Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sony je překvapivý král Androidu. Nikdo nemá z prodaného smartphonu víc

  0:18aktualizováno  0:18
Sony se dlouhodobě nedařilo prosadit v segmentu střední třídy, proto vedení společnosti změnilo taktiku a zaměřilo se na kategorii dražších smartphonů. Strategie začíná nést ovoce, společnost sice prodává menší počet telefonů, ovšem s vyšším ziskem.

Sony Xperia Z5 Premium - vůbec první smartphone se 4K displejem | foto: xperiablog.net

Podle předpovědi vedení by mobilní divize společnosti měla v prvním kalendářním čtvrtletí letošního roku prodat okolo 3,5 milionů smartphonů. To je vůbec nejnižší objem udaných telefonů od třetího kvartálu roku 2011.

To by samo o sobě mohlo působit jako značně nepříznivé srovnání pro firemní kasu. Ovšem zaměřením na vyšší segment trhu, tedy dražší přístroje, významně stoupla průměrná cena každého jednoho prodaného telefonu. Je ale samozřejmé, že pokles odbytu by už neměl pokračovat.

V závěrečném čtvrtletí minulého roku byla průměrná cena 422 dolarů (tedy asi 10 300 korun). To je sice oproti průměrné ceně každého prodaného iPhonu (691 USD, tedy téměř 17 tisíc korun) citelně méně, ovšem Sony na třetím místě následuje s procentuálně ještě větším rozdílem HTC s průměrnou cenou 237 dolarů (5 800 Kč).

Průměrná cena prodaných iPhonů a telefonů s Androidem

Teprve za někdejším hlavním výrobcem chytrých telefonů v této statistice následuje dnešní jednička Samsung, LG a Microsoft. Zajímavou informací je, že Sony bylo jediným výrobcem, kterému se během loňského roku podařilo průměrnou prodejní cenu smartphonu zvýšit.

Cena telefonů s Androidem klesla, iPhony se drží

Přiložený graf dobře ilustruje, jak se s časem měnila průměrná cena iPhonu a telefonů s Androidem. Zatímco v roce 2010, kdy systém Android neměl ani dva roky, byla průměrná cena jím vybaveného smartphonu okolo 450 dolarů, během tří let tato cena klesla pod 300 USD.

Strmý propad zlevňování androidích telefonů, jež v posledních letech přinesla zejména invaze čínských výrobců, už ale skončil. Aktuálně se průměrná cena drží nad 200 dolary (cca 5 tisíc korun).

Průměrná cena iPhonu a telefonu s Androidem za posledních 6 let

Naproti tomu iPhony se před šesti lety prodávaly průměrně za 700 dolarů, v roce 2013 cena klesla přibližně o 50 dolarů, následně se ale trend obrátil a aktuálně je průměrná cena těsně pod úrovní roku 2010. Prodaný iPhone je tak přibližně 3,5× dražší, než udaný telefon s Androidem.

V parametru ziskovosti na jeden kus Sony předehnala Samsung

Ostře sledovaným parametrem byl však především zisk z každého prodaného telefonu. Ten ve stejném období (Q4/2015) činil průměrně 26 dolarů, tedy asi o desetinu víc, než kolik z každého vydělal Samsung (23 USD). Výdělek 184 dolary z každého prodaného iPhonu je pro ostatní výrobce telefonů zcela nedostižný.

Jakkoli je rozdíl mezi Sony a Apple propastný, přesto výsledek japonského výrobce mezi producenty telefonů s Androidem stačí na titul nejziskovější značky. Tedy samozřejmě jen v přepočtu na prodaný telefon, v celkových číslech Samsung díky mnohem většímu odbytu vydělá násobně víc. Další ze sledovaných výrobců už na telefonech ztrácí, LG průměrně 3 dolary, HTC na každém kusu prodělává celých 38 USD (930 korun).

Zisk z prodaného telefonu podle jednotlivých výrobců

Nakolik se nová taktika ziskovosti podnikání na úkor objemu prodaných smartphonů Sony osvědčí v dlouhodobém horizontu, je ovšem těžké předjímat. Klíčové určitě bude zvrátit trend klesajících prodejů. Loni firma prodala celkem 29,4 milionů xperií, o rok dříve to bylo 40 milionů kusů. Tehdy se však ještě firma neřídila současnou taktikou.

Pokud srovnáme očekávaný odbyt za první kvartál (3,5 mil. kusů) s loňským výsledkem 7,9 milionů udaných smartphonů, je jasné, že počet prodaných kusů za letošní rok na loňská čísla nemůže dosáhnout.





Nejčtenější

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Tchajwanský průmyslový designér Chris Wu navrhl koncept chytrých hodinek s...
Tyto chytré hodinky jsou opravdu inovativní. Mají otočný displej

Chytré hodinky s operačním systémem jsou poměrně mladou záležitostí, na trhu se objevily poprvé před čtyřmi roky. Doposud se ovšem mezi uživatele nerozšířily...  celý článek

Alcatel Pop 4 (6)
Smartphonový Obr XXL za rozumné peníze. Test Alcatel Pop 4 (6)

Značka Alcatel dodává na trh celou řadu cenově atraktivních smartphonů, které přitom nesahají ke zbytečným kompromisům. Na první pohled je takovým přístrojem i...  celý článek

LG V30
LG začalo určovat trendy. Ukazuje, jak má vypadat moderní smartphone

Z nenápadného výrobce se stal jeden z určujících producentů chytrých telefonů. Chystaná novinka to zanedlouho potvrdí.  celý článek

Další z rubriky

Sony Xperia L1
Levný smartphone má značkovou kvalitu. Test Sony Xperia L1

Vyloženě levné chytré telefony už snad značkoví výrobci u nás nenabízejí. Sony se teď rozhodlo vstoupit do nižší střední třídy se smartphonem Xperia L1, který...  celý článek

zpomalená videa z telefonu Sony Xperia XZ Premium
Zpomalená videa z mobilu jsou super. Ale než se podaří, tak se zapotíte

Extrémně zpomalená videa pořízená rychlostí 960 snímků za sekundu mají být velkým lákadlem nového Sony Xperia XZ Premium. Telefon dorazil do redakce na test a...  celý článek

Sony Xperia XZs
Mobil už dokáže zastavit čas. Vypadá to fantasticky

Barcelona (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Novinky z produkce Sony mají hned několik lákadel pro náročné uživatele. Prémiové modely XZs a XZ Premium umí natáčet zpomalené video s frekvencí 960 snímků za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.