Svezli jsme se autem za miliony, co křižuje Česko. Kontroluje kvalitu sítě

  • 154
Na první pohled obyčejné auto křižuje den co den Českou republikou. Ověřuje kvalitu poskytovaných služeb a odhaluje případné nedostatky sítě operátora Telefónica O2. Na jedno takové měření jsme se byli podívat v Liberci.

Speciálně upravený vůz čekal na parkovišti před jedním z nákupních center. Nenápadný tmavě modrý Jeep Commander. Na rozdíl od podobných ho zdobí jen tři nepříliš výrazné páry antén na střeše.

Měření kvality sítě - Telefónica O2

Nenápadnost vozu je cílená. Není to totiž hračka za pár korun. Kdyby z parkoviště zmizel, operátor by přišel o miliony. Technika, kterou vozí na palubě, totiž až desetkrát převyšuje cenu samotného automobilu. A už jen ten vyjde na nějakých 800 tisíc.

Úkolem vozu je měřit takzvanou zákaznickou zkušenost, tedy reálné vnímání kvality poskytovaných služeb. Do Liberce přijel mimo standardní termín kvůli ověření kvality nově nasazené datové technologie HSDPA/HSUPA, tedy sítě tří a půlté generace. - čtěte UMTS síť Telefóniky O2 zrychlí na několik megabitů

Profesionální technika za miliony

Kufr speciálně upraveného auta je doslova prošpikován profesionální měřicí aparaturou. Dodala ji v oboru velmi známá švýcarská společnost SwissQual a její montáž zajišťuje operátorovi externí firma.

Instalace aparatury je opět volena s přihlédnutím k požadavku na co nejvyšší nenápadnost auta; lze ji snadno schovat pod roletku úložného prostoru a kabeláž je v co nejvyšší míře vedena pod vnitřním čalouněním. Nejnápadnějším prvkem v interiéru tak zůstává jen mohutný držák notebooku na místě spolujezdce, který měřená data shromažďuje.

Modulární systém SWISSQUAL DIVERSITY

Profesionální měřicí aparatura Diversity od švýcarské firmy SwissQual je navržena jako modulární systém. Zákazník má možnost sám volit jednotlivé funkční moduly a sestavit si tak měřicí aparaturu podle svých konkrétních požadavků. Základními stavebními bloky systému jsou dva subsystémy: Control Unit (CU) obsahuje několik funkčních a řídicích modulů v různých kombinacích, Mobile Connection Assembly (MCA), pak několik modulů se samotným mobilním telefonem určeným k měření sítě, volitelně i kameru pro test videohovorů.

Control Unit (CU) neboli kontrolní jednotka může být složena z celkem sedmi základních stavebních bloků. Nejdůležitější z nich jsou Controller Base Module (CBM), který řídí celý systém a je jeho nutnou součástí, a PC Module (PCM), což je "běžný" počítač pracující s procesorem Pentium M taktovaným na frekvenci 1,1 GHz. Dále může být aparatura doplněna o bloky rozšiřující možnosti její konektivity či bateriový blok zajišťující přísun energie i během výpadku atp.

Subsystém Mobile Connection Assembly (MCA) je tvořen jedním či více moduly Mobile Connection Module (MCM) obsahujícími řídicí obvody a pouzdro pro umístění samotného mobilního telefonu, v oboru nazývaného jako "mobilka". Tato mobilka může být umístěna ve stíněném i nestíněném pouzdru a volitelnědoplněna o digitální kameru. Činnost tohoto subsystému řídí Control Unit (CU).

Náš automobil je osazen aparaturou obsahující jeden řídicí modul CBM (Controller Base Module) a hned sedm PC modulů PCM (PC Module). Kromě vlastní sítě totiž Telefónica O2 sleduje i služby své konkurence. Vedle dvou mobilek Nokia N96 ukrytých v černých stíněných boxech tak můžeme spatřit i modemy operátorů U:fon, Vodafone i T-Mobile.

Zavazadlový prostor dále vyplňuje stejnosměrný konvertor napětí, který ze standardního dvanáctivoltového rozvodu v automobilu vytváří potřebné napětí 48 V pro napájení aparatury. Kvůli velkému odběru je ve voze umístěna jedna autobaterie navíc a posílen je i alternátor. K ochraně drahé aparatury před "odpálením" slouží dvě proudové pojistky (80 A).

Měření kvality sítě - Telefónica O2

Speciální koaxiální kabeláží je s aparaturou propojena šestice antén umístěná na střeše automobilu. Čtyři z nich jsou tribandové, obsluhují tedy zároveň GSM sítě 900/1800 MHz a 3G sítě 2100 MHz, po jedné anténě pak připadá na CDMA síť Telefóniky O2 a nejmladšího U:fona. Všechny pracují se ziskem 0 dBi. Měření uživatelské zkušenosti má ale za úkol v maximální míře simulovat reálný provoz běžného mobilu. Proto systém obsahuje i takzvaný Antenna Black Box s útlumovými články měřicích antén, které simulují použití telefonu v automobilu bez asistence externí antény. Dále tu jsou i filtry k odrušení nežádoucích harmonických složek, zejména mezi pásmy GSM a UMTS.

Vynechat se nesmí jediná ulice

S takto vybaveným automobilem technik vyráží den co den do ulic. Za úkol přitom má projet veškeré průjezdné komunikace v celém městě či okresu, ve kterém se měření provádí. Například město jako je Liberec lze takto projet přibližně za pět dní. Technikovi slouží k orientaci záznam cesty za pomoci integrované GPS navigace v systému.

V Liberci kontrolujeme kvalitu nově nasazené HSDPA/HSUPA technologie a společně s ní i GPRS, EDGE, CDMA a to včetně konkurenčních sítí a specifické služby 4G českého T-Mobilu. Podobně se samozřejmě kontrolují kromě datových služeb i služby hlasové, ovšem na to má firma jinak vybavené automobily. Celkem jich vlastní sedm.

Měření kvality sítě - Telefónica O2

Jediným styčným bodem s drahou aparaturou v zavazadelníku je pro posádku vozu notebook s obslužným programem SwissQual NQDI. Na něm řidič a technik v jedné osobě během jízdy kontroluje správný průběh měření. Kvalita datových přenosů se zkoumá na základě FTP přenosů, pro zajištění reálných podmínek jsou přitom využívány vybrané veřejné FTP servery. Na ně se v pravidelných intervalech uploadují testovací soubory a stejný proces probíhá i pro download. Výsledkem měření je celý soubor dat obsahující veškeré detaily z proběhlé komunikace včetně servisních zpráv sítě atp. Zkrátka pořádný balík nul a jedniček.

Za jeden den technik naměří několik stovek megabajtů dat. Odesílá je po každém měření do centrální databáze, kde se statisticky zpracují. K rozklíčování případného problému se využívají regulační diagramy, a pokud nastane, oddělení kontroly sítě ho předá k vyřešení plánovačům sítě. Ti dle potřeby upraví její nastavení a provedou další korekce.

Měření kvality sítě - Telefónica O2

Během měření jsme zjistili, že síť Telefóniky O2 nabízí v této lokalitě jednoznačně nejvyšší průměrné přenosové rychlosti. Druhou nejrychlejší technologií bylo firemní CDMA, až poté se začal dotahovat T-Mobile se svým 4G (UMTS TDD). Nejžalostnější výsledky vykazuje GSM síť Telefóniky O2, která zjevně podporuje pouze GPRS přenosy.

Měřicí trasa a výsledky měření:

 Operátor/technologie  Download (kpbs)  Upload (kbps) 
 O2 / HSPA  1990,1  318,2 
 O2 / CDMA  536,1  310,8 
 O2 / GPRS  41,4  20,6
 T-Mobile / 3G (4G)  434,4  149,7 
 Vodafone / GPRS-EDGE  148,9  64,4
 U:fon / CDMA  223,8  123,2
Mapa měřené trasy - Liberec 

Celá republika za dva roky

Kontrola kvality sítě je podle Libora Pezinka, manažera měření kvality sítě Telefóniky O2, kontinuální proces. Měření probíhají celoročně a to nejen ve městech, ale i v okresech a občas i na vlakových koridorech. Vše je dopředu plánováno a měřeno v určitých intervalech.

Například krajská města se měří minimálně jednou za půl roku, Brno a Ostrava každé dva měsíce a části Prahy každý měsíc. Celé hlavní město má operátor projeté jednou za čtvrt roku, území České republiky jednou za dva roky. Nyní se ale tento interval kvůli modernizaci sítě prodlouží až na čtyři roky. Stále přitom platí, že se měří každá ulice a silnice, kterou lze speciálně upraveným měřicím vozem projet.

Kontrola kvality sítě v takové šíři je dle Pezinka ojedinělá nejen u nás, ale i v celé Evropě. V zahraničí si na podobnou práci operátoři většinou najímají externí firmy a nechávají si kontrolovat jen vybrané lokality. Celkový roční rozpočet oddělení kontroly kvality sítě zástupci firmy neprozradili, provoz jednoho měřicího vozu po rozpočítání veškerých nákladů operátora vyjde přibližně na 28 tisíc korun za den. Podobných vozů přitom vlastní sedm, ale jen dva z nich měří datové služby.