Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hodnocení popuzující operátory je zpět. Nově si došláplo i na virtuály

  0:09aktualizováno  0:09
Zhruba půl roku uplynulo od zveřejnění neobvyklé grafiky, pomocí které Český telekomunikační úřad hodnotil tuzemské mobilní operátory. Spotřebitelský semafor sice mezi nimi vyvolal vlnu nevole, to však úřad od zveřejnění dalšího, rozšířeného hodnocení neodradilo. V něm zohlednil nově i významné virtuální operátory.

Do nového spotřebitelského semaforu ČTÚ zahrnul také vybrané virtuální operátory | foto: ČTÚ

Ve spotřebitelském semaforu z prosince 2015 se regulátor v hodnocení omezil pouze na mobilní operátory O2, T-Mobile a Vodafone a poskytovatele internetového připojení UPC. Proti tomu se tehdy ohradila Asociace provozovatelů mobilních sítí, vadil jí fakt, že ČTÚ opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Asociace mimo jiné upozornila, že úřad se zveřejněním takového způsobu hodnocení pohybuje mimo zákon, tato forma mu údajně nepřísluší (více zde).

ČTÚ nicméně informoval, že v hodnocení operátorů prostřednictvím spotřebitelského semaforu bude i nadále pokračovat. Nová forma hodnocení grafickým znázorněním je totiž podle něj přínosná, pro spotřebitele je mnohem přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Podotkl také, že stejnému hodnocení smluvních podmínek podrobí i další poskytovatele služeb elektronických komunikací.

V průběhu května a června tak do nové analýzy smluvní dokumentace nezahrnul pouze síťové operátory, ale také poskytovatele služeb elektronických komunikací z řad virtuálních operátorů. Ačkoli jich na českém trhu působí v současnosti zhruba stovka (seznam zahrnuje všechny poskytovatele mobilních služeb k 4. 5. 2016), tak se hodnocení omezuje pouze na šest z nich. Úřad to vysvětluje tím, že se zaměřil vždy na dva nejvýznamnější poskytovatele, s nimiž má každý síťový operátor uzavřenou velkoobchodní smlouvu o přístupu ke službám.

Nový spotřebitelský semafor zachovává pojetí toho původního, obsahuje tedy stále dvanáct hodnocených oblastí, v nichž je každému subjektu na základě výsledku analýzy smluvních podmínek přiřazena jedna ze tří barev. Zelenou barvu obdrží poskytovatel, který je v dané oblasti v souladu se zákonem a současně respektuje doporučení ČTÚ. Nesrozumitelnou, neurčitou či neúplnou dokumentaci pak úřad „trestá“ červenou barvou. Oranžovou, respektive žlutou barvu v případě nové grafiky pak přiřadí poskytovateli, který má v dané oblasti sice zcela vyhovující smluvní podmínky, nicméně vykazující znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.

Virtuálové překvapili, ale i pohořeli

Prosincový semafor se však rozrostl o další subjekty spadající do kategorie virtuálních operátorů. V případě operátorů využívajících sítě O2 tak byli hodnocení podrobeni virtuálové O2 Family, tedy 100% dceřiná společnost O2 Czech Republic, a Tesco Mobile. Nejvýznamnějšími poskytovateli využívajících síť T-Mobilu jsou pak GoMobil a RelaxMobil, v případě sítě Vodafonu pak Sazkamobil a OpenCall.

Do nového spotřebitelského semaforu ČTÚ zahrnul také vybrané virtuální operátory

Nejhůře si hodnocení virtuálové vedli v oblastech „Struktura smluvních dokumentů (přehlednost a srozumitelnost)“ a „Smluvní pokuty“, v nichž úřad virtuálům O2 Family, GoMobil, RelaxMobil a OpenCall přidělil červenou barvu. Důvodem jsou nejen neúplné dokumenty, ale například i příliš obsáhlé všeobecné podmínky psané drobným písmem anebo absence sjednání smluvních pokut ve Všeobecných obchodních podmínkách, které kvůli absenci smluvního formuláře podle úřadu odporují stávající judikatuře.

Naopak nejlepšího hodnocení pak virtuálové dosáhli v oblasti „Informace o termínech a způsobu vyúčtování“. Čtyři obdrželi zelenou barvu (Tesco Mobile, GoMobil, RelaxMobil, Sazkamobil), O2 Family oranžovou a OpenCall kvůli absenci sjednání podmínek splatnosti ceny poskytnutých služeb ve smluvních podmínkách pak červenou.

Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

Právě OpenCall je v novém spotřebitelském semaforu vůbec nejhůře hodnoceným poskytovatelem, a to nejen z pohledu virtuálních operátorů, ale i celkově. Totéž platí i v případě nejlépe hodnoceného subjektu, kterým je v obou ohledech Sazkamobil.

U některých z hodnocených virtuálů navíc úřad shledal zásadní pochybení, kvůli kterým jejich provozovatelům hrozí sankce. Redakci Mobil.iDNES.cz to potvrdil mluvčí ČTÚ Martin Drtina. „Před skončením správního řízení však nemůžeme být konkrétnější,“ dodal.

Všichni hodnocení poskytovatelé měli podle vyjádření úřadu možnost se s výsledky analýzy seznámit ještě před jejich zveřejněním.

Nové analýze neunikli ani mobilní operátoři

ČTÚ totiž nově analyzoval i smluvní podmínky mobilních operátorů. Z grafického hlediska, tedy z pohledu rozložení barevného hodnocení, se však oproti prvnímu hodnocení z loňského prosince téměř nic nezměnilo. Jedinými viditelnými změnami jsou hodnocení T-Mobilu v oblasti „Struktura smluvních dokumentů“ (přehlednost a srozumitelnost) a UPC v oblasti „Sjednávání smluv prostředky komunikace na dálku a mimo prostory obvyklé k podnikání“, v obou případech byla kromě původní oranžové (nyní žluté) barvy udělena úřadem zelená.

To však neznamená, že by slovní hodnocení, které spotřebitelský semafor doprovází, zůstalo u prosincového stavu. Změnu popisků s odůvodněním konečného hodnocení každého operátora (O2, T-Mobile, Vodafone, UPC) pod jednotlivými body potvrdil i Drtina.

S grafickým hodnocením úřad nekončí, budou následovat další

Již vzhledem k omezenému počtu hodnocených virtuálních operátorů v novém spotřebitelském semaforu se dalo usuzovat, že úřad bude v netradičním hodnocení i nadále pokračovat. „Má to v plánu a bude vyhodnocovat i další poskytovatele,“ potvrdil Drtina na dotaz redakce Mobil.iDNES.cz.

Podle něj je spotřebitelský semafor způsob, jak dát veřejnosti srovnání, jak si poskytovatelé vzali k srdci doporučení ČTÚ týkající se smluv. Cílem tohoto způsobu hodnocení je „zkultivovat podnikatelské prostředí a upozornit na možné nástrahy, které spotřebitelé mohou u toho kterého operátora ve smlouvách očekávat“.

Autor:




Nejčtenější

příslušenství k Samsungu Galaxy S8+
Natáhněte si na špičkový Samsung třeba mechanickou klávesnici

Vlastníci Samsungu Galaxy S8/S8+ mají spoustu možností, jakými doplňky si vylepšit svůj smartphone. Na výběr jsou různé kryty, pouzdra, sluchátka plus...  celý článek

Ilustrační snímek
Chtěl se vyfotit na záchodě. Omylem vystřelil a dostal šest let

Striptýzové kluby slibují nevšední zážitky, střelba mezi ně ovšem nepatří. O takový netradiční zážitek se loni 17. prosince návštěvníkům klubu Lust ve...  celý článek

Apple iPhone 6 a iPhone 6 Plus
Apple vyprodává iPhony. Už stačí necelých 10 tisíc i na velký model

Apple v nejbližší době představí nové iPhony. Aby vyprázdnil sklady, vyprodává starší modely. V Česku tak tento týden klesla cena modelu 6 pod 10 tisíc korun.   celý článek

Samsung Galaxy S8
Samsung S8+ v prodeji i ve verzi pro dvě SIM. Jeden slot je kombinovaný

Samsung začal na českém trhu oficiálně prodávat dvousimkovou verzi svého top modelu Galaxy S8+. Ovšem řešení neumožní používat dvě SIM a paměťovou kartu...  celý článek

Samsung GearFit2 Pro
Náramek dovolí plavání i potápění. Přinese i podporu Spotify

Ačkoli bude hlavní hvězdou blížící se tiskové konference Samsungu v New Yorku již sedmá generace phabletu Note, jedinou odhalenou novinkou nebude. Spolu s ním...  celý článek

Další z rubriky

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.