Obecně operátoři se srovnáním se svými zahraničními kolegy nesouhlasí a považují ho za zavádějící. Z našeho průzkumu přitom vyšlo, že Česká republika patří z pohledu cen za telekomunikační služby mezi nejméně výhodné země. - čtěte Čeští operátoři jsou drazí
Zatímco u nás si za tisícovku pořídíme 200 až 300 minut volání, v Rakousku volají neomezeně do všech sítí a mají SMS zadarmo. Pouhé cenové srovnání ale není dle Vodafonu na místě: "Relevantní je spíše než jednotlivé ceny srovnávat celkovou hodnotu, kterou zákazník získá," uvedl Filip Hrubý, tiskový mluvčí operátora.
Většinou zástupci operátorů poukazují na odlišnou koupěschopnost obyvatel dané země, odlišné smluvní podmínky a velmi oblíbená je obhajoba obsahující frázi o investicích minulých a budoucích. "Big Mac také nestojí všude stejně," obhajuje českou pobočku Telefónicy O2 její tiskový mluvčí Martin Žabka.
Ekonomové s operátory nesouhlasí
Dle oslovených ekonomů však mají operátoři dostatek prostoru k výraznému snížení cen za poskytované služby. "Např. Telefónica O2 ukončila fiskální rok s výnosem kolem 33 miliard korun, a to pouze z mobilní divize. Investice vložené zpět do sítě jsou přitom dle našich informací pouze zlomkové," uvedl jeden z nich.
Takovými zisky se přitom může pochlubit jen málokterý evropský operátor.
Všichni čeští operátoři navíc hospodaří již v černých číslech a ve srovnání např. s Rakouskem nemají o mnoho menší příjmy na zákazníka.
Např. rakouský T-Mobile má roční zisk na zákazníka jen o málo vyšší, než ten český. Přesto dokáže vykázat vyšší roční zisky. A to má o poznání méně zákazníků (Rakousko cca 2 mil., Česko cca 5 mil.).
ČTÚ: konkurence je na českém trhu dostatečná
Za výhodností nabídek zahraničních poskytovatelů telekomunikačních služeb vidí odborníci zejména působení tzv. virtuálních operátorů, kteří ceny tlačí dolů. Mateřské firmy přitom o své zisky nepřícházejí, jelikož jim virtuálové platí za pronájem jejich sítí.
U nás se ale takového vývoje v nejbližší době nedočkáme. Naši operátoři si totiž do svých sítí žádné další poskytovatele pustit nechtějí a regulační orgán v podobě Českého telekomunikačního úřadu současné situaci pouze přihlíží. Ostatně dle samotného předsedy úřadu je prý konkurence na českém trhu dostatečná.
ČTÚ svůj postoj opírá o analýzy relevantních trhů, které jsou dle slov mluvčí úřadu Dany Makrlíkové definovány v opatření obecné povahy č. OOP/1/07.2005-2, které bylo nahrazeno OOP/1/02.2008-2. Jenže ani zde nejsou konkrétní a tzv. "relevantní" trhy uvedeny.
V nejbližší době ale ČTÚ chystá vydat nové opatření určující maximální velkoobchodní ceny terminačních poplatků. Ani to však nebude znamenat výrazné snížení cen za telekomunikační služby.
Kompletní vyjádření českých operátorů:
Vyjádření operátora T-Mobile: |
„Cenové srovnávání s dalšími zeměmi je vždy zavádějící. Málokdy se podaří najít totožný produkt, stejné rozložení spotřebního koše, obyvatelstvo se stejnou koupěschopností. Jednotlivé ceny daného operátora je nutno posuzovat v celém komplexu - některé služby jsou "dotovány", protože je to nutné pro rozvoj dané služby, jiné jsou natolik exkluzivní, že cena zahrnuje i faktor malé cílové skupiny... V koncových cenách se navíc odrážejí investice minulé i budoucí, stejně tak jako velkoobchodní ceny. Je nutné přihlížet i další okolnosti, jako je stádium vývoje trhu v daných oblastech, šíře nabídky srovnávaných operátorů, výše penetrace trhu, konkurence na daných trzích atd.“ |
|
Vyjádření operátora Telefónica O2: |
"Naše cenová politika není centrálně řízená a ceny reflektují situaci na daném trhu, zejména konkurenční prostředí. Big Mac také nestojí všude stejně. Každý trh je jinak vyvinutý, má rozdílné potřeby a zákazníci jsou citliví na jiné faktory. Svoji roli, hraje i objem provolaných minut a poslaných SMS, tedy provoz v sítích, společně s průměrnou útratou na jednoho zákazníka. Všechny tyto faktory jsou v Německu i Velké Británii vyšší než u nás, a také proto jsou i ceny za volání rozdílné. V mnoha faktorech jsou ceny za mobilní služby v České republice nižší než v Německu nebo Velké Británii a nabízí lepší poměr ceny vs. nabízené služby." |
|
Vyjádření operátora Vodafone: |
"Ceny výrobků jedné značky, (například automobilů nebo módy) se na různých evropských trzích liší. To je obecný fakt, způsobený tržními podmínkami a kupní silou obyvatel. V případě mobilních operátorů je navíc nutné srovnávat ceny za služby a produkty ve vzájemném kontextu, žádný zákazník nepoužívá pouze SMS nebo pouze datové služby, ale využívá více služeb a produktů za různých podmínek. Relevantní je tedy spíše než jednotlivé ceny srovnávat celkovou hodnotu, kterou zákazník získá. Tzn. kolik provolá nebo utratí za mobilní internet, s jakým telefonem a kolik za to zaplatí.
Britský či německý trh je pětkrát větší, takže naši zahraniční kolegové dosahují ve srovnání s námi poměrně velkých úspor z rozsahu a němeční nebo britští zákazníci Vodafonu platí za telekomunikační služby v průměru nekolikanásobně více než zákazníci českého Vodafonu. Britský Vodafone si tak například může dovolit maximálně dotovat telefony a nabízet větší počet volných minut, protože zákazníci cenu za dotované telefony a volné minuty zaplatí nepřímo na jiných službách (např. měsíčních paušálech nebo volání do jiných sítí).
Vyšší náklady na volání u Vodafonu UK ve srovnání s Vodafonem ČR jsou dobře vidět na:
1. cenách:
-
minutová sazba za volání do jiných sítí je v průměru 4-5x vyšší než za volání do vlastní sítě (Vodafone ČR má u Nabitých tarifů stejnou sazbu za volání do všech sítí)
-
minutová sazba za volání do jiných sítí je v průměru 4-5x vyšší ve Vodafone UK oproti našim Nabitým tarifům
-
Vodafone UK neumožňuje převod neprovolaných volných minut do dalšího měsíce (což cenu minutové sazby v případě neprovolání kreditu dále zvyšuje)
-
nejnižší paušál u Vodafonu UK výrazně převyšuje průměrný měsíční příjem na zákazníka Vodafonu ČR (nejnižší paušál u nabitých tarifů je pouze 119 Kč)
2. Smluvních vztazích:
-
zákazník Vodafonu UK musí podepsat 12 - 18 měsíční smlouvu, po dobu jejíhož trvání garantuje operátorovi pravidelné měsíční paušály (Vodafone ČR smlouvy nepožaduje vůbec)
-
pro získání dotovaného telefonu musí zákazník Vodafonu UK podepsat 18 měsíční smlouvu, zatímco u Vodafonu ČR se zákazník při koupi dotovaného telefonu pouze ústně zaváže k 6 měsícům s námi a odejde-li dříve, pouze doplatí plnou cenu telefonu"
|
Odpovědi nejsou redakčně kráceny ani upravovány