Sony

Sony | foto: Profimedia.cz

Přežijí smartphony Sony letošní rok? Nabídka určitě prořídne

  • 70
Již loni v listopadu se nechalo japonské Sony slyšet, že zredukuje nabídku chytrých telefonů. Důvodem je očekávaný pokles zisku a značný podíl na tom má právě mobilní divize. Zmiňovaný krok však k jejímu oživení patrně stačit nebude. Sony proto propustí další zaměstnance této divize.

O práci má podle informací portálu Nikkei přijít asi tisíc zaměstnanců, a to zejména z Evropy a Číny. Stejný počet lidí přitom společnost propustila již loni v říjnu. Tímto krokem Sony usiluje o návrat mobilní divize, jejíž produkty se potýkají se silnou konkurencí z Číny, do černých čísel.

Jde přitom patrně pouze o další z několika plánovaných vln propouštění. Počet pracovních míst má totiž v této divizi do března 2016 klesnout na pět tisíc, tedy o zhruba 30 % oproti současnému počtu.

V případě Sony přitom nejde zdaleka o první propouštění. Například v roce 2012 mělo o svá místa přijít celkem deset tisíc lidí, tedy 6 % zaměstnanců japonské společnosti (více zde). O tři roky dříve pak dokonce francouzští dělníci kvůli snaze docílit výhodnějších podmínek při propouštění zadržovali vedení továrny nedaleko Bordeaux (více zde).

Prodává sice méně, ale naději neztrácí

Naposledy pak o svá místa přišlo pět tisíc zaměstnanců v rámci loňské restrukturalizace, kdy Sony chtělo finanční potíže zmírnit také odprodejem ztrátové divize počítačů Vaio či odloučením divize televizorů Bravia do samostatné společnosti (více se dočtete v dřívějším článku na Technet.cz). Nový plán restrukturalizace bude představen pravděpodobně současně se zveřejněním finančních výsledků ve středu 4. února.

V minulosti japonská společnost ve snaze vrátit se do zisku prodala například i budovu svého amerického sídla v New Yorku (více zde).

I přes očekávanou ztrátu mobilní divize ve výši zhruba 200 miliard jenů (téměř 41 miliard korun) je cílem Sony, aby se již ve fiskálním roce 2016 podařilo řadou opatření dosáhnout její opětovné výnosnosti. Bude se však muset opravdu snažit, v právě končícím fiskálním roce totiž prodeje smartphonů za původním cílem zaostávají o devět milionů kusů. Prodeje chytrých telefonů Sony by totiž podle odhadů neměly přesáhnout 41 milionů kusů.

Vzhledem ke zmíněné čínské konkurenci tak není s podivem, že má společnost v úmyslu výrazně omezit nabídku smartphonů na čínském trhu. Místo toho se hodlá zaměřit na posílení partnerství s americkými či japonskými mobilními operátory.

Sony se vrátí k ročnímu životnímu cyklu smartphonů

Dalším pomocným opatřením má být podle informací německého portálu WinFuture také prodloužení současného půlročního cyklu uvádění nových generací topmodelů na roční. Očekávaná novinka Xperia Z4 tak bude pravděpodobně jedinou letošní vlajkovou lodí japonské společnosti. Ta se tedy bude muset zaměřit na udržení její atraktivnosti po delší dobu než u předchůdců.

Podle šéfa tchajwanské dceřiné společnosti Sony Mobile Jonathana Lina již Sony v současnosti hledá způsoby, jak udržet topmodely déle na trhu bez nutnosti předčasného uvedení nových generací. A to třeba i uváděním atraktivních barevných variant v průběhu celé jejich životnosti. Nicméně bez spolupráce marketingového oddělení s prodejci a mobilními operátory se tento krok neobejde.


Témata: Sony