Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z východu se blíží značková revoluce. Vládne jí matka zabijáka top smartphonů

  13:33aktualizováno  13:33
Chcete důkaz, že svět smartphonů se mění a zavedené značky drtí levná čínská konkurence? Pak zamiřte do Asie (nikoliv přímo do Číny) a budete překvapeni, kdo je králem výloh a vývěsních štítů. Samsung to většinou není a HTC je mimo hru. Některé ze značek navíc již začaly dobývat Evropu.

Obchody s mobily v Thajsku a Malajsii | foto: Mobil iDNES.cz

Thajsko nebo Malajsie jsou dnes docela běžné zimní dovolenkové destinace. Z mobilního hlediska je to spolu s Indonésií obrovský trh se zhruba 350 miliony zákazníků. Pro návštěvníka z Evropy je tento trh zajímavý jak poněkud odlišnou nabídkou přístrojů, tak i docela zajímavými cenami. V tomto směru je nejzajímavější Malajsie, kde pořídíte špičkové smartphony až o čtvrtinu levněji. Částečně za to může rozdíl v DPH, částečně prostě nižší ceny přístrojů na tamním trhu.

Fotogalerie

Na ceny tlačí čínské značky, ačkoli jich není tolik jako na čínských internetových obchodech. Těch významných je maximálně pět šest a doplňují je lokální produkty pod značkami tamních operátorů. Ty důležité značky nejsou ani u nás neznámé, píšeme o nich a některé se v Evropě i prodávají.

Pokud budeme význam značek na thajském nebo malajsijském trhu hodnotit podle množství reklam nebo vývěsních štítů, tak je jasnou jedničkou čínská značka Oppo. Ta se v Evropě neprodává, pro nás má vlastní značku OnePlus. Ta se sice původně profilovala jako samostatná, ale nakonec se ukázalo, že je to dcera Oppa (více zde). OnePlus se prezentuje jako „zabiják“ top smartphonů známých značek. Oppo, jako mateřská firma, to samé dělá v Asii.

Oppo - matka zabijáka smartphonů OnePlus

Oppo najdete v Thajsku nebo Malajsii na každém rohu. Snad každý menší prodejce ho má ve štítu, reklamy jsou všude, telefony na předních místech prodejních pultů. Ceny začínají v přepočtu na částce zhruba 2 300 korun za základní model Joy Plus a končí na zhruba 11 tisících za model R7s nebo R7 Plus. Tyto dva modely se už mohou měřit se špičkou a výbava zhruba odpovídá v Evropě prodávanému modelu OnePlus 2 (redakční test najdete zde). Nejprodávanější je model R7 Lite za zhruba sedm tisíc korun.

Oppo je v domovské Číně letos výrobce číslo šest, o příčku výš je značka Vivo, dvojka malajsijských a thajských reklam na mobily. Pro zajímavost, v Číně vede Xiaomi před Applem, Huaweiem a Samsungem.

Vivo - čínská pětka

Vivo stejně jako Oppo není v Evropě aktivní, ale je oblíbené pro individuální dovoz z asijských e-shopů. Vivo nabízí v Asii převážně levnější modely v cenové hladině do čtyř tisíc korun, většinou bez LTE. Což je výjimka, protože většina tam prodávaných nových přístrojů totiž LTE podporuje. Ale není to na tamních trzích tak důležité, LTE funguje v Thajsku nebo Malajsii převážně ve městech na vyšších frekvencích, pokrytí 3G je velmi dobré.

Dalším silným hráčem je značka Wiko. Ta je aktivní i v Evropě. Sice ne v Česku, ale v Itálii, Francii, Polsku nebo ve Velké Británii na ni narazíte poměrně často, hlavně v supermarketech. Wiko nabízí spíše levnější modely, topmodelům od Samsungu nebo Sony na rozdíl třeba od Oppa nekonkuruje.

Asi nejzajímavější nám přišla nabídka značky Leagoo. Ta je více vidět v Malajsii, kde nabízí základní model Lead 4 v přepočtu za 1 200 korun, topmodel Elite 1 pak vyjde v přepočtu asi na 5 700 korun. Což je za smartphone s pětipalcovým FHD displejem, osmijádrovým procesorem, 3 GB RAM, 32 GB ROM, 16Mpix fotomodulem Sony a především LTE na obou SIM výborná cena.

Kdo je a kdo není

Z celosvětových značek jsou nejčastěji vidět Samsung a Apple, první jmenovanou značku pak nejčastěji uvidíte i v rukou místních obyvatel. Časté jsou i značky Sony, Huawei, Alcatel a Microsoft, naopak HTC jsme téměř neviděli. Stejně tak jsme v Thajsku ani Malajsii nenarazili na čínskou jedničku Xiaomi.

V Thajsku nejsou ceny příliš zajímavé, ale v Malajsii se po topmodelech Samsungu vyplatí podívat. Už proto, že značkové obchody ukazují, jak bude vypadat nabídka Samsungu v příštích letech. Záplavě modelů je konec, najdete zde jen řady J, A, S a Note.

Super ceny samsungů

V Malajsii se prodávají vedle sebe Galaxy S6 edge+ i Note 5, který do Evropy nedorazil a nedorazí. Note 5 stojí v Malajsii v přepočtu v základní variantě velmi příjemných 15 700 korun, model edge+ je pak asi o 1 500 korun dražší. Proti české ceně je tak levnější o 5 500 korun, což je hodně. Ale část z tohoto rozdílu má na svědomí rozdíl v DPH, v Malajsii je jen 6 procent (DPH vám vrátí přímo na letišti), u nás 21. I tak je však telefon v Malajsii levnější asi o tři tisíce korun, což není zanedbatelný rozdíl.

Pokud máte do Asie cestu, tak v Kuala Lumpuru vám doporučíme návštěvu obchodního domu Low Yat Plaza, který najdete přímo v centru města. Prodává se zde jen elektronika a proti minulým rokům je to v podstatě mobilní monokultura. V Bangkoku najdete v centru obdobný obchoďák Pantip Plaza, ale stovky obchodů s mobily jsou i v obchodním domě MBK. Solidní výběr mobilů pak najdete v obou zemích ve většině nákupních center, kde jsou vedle sebe obvykle desítky obchodů prodávajících mobily.

A pokud nechcete moc utrácet, můžete si v Thajsku koupit nejlevnější smartphone na světě v přepočtu za 300 korun (více se dočtete zde).

Autor:
Témata: Huawei




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.