Růst zájmu o levné smartphony očekávají i afričtí mobilní operátoři

Růst zájmu o levné smartphony očekávají i afričtí mobilní operátoři | foto: Profimedia.cz

Růst trhu smartphonů prudce zpomalí. Ovlivní ho rozvíjející se země

  • 0
Růst globálního trhu chytrých telefonů bude až do roku 2018 zpomalovat. Po loňském zvýšení prodejů letos zaznamená prudké zvolnění. Výrobci se snaží reagovat na zvyšující se poptávku po telefonech s cenou do 100 dolarů (necelé dva tisíce korun), ne všichni však jsou ochotni jít s cenami dolů.

Letošní prudké zvolnění růstu trhu chytrých telefonů a další jeho zpomalování až do roku 2018 předpověděla analytická společnost IDC. Podle analytiků růst prodeje letos zpomalí na 19,3 procenta. Loni přitom prodeje smartphonů stouply o výrazných 39 %, podle společnosti Strategy Analytics se celosvětově prodalo 990 milionů smartphonů (více čtěte zde). Zlom v současném vývoji lze podle IDC předpokládat až v roce 2018.

Odhad IDC potvrzuje obavy investorů z toho, že exploze trhu smartphonů, kterou nastartoval v roce 2007 iPhone od Applu, se chýlí ke konci. Platí to zejména pro lukrativní trhy Spojených států a dalších vyspělých zemí, kde dávají zákazníci přednost dražším špičkovým modelům.

Analytici předpovídají, že v Severní Americe a Evropě trh smartphonů v příštích letech zvolní roční růst pod deset procent. V Japonsku ještě výrazněji. Výrobci se stále více zaměřují na Čínu, kde zákazníci přecházejí od běžných telefonů na chytré přístroje, jejichž prodejní ceny nepřevyšují 300 dolarů (přibližně šest tisíc korun).

Čínští výrobci jsou průbojnější

Nejrychleji nyní roste poptávka po smartphonech s prodejní cenou pod 100 dolarů (necelé dva tisíce korun). Již loni se podle analytika IDC Franciska Jeronima prodeje chytrých telefonů v této cenové kategorii oproti roku 2012 více než ztrojnásobily, z 45,4 milionu přístrojů na 159 milionů v roce 2013. Ještě více vzrostl prodej smartphonů s cenou do 50 dolarů (pod 1 000 korun), a to z 900 tisíc kusů v roce 2012 na loňských 19,5 milionu.

Hlavními lídry v segmentu levných smartphonů jsou čínští výrobci. Někteří z nich působí globálně, jiní jsou mimo domácí trh prakticky neznámí. Pokroky v oblasti získávání technických a konstrukčních znalostí jim však umožňují snižovat náklady, aniž by to mělo vliv na kvalitu produktu.

Mezi současně nejvýraznější čínské hráče na globálních trzích patří společnosti Huawei, Lenovo či TCL Communication, které patří značka Alcatel. Prosazují se však i méně známí čínští výrobci. Na nejlepší cestě stát se v následujících letech celosvětově známou značkou je například společnost Gionee. Ta nedávno představila nejtenčí smartphone světa Elife S5.5 (podívejte se na vznik nejtenčího smartphonu). Na světových trzích se daří také společnostem Oppo či Xiaomi.

Avšak ne všichni čínští výrobci se na trh levných smartphonů hodlají zaměřit. Například generální ředitel Huawei Eric Xu popřel, že by se společnost začala soustředit na low-endové přístroje. Tento světově třetí největší mobilní výrobce hodlá i nadále zvyšovat svůj podíl v segmentu telefonů s prodejní cenou 400 dolarů (zhruba osm tisíc korun).

Naopak čínská ZTE podle technického ředitele divize mobilních telefonů Kana Yuluna vyvíjí nové technologie, díky nimž by společnost při výrobě smartphonů dosáhla nižších nákladů. Bez vlivu na kvalitu by tak mohla vyrábět chytré telefony s prodejní cenou nižší než 50 dolarů.

"Technologické řešení k dosažení prodejní ceny ve výši padesáti dolarů najdeme do konce tohoto roku," informoval Yulun. Podle něj smartphony v této cenové relaci poptávají již i afričtí mobilní operátoři, kteří doposud prodávají velké množství obyčejných telefonů.

Nová příležitost pro mobilní výrobce

"Nové rostoucí trhy budou mít jiná pravidla hry a prémiové modely nebudou hrát v těchto regionech v celkovém růstu trhu hlavní roli," uvedl ve zprávě podle agentury Reuters analytik IDC Ryan Reith. Kvůli pokrytí poptávky po chytrých telefonech v rozvíjejících se zemích tak budou výrobci zřetelně snižovat prodejní ceny.

Ač ne všichni výrobci jsou schopni nebo ochotni přístroje v těchto cenách vyrábět, představuje pro ně segment levných smartphonů novou příležitost. V současnosti roste totiž čtyřikrát rychleji než zbytek trhu chytrých telefonů. Svou příležitost vycítila například i Nokia, která na barcelonském veletrhu MWC představila novou low-endovou řadu smartphonů.

Velmi podobné modely X, X+ a XL navazují na design řady Lumia. Prodejní cena základního modelu X je 89 eur (zhruba 2,5 tisíce korun). Nokia, která od letošního ledna spadá pod americký Microsoft, s novou modelovou řadou poprvé upustila od operačního systému Windows Phone a vsází na konkurenční Android od Googlu. Podle Stephena Elopa je tento krok sice kontroverzní, avšak nutný.

Průměrná cena smartphonů loni klesla na 335 dolarů (přibližně 6 600 korun), což už je výrazně pod cenami nynějších vlajkových modelů největších výrobců, jako jsou iPhone 5s nebo Samsung Galaxy S4. Do roku 2018 podle IDC cena sestoupí na 260 dolarů, tedy na něco málo přes pět tisíc korun.

,