Mobilní divize Sony se potápí, ve hře je i její prodej. Ilustrační snímek

Mobilní divize Sony se potápí, ve hře je i její prodej. Ilustrační snímek | foto: Sony Mobile

Blíží se konec tradičních značek? Sony to možná také položí

  • 110
Kvůli finančním potížím se Sony v polovině loňského roku zbavilo divize počítačů a notebooků. Přišlo také rozhodnutí o ztenčení portfolia mobilních telefonů. Tento krok je však patrně nedostačujícím, společnost údajně zvažuje odprodej celé mobilní divize.

Ve snaze předejít prohlubující se ztrátě se Sony již od poloviny loňského roku zbavuje méně lukrativních divizí. Divizi počítačů a notebooků Vaio, kterou od japonské společnosti koupilo čínské Lenovo, následovalo rozhodnutí o vyčlenění divize televizí Bravia do samostatné společnosti (více v dřívějším článku u kolegů na Technet.cz).

Kdo zbývá

Pokud si vzpomeneme na výrobce mobilů z dob před smartphony, tak už jich moc nezbývá.

Siemens to vzdal jako první, již dříve tato firma převzala Bosch a ten Dancall. Tím zmizely tři tradiční značky mobilů z devadesátých let.

Nokia jako značka skončila loni, respektive zůstává jen u obyčejných mobilů a je otázka, jak dlouho.

Motorola se přesouvá z pod Googlu pod Lenovo a hodně trhů opustila, včetně českého.

Ericsson nejprve fúzoval se Sony, pak mu divizi mobilů přenechal a nyní je na ráně i Sony.

A lukrativní není pro společnost patrně ani mobilní divize, která například loni v říjnu vykázala ztrátu převyšující 1,5 miliardy dolarů (téměř 36 miliard korun). Z červených čísel se chtělo Sony vymanit i rozhodnutím o ztenčení porftolia mobilních telefonů (více zde). Přitom zdaleka nepatří k těm výrobcům, kteří chrlí jeden model za druhým a uživatelé se pak kvůli nepatrným rozdílům v nabídce zcela ztrácejí.

Jenže rozhodnutí o tomto kroku není patrně dostačující. Prosakují totiž zprávy, že Sony zvažuje odprodej celé mobilní divize. Důvodem je údajně obava společnosti ze zhoršení stávající situace. Podle agentury Reuters se šéf Sony Kazuo Hirai nechal slyšet, že je v současnosti se svým týmem otevřen různým možnostem.

Společnost však oficiálně takové zprávy nepotvrdila, ale ani nepopřela. Vzhledem k jejímu dřívějšímu prohlášení o očekávaném až 30% snížení prodejů chytrých telefonů v následujících třech letech by však odprodej mobilní divize, která je pro Sony za současných finančních výsledků spíše přítěží, byl patrně logickým rozhodnutím.

Zvrátit jej může snad jen listopadové prohlášení nového šéfa mobilní divize, musel by se však opravdu snažit. „Neusilujeme o velikost nebo podíl na trhu, ale o lepší zisky,“ zmínil tehdy Hiroki Totoki. Loni v březnu mělo Sony přitom ještě ambice stát se třetím největším výrobcem smartphonů (více zde).