Stěžejní modelová řada Sony Xperia Z tratí na špatném marketingu

Stěžejní modelová řada Sony Xperia Z tratí na špatném marketingu | foto: Sony

Xperie budou z Thajska. Sony tam otevře továrnu, první za 20 let

  • 6
Nad setrváním společnosti Sony na mobilním trhu již od ledna visí velký otazník. Vedení mobilní divize sice spekulace o stažení se z trhu popřelo, šéf Sony však nedávno tuto možnost opět naznačil. O osudu divize se rozhodne příští rok. Přežít se snaží i otevřením první továrny na smartphony za posledních 20 let.

Ztenčení portfolia či masivní propouštění jsou jedna z přijatých opatření, která mají mobilní divizi japonského Sony pomoci z červených čísel. Šéf společnosti Kazuo Hirai však nedávno přiznal, že restrukturalizace má oproti jiným divizím pomalejší nástup. Otevřel tak znovu otázku setrvání společnosti na mobilním trhu.

Šéf mobilní divize Hiroki Totoki, do kterého Hirai vložil naděje koncem roku 2014, se však bez boje nevzdá. Dokazuje to i tím, že i přes výrazné poklesy prodejů smartphonů Sony poprvé po dvaceti letech otevírá novou továrnu na chytré telefony.

Informaci přinesl asijský portál Nikkei. Podle něj Sony investuje několik miliard jenů do továrny v thajské provincii Pathum Thani, kterou v roce 2011 postihly rozsáhlé povodně.

Dosud poslední továrnu zaměřenou na mobily postavilo Sony v roce 1995 v čínském Pekingu. Společnost se na ní podílela se třemi lokálními partnery a vlastnila 51% podíl. Nová thajská továrna je oproti tomu již v jejím plném vlastnictví, podle Nikkei to firmě pomůže v rychlejším rozhodování.

Stěžejní produktovou řadou mobilní divize Sony je Xperia Z. Ačkoli byla na zářijovém veletrhu IFA v Berlíně představena již v páté generaci, pro společnost jsou právě smartphony z této řady pomyslným Černým Petrem. Podle portálu Phonearena se totiž Sony na lukrativním americkém trhu potýká se špatným povědomím mezi místními uživateli. Hlavním úskalím nejsou jen mizerné vazby s americkými distributory a operátory, ale i nevyhovující marketing omezující se většinou pouze na televizní kampaně.

Ačkoli na domácím japonském trhu a například i ve Velké Británii panuje slušné povědomí o produktech Sony, tak by společnost neměla opomíjet globální marketing. Resty má v tomto ohledu značné. Sony si nedávno navíc britské příznivce na svou stranu zrovna nenaklonilo, když šokovalo britskými cenami nových modelů řady Xperia Z5 (více zde).

Kvůli špatné, nevyhovující, nebo dokonce žádné reklamě by tak investice do vybudování nové továrny mohly přijít vniveč. Mobilní divizi Sony však nelze upřít snahu o přežití v době, kdy i jiným zavedeným firmám přidělávají značné vrásky levné čínské značky.