Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


T-Mobile má krabičku, která udělá z obyčejného auta (hodně) chytré

  11:07aktualizováno  11:07
Chytrá krabička pasuje do většiny aut vyrobených od roku 2001. Sleduje provoz auta i řidiče. Upozorní na neoprávněnou manipulaci s vozem nebo na chyby hlášené diagnostikou auta. To vše v aplikaci na smartphonu.

Aplikace pro sledování auta od T-Mobilu | foto: Mobil iDNES.cz

Krabička stojí na platformě Mojio, kterou vyvinula stejnojmenná americko-kanadská společnost. T-Mobile na vývoji spolupracoval a pilotní provoz běží v České republice. Systém bude operátor nadále vyvíjet a vylepšovat (vylepšení automaticky dostanou všichni zákazníci zdarma) a následně ho nabídne i v dalších svých pobočkách. Výhodou je, že platforma je otevřená, a tak další aplikace mohou vytvářet i další subjekty.

Fotogalerie

V prodeji bude krabička od prosince za vcelku rozumnou sumu 2 599 korun, zpočátku pak i s výraznou slevou. Provoz pak stojí 75 korun měsíčně.

V principu krabička umí sledovat provoz auta, což ovšem není nic neobvyklého. Podobné řešení internetu věcí nabízí plno firem. Jenže krabička od T-Mobilu jde ještě dál. Připojuje se k OBD portu auta, a tak umí nejenom sledovat polohu vozu, ale bere data ze systému auta a posílá je do smartphonu.

OBD je zkratka pro palubní diagnostiku. Konektor musí mít všechna nově prodávaná auta v Evropě od roku 2001, respektive u dieselových aut od roku 2003. Obvykle je konektor umístěn pod palubní deskou a používají ho především servisy, které z něj získávají data o provozu auta, obvykle pak chybová hlášení.

Konektor je univerzální a toho chytrá krabička využívá. Podle slov T-Mobilu je tedy použitelná u většiny patnáctiletých a novějších aut, která jsou v Evropě provozována. Operátor na svých stránkách poradí, kde zákazníci konektor OSB ve svém autě najdou. Rádce bude k dispozici po zahájení prodeje od prosince.

Základní funkce krabičky data z auta přímo nepotřebuje. Sleduje polohu auta pomocí vestavěné GPS, což umí i mnohé jiné systémy. Dokáže zobrazit všechny parametry jízdy jako je akcelerace nebo brzdění. Pomocí otřesového čidla pak umí i upozornit, že se s autem něco děje. To vše on-line přenáší pomocí mobilní sítě do smartphonu.

Nadstavbou jsou pak právě informace z palubních systémů auta. Tady ovšem záleží na tom, co auto přes OBD posílá. Někdy nic, někdy velmi mnoho údajů. Pokud data jsou, tak aplikace dokáže upozornit například na problémy s baterií nebo na stav paliva. Opět vše na dálku do smartphonu. V ideálním případě pak dokáže krabička na dálku posílat chybová hlášení auta, třeba problémy s filtrem pevných částic nebo že nesvítí některá žárovka.

Systém budeme testovat na různých autech a vyzkoušíme, co vše lze z palubních jednotek do krabičky dostat. Zde je nutné dodat, že nejnovější auta mají tuto funkci dálkového sledování již v sobě zabudovanou a třeba u Škody se tato funkce jmenuje Škoda Connect. Ale není to obvykle součást základní výbavy.

Aplikace (jmenuje se Motion a je od společnosti Mojio), do které krabička data posílá, je samozřejmě zdarma, a to pro Android a iOS. Jeden smartphone může sledovat až deset vozů a jeden vůz může sledovat v podstatě neomezený počet smartphonů. Pro podnikatele je k dispozici podrobný výpis knihy jízd a to včetně možnosti označení pracovních a soukromých jízd.

Operátor krabičku nabídne jako tarif, případně i s dvouletým úvazkem. Pak krabička stojí 2 599 korun, v prosinci v akci jen 1 449 korun. Měsíční provoz vyjde na 75 korun. S úvazkem stojí celé řešení 125 korun měsíčně včetně provozu při akontaci 299 korun. Krabička bude v prodeji i jako předplacená sada. Pak vyjde na 3 599 korun, kdy je v ceně i provoz na první rok. Za každý další rok se platí 900 korun, což odpovídá měsíčnímu poplatku 75 korun.

Data totiž běží přes mobilní síť a v krabičce je SIM karta. Pokud je bez signálu, má paměť pro uložení dat a stejně tak umí do aplikace upozornit, že byla z portu vytažena. Datová SIM obsahuje 50 MB dat, podle zástupců T-Mobilu se obvykle měsíčně přenese asi 10 MB dat, takže je zde dostatečná rezerva. Krabička funguje po celé Evropě (v rámci EU) a za použití v cizině se nic dalšího neplatí, což je příjemné řešení.

Do budoucna bude krabička fungovat i jako wi-fi hotspot, ale pro toto řešení zatím operátor nepředstavil vhodný tarif. Provoz pak jistě bude dražší.

Autor:


Témata: Android, GPS, T-Mobile


Nejčtenější

Android Nougat
Ostuda jménem Android Nougat. Google i výrobci kašlou na uživatele

Každoročně se u Androidu opakují nářky nad tím, že nová verze přichází na trh pomalu. A ani tentokrát se na tom nic nemění, naopak se zdá, že s verzí Android...  celý článek

Šéf českého Vodafonu Jiří Báča
Nový šéf Vodafonu: V Česku máme jen dva mobilní operátory

Z cen za mobilní telekomunikační služby se stalo horké politické téma. Nový šéf českého Vodafonu Jiří Báča to vítá a věří, že se český trh konečně narovná.  celý článek

Honor 6X láká duálním fotoaparátem a příznivou cenou.
Cenová válka u smartphonů ustává, zarazilo ji zdražení topmodelů

Do redakce se nám přišlo několik telefonů střední třídy s podobnými specifikacemi. Mají také až podezřele stejnou oficiální cenovku, ta se navíc oproti...  celý článek

Huawei P10
Huawei P10 bez tajemství. Čtečka otisků si našla místo pod displejem

Model P10 od třetího největšího výrobce smartphonů na světě má být jedním z letošních nejprodávanějších chytrých telefonů. Oproti minulosti se změní několik...  celý článek

LG G6
LG G6 v celé kráse. Dostane netradiční displej s nejvyšším rozlišením

Nový vrcholný model od LG bude představen již v neděli, tedy den před zahájením letošního ročníku barcelonského veletrhu MWC. V celé kráse si jej můžete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.