Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Styl prodeje mobilních telefonů se pomalu mění

aktualizováno 
jak se letos prodávají mobilní telefony? Tentokrát neříkáme za kolik, ale jakým způsobem.
Spolu s prudkým nárůstem počtu mobilních telefonů se mění i způsob prodeje. Ještě před lety byl mobilní telefon luxusním zbožím, které si vyžadovalo svůj styl prodeje. Dnes, kdy má mobilní telefon patnáct procent obyvatelstva, představuje mobilní telefon zboží spotřební se všemi důsledky, které z toho vyplývají.

Podle psychologů se právě "laicizace" - tedy jakési "zesvědštění" mobilního telefonu dotýká velmi výrazně způsobu prodeje. Dokud byl mobilní telefon doménou bohaté vrstvy, případně technických fandů, vyžadoval také určitý "rituální" způsob prodeje, při němž člověk získal dojem, že svoje peníze nevydává jen tak za nic.

Vpád mobilních telefonů do všech sfér společenského žebříčku si vynucuje zcela nový způsob prodeje. Výrazně se o to zasloužily také předplacené karty, jež představují vlastně ideální konzumentský produkt pro masový trh. Předplacenou sadu si koupíte bez jakýchkoliv registrací, prostě si ji v obchodě dáte do košíku. Právě z toho důvodu se začínají oba operátoři i velké dealerské firmy soustřeďovat na prodej mobilních telefonů v supermarketech a to bez nějakého výrazného odlišení od ostatní spotřební elektroniky. Operátoři podepisují smlouvy a prodávají svoje telefony v řetězcích jako Kaufland či Tesco.

Dalším trendem, který se týká především operátorů samotných, je výstavba krámků v centru města. Proč je to doménou operátorů? Především proto, že takový krámek v centru Prahy je finančně dosti drahá záležitost - například obchody v centru Prahy Na příkopech stojí na nájemném měsíčně kolem půl milionu. Provozuje je tu svorně jak EuroTel, tak RadioMobil.

prodejna eurotelu na poříčí

Provoz takovýchto obchodů v centru města dává svůj smysl - jen dobíjecích Go a Twist kuponů se zde prodá denně za částky v řádu několika desetitisíců korun. Navíc krámek přímo v centru města láká k nákupu ty, kdož se po centru často pohybují a takový krám přijde mnoha zájemcům pod ruku snáze, než obchůdek mimo centrum, mimo pěší zónu a mimo nákupní střediska města. Zajímavé přitom je, že prodeje telefonů u dealerů se co do množství nemění. Ukazuje se zkrátka, že každý zákazník potřebuje jiný způsob prodeje: někdo si rád zajde do profesionální a odborné prodejny, někdo jiný hodí svůj nový mobil do vozíku v hypermarketu.

Mobilní telefony se pomalu a neodvolatelně stávají záležitostí koncového trhu. Tomu se začínají přizpůsobovat i oba operátoři - více méně ve stejný čas došli k tomu, že mezi zákazníky různých Tesco a Hypernov se najde i mnoho lidí, kteří si jednou za čas do svého vozíku přihodí jednu předplacenou sadu. Zároveň s tím dávají i mnozí noví zákazníci přednost více světskému pojetí prodejen na hlavní třídě připomínajících spíše parfumerii, než odbytiště výkřiku techniky na přelomu tisíciletí.

S mobilními telefony se stalo ve velmi krátké době to, co se počítačům nepodařilo vlastně dodnes - dostaly se i u nás mezi nejširší zákaznické vrstvy.

Autor:




Nejčtenější

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ chce začít regulovat mobilní trh. Může to zlevnit mobilní služby

Podle úřadu nefunguje na trhu hospodářská soutěž. Regulaci ale bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky proto nelze očekávat v...  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se...  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

T-Mobile láká na jedinečné tarify na míru
T-Mobile sliboval tarify na míru. Věrným zákazníkům ale nic extra nedal

„Prodloužením smlouvy ušetříte,“ hlásá banner na webu T-Mobilu pod přehledem aktuálně nabízených tarifů. Láká jím na jedinečné tarify na míru, které si prý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.