Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SMSky jsou stále tahouny datových služeb

aktualizováno 
Francouzská výzkumná společnost IDATE předpokládá, že SMSky zůstanou ještě nejméně dva roky nejvyužívanější datovou službou. GPRS je zatím popelkou, rozšíření paketového přenosu dat závisí na aplikacích, které operátoři nabídnou. Možnosti současných MMS se přeceňují, tuto službu však čeká velká budoucnost. Součástí studie společnosti IDATE je i scénář vývoje v oblasti mobilních datových služeb do roku 2007.

Francouzská společnost IDATE publikovala v pořadí již třetí zprávu nazvanou "Mobilní datové služby: nejnovější vývoj a vyhlídky". Zpráva analyzuje současnou situaci a možný vývoj datových služeb nabízených v mobilních sítích (SMS, GPRS, MMS, WAP, i-Mode).

Ačkoliv jsou datové GPRS služby již realitou a mnoho evropských, amerických i asijských oprátorů je nabízí,  není počet uživatelů, kteří tyto služby používají, stále nijak vysoký. IDATE předpovídá, že do roku 2005 nebude v západní Evropě více než 10 % aktivních uživatelů GPRS. Lidé, kteří zakoupili přístroje s GPRS v tomto roce, nebudou jejich možnosti ještě plně využívat. Prognózy odhadují, že do roku 2004 bude v západní Evropě asi 30 miliónů uživatelů GPRS (tedy asi jen 9 % uživatelské základny).

Při uvádění služeb GPRS se musí operátoři nejvíce věnovat "horizontálním aplikacím", které integrují e-mail, pokročilou zprávu kontaktů a přístup do internetu či intranetu. Velmi důležitá pro ně bude spolupráce s takovými společnostmi, jako jsou Microsoft nebo Handspring - jejím cílem bude tvorba softwarových řešení typu Mobile office (mobilní kancelář). Podle odhadů IDATE dosáhne v roce 2005 obrat na trhu služeb Mobile office 4, 1 miliardy euro.

V roce 2001 se zisk za běžnou komunikaci prostřednictvím SMS zpráv vyšplhal na 9,5 miliardy euro, což je téměř 85 % z celkového zisku za datové služby. Operátoři zpřístupnili své mobilní sítě internetovým providerům a významější roli začal hrát také ekonomický model "revenue sharing", tedy sdílení zisku s poskytovateli obsahu takových služeb. Proto poroste význam služeb nazývaných Premium SMS, které je možné charakterizovat jako přesun informací od aplikací k uživateli (na rozdíl od tradičních SMS, kde jde o přesun informací od uživatele k uživateli). Tato oblast trhu by v západní Evropě mohla v roce 2004 dosáhnout obratu až 6 miliard euro. 

IDATE nastínila, jak by mohl vypadat scénář vývoje na trhu s mobilními datovými službami:

1. 2002-2003: fáze SMS P2P (person to person; od uživatele k uživateli) - před koncem roku 2001 tvořily SMS zprávy 10 % z celkových zisků operátorů.

2. 2002-2005: fáze Premium SMS - další fáze vývoje SMS služeb; například v Norsku, kde Premium SMS fungují od roku 1997, tvořily tyto služby 20 % z celkového zisku za datové služby (za rok za ně uživatel průměrně zaplatil 17 euro).

3. 2003-2005: fáze Mobile office - apikace pro obchodní sféry budou prvním impulsem pro mohutný rozvoj GPRS služeb. Operátoři se jejich vývojem zabývají už od minulého roku, na ziscích se to odrazí až v roce 2003.

4. 2004-2007: fáze mobilních portálů typu i-mode (podrobnosti o jejich současných službách zde) - portály nabízející multimediální obsah se postupně objeví také v Evropě. I když se takové portály již v Evropě existují (Nizozemí, Německo), výraznější zisky začnou přinášet až v roce 2004. Důvodem tohoto zpoždění bude jednak tržní boj se stávající WAPovou technologií, jednak nedostatečná penetrace odpovídajícími mobily.

5. 2004-2007: fáze MMS, MMS Premium - technologie MMS ovládne oblast datových služeb, která je za technologickými možnostmi SMS, což ovšem bude znamenat postupný nástup MMS i do oblastí, které jsou v současnosti doménou běžných textových zpráv. V tomto i příštím roce bude trh užitnou hodnotu MMS zpráv přeceňovat. Rozvoj této technologie však bude pokračovat i přes velmi malou penetraci odpovídajícími mobily. Fakticky začne tato fáze v roce 2004, služby předchozí generace ale budou nahrazovány postupně.

Podle IDATE začne technologie GPRS hrát významnou roli v roce 2004 a technologie sítí UMTS až o dva roky později. V letech 2002-2004 zůstávají nejdůležitějšími textové zprávy a v obchodní a manažerské oblasti aplikace Mobile office.

Počet uživatelů datových služeb v západní Evropě podle používané technologie.idategrafy

2002 

2005 

Počet všech uživatelů (milióny)

311

340

Uživatelé SMSek

194

190

Uživatelé WAPu

30

7

Uživatelé GPRS

1

69

Uživatelé UMTS

0

5

Zdroj: IDATE

V roce 2007 bude datové služby využívat 281 miliónů uživatelů, nadpoloviční většinu z nich budou ovšem do roku 2006 tvořit lidé, kteří pracují pouze s textovými zprávami. Podíl GPRS na datovém provozu opravdu nebude velký - paketové přenosy dat využije v roce 2004 pouze 9 % zákazníků.

Nárůst zisků z datových služeb v západní Evropě v letech 2000-2007.
idategrafy

2002

 2005

Celkové výnosy z uskutečněných datových přenosů (mld. EUR)

15,4

 27,3

SMS uživatel-uživatel

11,7

8,4

SMS aplikace-uživatel

2,6

5,4

Mobilní portály

0,9

4,8

MMS

0,0

4,6

Mobile office

0,3

4,1

Vedlejší výnosy (m-commerce)

0,0

0,7

Celkové výnosy z přenosu hlasu

89,5

90,0

Celkové příjmy operátorů

104,9

117,3

Zdroj: IDATE

Vývoj ARPU (Average Revenue Per Unit; průměrný zisk na jednoho zákazníka) v západní Evropě v letech 2002-2007.

idategrafy

2002

2005

ARPU za hlasové služby (EUR/měsíc)

24,9

22,3

ARPU za datové služby

4,3

6,8

Celkové ARPU

29,2

29,1

Zdroj: IDATE

Existuje několik scénářů budoucího vývoje, přitom ten nejméně příznivý počítá s tím, že v roce 2005 bude v západní Evropě 50 miliónů uživatelů datových služeb, ten nejvíce optimistický odhaduje jejich počet na více než 300 miliónů. Pokud nám bude ekonomický vývoj přát a vývojáři, výrobci mobilních telefonů a operátoři budou spolupracovat, čeká Evropu "multimediální mobilní budoucnost".





Nejčtenější

TP-Link Neffos X1 Max
Vyrábí hlavně routery, teď se vrhli na smartphony. A docela jim to jde

Při pohledu na značku TP-Link si mnoho z nás vzpomene na logo na domácím routeru, ovšem asi málokdo si ji spojí se smartphonem. To se však může brzy změnit,...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Podobu iPhonu 8 potvrdil řetězec McDonald’s.
Hamburgerový král prozradil podobu iPhonu 8 s vykrojeným displejem

Představení chystaného výročního iPhonu se blíží. Řada vlastností už byla potvrzena. Nyní přichází další, a to od neočekávaného zdroje. Vzhled telefonu...  celý článek

Další z rubriky

Systém watchOS 4 pro hodinky Apple Watch.
Hodinky od Applu mají být nezávislé. Už nebudou potřebovat iPhone

Apple plánuje do konce letošního roku představit verzi svých chytrých hodinek, která se bude moci připojit přímo k mobilní síti. Chce tak snížit závislost...  celý článek

Dwayne Johnson hraje v reklamě na mobil
Známý herec se ve videu od Applu fotí iPhonem ve vesmíru

Hollywoodská hvězda Dwayne „The Rock“ Johnson se objevila v poslední reklamě na smartphone od Applu. V ní s pomocí hlasové asistentky Siri zvládne třeba...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.