech a vyzkoušíme, co vše lze z palubních jednotek do krabičky dostat. Zde je nutné dodat, že nejnovější auta mají tuto funkci dálkového sledování již v sobě zabudovanou a třeba u Škody se tato funkce jmenuje Škoda Connect. Ale není to obvykle součást základní výbavy.

Aplikace (jmenuje se Motion a je od společnosti Mojio), do které krabička data posílá, je samozřejmě zdarma, a to pro Android a iOS. Jeden smartphone může sledovat až deset vozů a jeden vůz může sledovat v podstatě neomezený počet smartphonů. Pro podnikatele je k dispozici podrobný výpis knihy jízd a to včetně možnosti označení pracovních a soukromých jízd.

Operátor krabičku nabídne jako tarif, případně i s dvouletým úvazkem. Pak krabička stojí 2 599 korun, v prosinci v akci jen 1 449 korun. Měsíční provoz vyjde na 75 korun. S úvazkem stojí celé řešení 125 korun měsíčně včetně provozu při akontaci 299 korun. Krabička bude v prodeji i jako předplacená sada. Pak vyjde na 3 599 korun, kdy je v ceně i provoz na první rok. Za každý další rok se platí 900 korun, což odpovídá měsíčnímu poplatku 75 korun.

Data totiž běží přes mobilní síť a v krabičce je SIM karta. Pokud je bez signálu, má paměť pro uložení dat a stejně tak umí do aplikace upozornit, že byla z portu vytažena. Datová SIM obsahuje 50 MB dat, podle zástupců T-Mobilu se obvykle měsíčně přenese asi 10 MB dat, takže je zde dostatečná rezerva. Krabička funguje po celé Evropě (v rámci EU) a za použití v cizině se nic dalšího neplatí, což je příjemné řešení.

Do budoucna bude krabička fungovat i jako wi-fi hotspot, ale pro toto řešení zatím operátor nepředstavil vhodný tarif. Provoz pak jistě bude dražší.

Autor:


Témata: Android, GPS, T-Mobile


Nejčtenější

Asus Zenfone AR
Tohle jsou mobilní novinky, které si už brzo budete moci koupit

Ještě neuplynul ani první měsíc z letošního roku a nových telefonů je už jako máku. Tohle jsou modely, které už brzo přijdou na trh.  celý článek

iPhone 7 Jet Black je v prodeji s pamětí jen 128 nebo 256 GB. U Samsungu bude...
Rekordní prodeje: Samsungů S8 se prodá 60 milionů, iPhonů 8 ještě více

Samsung si vytyčil cíl, že letos vyrobí 60 milionů smartphonů Galaxy S8. Jenže po iPhonech 8 má být ještě větší sháňka.  celý článek

Donald Trump při předvolebním setkání s voliči v americkém městě North...
Trump odevzdal svůj samsung. Když si počká, možná dostane iPhone

Nástup Donalda Trumpa do funkce prezidenta USA pro něj mimo jiné znamená i to, že musí odevzdat svůj osobní telefon značky Samsung. Místo něj dostane jiný,...  celý článek

Lenovo Moto G5 Plus
Lenovo chystá Moto G5 Plus. Výbavou se zařadí do střední třídy

Lenovo má v blízké budoucnosti vyrábět už jen smartphony se značkou Moto. Dalším takovým modelem má být smartphone G5 Plus.  celý článek

Návštěvníci berlínského Židovského památníku toto místo mnohdy znevažují
Udělali byste si selfie v masovém hrobě? Umělec nutí lidi k zamyšlení

Židovský památník v Berlíně byl vybudován jako upomínka obětí holokaustu, ale mnozí návštěvníci si jeho význam neuvědomují. Na neuctivý přístup lidí k tomuto...  celý článek




Xiaomi Redmi 3S 3GB/32GB GlobalXiaomi Redmi 3S 3GB/32GB Global

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.