Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Souboj navigací: do cíle se snaží trefit komunikátory O2 a Vodafone

aktualizováno 
Hned ve dvou vydáních je na trhu nový komunikátor HTC P3300 – dodává ho O2 i Vodafone. A každá verze má jinou navigaci. Která je lepší?

HTC P3300 ve dvou vydáních | foto: Mobil

Komunikátor HTC P3300 je na českém trhu už několik týdnů, my jsme vám nedávno přinesli podrobnou recenzi tohoto poměrně podařeného přístroje. Stranou jsme nechali jednu z příjemných novinek v modelové řadě HTC, tedy integrovanou GPS.

S tou ostatně nedávno přišla i nová Nokia N95. Hned na úvod nutno podotknout, že do PDA se zřejmě integruje GPS modul snadněji – oba komunikátory (myšleno O2 XDA Orbit i Vodafone HTC P3300) se totiž dají skutečně použít pro pohodlnou navigaci v autě.


Kapitoly článku


Nokia, nebo P3300?

Přitom oba mají displej s rozměry podobnými Nokii N95. Ta má sice více barev, ale to pro navigaci není až tak podstatné. Pravda je, že N95 se v autě možná pohodlněji ovládá díky klávesnici. Komunikátor P3300 musíme ovládat prostřednictvím dotykového displeje, takže zadat třeba název ulice během jízdy je téměř nemožné. Jak se ale říká, proti gustu žádný dišputát - každému zkrátka může vyhovovat něco jiného. Tak jako tak je to poměrně nebezpečné, takže je asi lepší zastavit.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Pokud jde o uchycení v autě, to bude zřejmě jednodušší u N95, která má přece jen klasičtější tvar. Nicméně i na oba komunikátory existují na trhu poměrně dobré držáky – Vodafone jej dokonce s P3300 dodává. U Nokie si ale zase budeme muset více lámat hlavu s umístěním vzhledem k citlivosti na signál GPS. To u komunikátorů nemusíme řešit.

Co mají společného

Vzhledem k tomu, že se v obou případech jedná o totožný přístroj, rozdílů v hardwaru i základním vybavení je minimum. Přístroje se mírně liší designem (O2 ho má kompletně ve svém designu) a několika málo operátorskými programy. GPS přijímač i anténa je proto v obou případech umístěna stejně, vzadu, zhruba v horní třetině přístroje. Nechybí ani konektor pro externí anténu, který by tak prospěl Nokii N95.

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator  HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Citlivost antény je velmi dobrá. Při studeném startu se přístroje zorientují během dvou až tří minut, tedy mírně rychleji než N95. Oba mají ale obrovskou výhodu v podobě aplikace QuickGPS, která pro zpřesnění pozice používá GPRS data. Pokud ji použijeme, zkrátí se start GPS a první určení polohy zhruba na polovinu. Těžko říci, proč něco podobného neudělá i N95, když Maps2Go se stejně připojují.

Citlivost antény byla – jak už jsme řekli – velmi slušná, přístroje bez problémů našly hned několik satelitů v místech, kde N95 našla dva či tři. Nebyl problém najít satelity ani v místnosti u okna, v autě nebo mezi domy. Tady je výhoda dvacetikanálového přijímače naprosto patrná. Nokia N95 sice umí simultánně zpracovávat data až ze 17 satelitů, ale to je zjevně málo.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Při testování v autě jsme se s výpadkem GPS signálu setkali prakticky jen na obvyklých místech, jako jsou tunely, mosty atp. Ale to je pochopitelně logické. Přesnost přitom příliš neovlivňovalo, jestli byl přístroj umístěn v držáku za sklem, položen na přístrojové desce nebo pohozen na sedačce.

V čem se liší – navigační software

Právě navigace je jednou z věcí, kterou se oba přístroje velmi podstatně odlišují – Vodafone totiž dodává k přístroji plnou verzi TomTom Navigator 6, O2 celkem logicky spoléhá na svou O2 Navigaci. Než se pustíme do stručného porovnání, nutno podotknout, že podle obou se dá v Česku jezdit více než obstojně.

O2 Navigace

Navigace pro občasné použití

V krabici, která nám do redakce dorazila z O2, byla i paměťová karta a na ní instalační soubory O2 Navigace, kterou tak už nebylo nutné stahovat z webu. Instalace se spustila automaticky po vložení karty do přístroje a proběhla naprosto korektně. Jak asi většina pravidelných čtenářů ví, O2 Navigace se vlastně pronajímá – platí se prostřednictvím denního či měsíčního paušálu.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Díky tomu je vhodná pro ty, kteří navigaci používají jen jednou za čas. Prostě si ji aktivujeme jen na den, kdy ji skutečně potřebujeme, a nemusíme se starat o aktualizace či nové licence. Navíc velmi snadno můžeme vybrat, jestli nám stačí Česko, nebo chceme i Evropu. Pokud používáme navigaci častěji, můžeme zvolit i měsíční paušál. Mimochodem, součet paušálů za rok zhruba odpovídá roční licenci jiných programů.

O2 Navigace neinstaluje do komunikátoru žádné mapy, ty se dají případně stáhnout pomocí webového rozhraní aplikace. Ve většině případů se ale data stahují přes GPRS. Za ty však již nic navíc neplatíte, jejich objem je zahrnut v měsíčním paušálu. V Česku vás tak nemusí příliš mrzet, že O2 celkem nesmyslně vyžaduje profil WAP, který je v běžném případě vyčleněn z datového paušálu.

Horší to je ale v zahraničí při roamingu. Zde se již datové přenosy připočítávají k ceně paušálu a právě nesmyslný wapový přístupový bod použití navigace značně prodražuje. Například v Chorvatsku zaplatíte za každých započatých 10 kB téměř 35 korun. Přiznávám, že příliš nechápu, proč nemůže aspoň O2 Navigace fungovat přes levnější APN internet. V takovém případě bychom ve stejné destinaci zaplatili za každých 100 kB stažených dat jen něco málo přes 26 korun.

Mapové podklady a ovládání

O2 Navigace je jen upravenou verzí docela podařeného navigátoru Wayfinder a stejně jako on používá mapové podklady TeleAtlas, který má Česko velmi dobře zmapováno. Navíc vzhledem k tomu, že mapy se stahují podle potřeby, ve většině případů se jedná o nejaktuálnější dostupnou verzi a případné změny se tak rychle promítnou (například nově otevřený úsek dálnice).

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Oba přístroje jsme testovali v Praze a ve středních, severních a jižních Čechách. Většina sídel byla na mapě korektně zakreslena, stejně jako silnice do úrovně III. třídy. Města od střední velikosti výše byla dostupná včetně ulic a jejich křižovatek. Popisná čísla je možno využít jen u krajských měst a ještě jen v jejich částech. Až na jedinou výjimku nás přístroj neposílal do zákazu vjezdu či jednosměrné ulice opačným směrem. Poměrně pravidelně jsou aktualizovány i informace o měření rychlosti pomocí stacionárních radarů.

V ovládání má O2 Navigace přece jen drobné rezervy. Ne, že by bylo nepřehledné, to naopak. Na přístroji bez klávesnice – jako je XDA Orbit – je ale nutné většinou zastavit, vytáhnout dotykové pero a udělat příslušnou volbu. Prstem jde ještě přepnout zobrazení mezi mapou, GPS polohou a navigačními informacemi, jinak jsme ale odkázáni na stylus.

Zajímavou možností O2 Navigace je možnost nechat si poslat přes SMS trasu nebo polohu, nebo naopak odeslat svoji. Trasu si tak lze naplánovat i ve webovém rozhraní a poslat si ji do přístroje. Případně nám může kamarád odeslat svoji polohu a my si na ni jednoduše aktivovat navigaci.

Jak naviguje

Při plánování trasy si můžeme vybrat mezi nejkratší, nejrychlejší a optimalizovanou podle dopravy. Poslední varianta ovšem – alespoň v Praze – příliš nefungovala a navigace nás občas posílala sveřepě do beznadějně zacpaných míst, a to i v době, kdy už RDS-TMC hlásily problém. Jinak ale výpočet trasy fungoval korektně a nijak zvlášť se nelišil od ostatních navigačních programů. Trasu lze optimalizovat pro auto, chodce a taxi.

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Základním zobrazením O2 Navigace jsou navigační šipky, ty jsou na displeji dostatečně veliké a dá se podle nich skutečně pohodlně jezdit. Další možností je mapa, na ní je zobrazena aktuální poloha, navigační šipky jsou pak v pravém horním rohu společně s údajem o vzdálenosti k nejbližší změně směru. Poslední variantou je pak možnost zobrazení geografických dat a kompasu, ale to v autě asi příliš nevyužijeme.

Pochvalu si zaslouží O2 Navigace za možnost nastavit četnost hlasových pokynů, respektive zvolit si standardní množství nebo méně, případně je úplně vypnout. Dalším plusem je možnost nastavit přístroj tak, aby se rozsvítil jen před změnou směru, případně jiným pokynem – to docela šetří baterku. Spíše doplňkem jsou připojené služby – počasí, konvertor měn a jízdní řády MHD.

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

TomTom Navigator 6

Vodafone se o fanoušky navigace stará přece jen o něco více. V balení je tedy plná verze navigačního softwaru, bohužel pouze pro Česko, Polsko, Maďarsko a Slovensko, takže pokud cestujeme do zahraničí, musíme si rozšíření dokoupit. TomTom Navigator je dodáván v samostatném boxu na paměťové kartě, kterou stačí vložit do přístroje. Aktualizace map se provádí prostřednictvím nepříliš pohodlného a navíc poměrně dotěrného TomTom Home, který najdeme na dodávaném CD.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

K redakčnímu testu dorazil HTC P3300 společně s držákem a nabíječkou do auta. Ta je standardní součástí balení při nákupu u Vodafone. Držák je poměrně pevný, přístroj se v něm neklepe a umožňuje připojení nabíječky.

Mapové podklady a ovládání

Také TomTom používá mapové podklady od firmy TeleAtlas, takže pokud jde o podrobnost map, jsou obě navigace velmi podobné a rozdíly zaznamenáme jen výjimečně. Snad jen v okamžicích, kdy se nám prostřednictvím O2 Navigace stáhne aktuálnější mapa, může dojít k odlišnému vedení po trase. Jinak ale mapové podklady odpovídají a jsou na podobné úrovni jako v případě O2 Navigace – o něco častěji jsme narazili na problém s jednosměrkami, ale pořád šlo spíše o výjimky.

V ovládání na PDA ale TomTom jednoznačně dominuje. Je vidět, že zkušenosti s dotykovým displejem má o něco větší, a tak se v autě při navigaci většinou obejdete bez dotykového pera. Zejména v okamžicích, kdy vyžaduje přístroj něco potvrdit za jízdy, jsou tlačítka designována tak, aby šla stisknout prstem. Dokonce i při zadávání cíle nebo názvu ulice můžeme s trochou zkušenosti vybírat z písmenek jen prstem. Nicméně v tomto případě už použití stylusu tolik nevadí.

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Jak naviguje

TomTom používá při navigaci rozhraní, které dobře známe z jednoúčelových navigací této značky. Horní dvě třetiny displeje jsou vyhrazeny mapě a na ní zobrazené trase, zbylá třetina je určena navigačním šipkám a informacím o vzdálenosti a času do cíle. Nechybí ani zobrazení síly signálu.

Zobrazení polohy na mapě bylo velmi přesné a oproti skutečnosti se lišilo maximálně v řádech metrů. Překreslování mapy bylo o něco rychlejší než v případě O2, což je pochopitelné, protože mapy jsou uložené přímo v přístroji.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

Navigační prostředí TomTomu je asi o něco příjemnější než v případě O2 Navigace, navíc nabízí i 3D zobrazení. To je podle mého subjektivního názoru vůbec nejlepší ze všech programů na trhu a hlavně ženy ho poměrně ocení. TomTom umožňuje navíc optimalizovat trasu také pro kolo, případně pro omezenou rychlost.

V autě ale musíme zvolit mezi nejkratší a nejrychlejší trasou. Dopravní informace jsou součástí TomTom Plus, který je placený a navíc pro Česko není k dispozici.
Při plánování trasy je velmi příjemné, že ji přístroj nejprve ukáže celou, včetně vzdálenosti. To nám pomůže odhalit případné problémy se špatně zvoleným cílem, třeba v případech stejně se jmenujících obcí na různých místech republiky.

HTC P3300 Artemis / O2 XDA Orbit

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator HTC P3300 - O2 Navigace vs. TomTom Navigator

O2, nebo Vodafone? Kdo s koho?

Obě navigace jsou docela dobře použitelné, ani v jednom případě samozřejmě nejsme odkázáni na to, co nám dodá operátor – navigačních programů pro Windows Mobile zařízení je na trhu hned několik. A vzhledem k tomu, že jak O2, tak Vodafone nám za navigaci nic navíc neúčtují, nemusí nás případná změna ani příliš mrzet. Obě navigace mají v Česku podobné podklady, takže v přesnosti se nijak neliší.

Subjektivně se mi o něco více líbí prostředí TomTomu, který je navíc nainstalován na paměťové kartě a tudíž je asi vhodnější pro každodenní používání. Naopak výhodou O2 Navigace je to, že si ji koupíme jen na dny, kdy ji chceme používat. Navíc si O2 Navigaci můžeme aktivovat i pro západní Evropu, kdežto v případě TomTomu budeme muset koupit celou roční licenci za mapy vybraných zemí (případně celé Evropy).

Moc nevěřím, že by někdo ze zákazníků O2 šel kvůli navigaci nakupovat k Vodafone či naopak, případná dotace či jiné cenové zvýhodnění asi převáží, navíc jak už jsme řekli, není problém si koupit libovolnou mapu.

Autor:




Nejčtenější

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Další z rubriky

Evropský navigační systém Galileo
Navigační systém Galileo slaví historický milník, zaměřil svůj první cíl

Evropský navigační systém Galileo, do nějž Evropa pumpuje miliardy eur, funguje. Historického milníku systém dosáhl v úterý, když na zemském povrchu zaměřil...  celý článek

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.
Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo konsorcium automobilek, které tak potvrdilo...  celý článek

Logo bezplatné navigace Waze
Facebook chystá akvizici za miliardu dolarů, chce koupit navigaci Waze

Společnost Facebook jedná o převzetí izraelské společnosti Waze. Ta stojí za oblíbenou stejnojmennou navigací, která je poskytována zcela zdarma.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.