Služby operátorů, bez kterých se obejdete

  • 15
Naši operátoři nabízejí spoustu služeb, které ale mnohdy nepotřebujete. A které, když už použijete, tak vám nepomohou v tom, co chcete udělat. Nedá se říct, že by šlo přímo o zbytečnosti – ale mnohdy stejného výsledku dosáhnete i jinou cestou. A velmi často i levněji.

Taky se vám stává, že často přemýšlíte nad tím, k čemu jsou některé služby nabízené našimi operátory? Často vám sice umožní něco udělat pohodlněji, ale za mnohem větší cenu, než když se budete více namáhat a použijete standardní postupy. Důvod, proč operátoři tyto služby nabízejí, je prostý vždy se najde spousta uživatelů, kteří jsou ochotní za ně platit a kteří zaplatí jejich vývoj.

RadioMobil se velmi často chlubí tím, že je nejinovativnější operátor v České republice. Tento pocit je často oprávněný v implementaci technologie Camel patřil k prvním na světě, SIM toolkitové bankovnictví sklízelo aplaus ve své době všude, kde bylo prezentováno, a i Navigátor a Locator jsou služby, jejichž existenci konkurence zatím úspěšně tají, přestože je její technici již úspěšně vyzkoušeli ve vlastních sítích a konkurenci Locatoru Eurotel běžně nabízí firemním zákazníkům. Jenže při tomto inovačním tempu se občas stane, že s některými službami šlápne doslova vedle.

A přitom nelze říct, že samotná služba je k ničemu. Například taková SMS na pevnou linku (článek s ceníkem je zde, test služby najdete zde). Technologicky jde skutečně o unikátní službu vy napíšete textovku a příjemci ji software přečte nebo se o to alespoň pokusí. Bohužel, výsledek je málo srozumitelný. Kdyby systém hlasových SMS pracoval s předmluvenými slovy (tzn. slovo ahoj by se nesnažil hláskovat a spojovat písmena, ale přečetl by předmluvené ahoj z databáze), tak by byl velmi dobrý. Jenže takto je lepší někomu zavolat a říct mu, co potřebujete, případně nechat vzkaz v záznamníku. Je to výrazně rychlejší. Nebo poslat klasickou SMS. A když chcete poslat textovku někomu, kdo má jenom pevnou linku? Potom mu raději zavolejte, protože hlasové SMS nebude příliš rozumět a nejspíš vám zavolá nazpět, aby se vás zeptal, co jste mu chtěli říct.

Podobnou službou je i hlasová pohlednice. Nápad je to dobrý z databáze vyberete nějaký vtipný nebo zajímavý text (třeba přání k narozeninám), přimluvíte svůj vlastní vzkaz a zadáte číslo, na které systém zavolá, a přehraje hlasovou pohlednici i váš vzkaz. Je to dobrá služba, pokud chcete pohlednici poslat kolegovi, abyste se jí mohli společně zasmát. Nevadí, že sedí na druhém konci města. Vždyť mu i přes textovku, potvrzující, že pohlednici dostal, stejně zavoláte s otázkou: Dostal jsi to? Dobrý, ne? Jenom trochu drahý, a budete se spolu pět minut bavit o tom, komu byste mohli poslat nějaký vtipný vzkaz. Je hlasová pohlednice skutečně drahá? Ve srovnání s papírovou pohlednicí ne. Ve srovnání s hezkým e-mailem, textovkou nebo dvouminutovým hovorem vám možná 14,90 za doručení pohlednice a 3,15 za minutu při namlouvání vzkazu a výběru pohlednice už tak zajímavé nepřijde.

Velmi poeticky nazvanou službu Platby z mobilu nabízí nejmladší síť Oskar. Nenechte se mýlit nejde o možnost ovládat z mobilu bankovní účet, jak by se mohlo na první pohled zdát. S pomocí plateb z mobilu si můžete dobít kredit u Oskarty, zaplatit fakturu nebo navýšit volací a roamingové zálohy. Abyste mohli platbu z mobilu používat, musíte mít platební kartu. Namítáte, že platební kartu dostanete jenom k bankovnímu účtu, a proto nechápete, proč nemůžete i u Oskara provádět převody z účtů jako u ostatních operátorů? A že s GSM bankovnictvím jiných operátorů dokážete provést totéž a ještě mnohem víc? Mimochodem, netušíte, proč všechny částky u Plateb z mobilu musíte zadávat v halířích? Je otázkou, proč si Český Mobil nenechal napsat SIM toolkitové bankovnictví třeba od GE Capital nebo eBanky, které s ním mají velké zkušenosti a podobně jako jiné banky ho úspěšně nabízejí ve spolupráci s Eurotelem a RadioMobilem...

Když jsme článek připravovali, chtěli jsme upozornit na několik služeb našich operátorů, které nejsou až tak úplně potřebné nebo dodělané. Každý operátor měl mít v článku svůj díl. Jenže když jsme pátrali v nabídce služeb a ceníku Eurotelu, narazili jsme na problém spousta služeb by mohla být levnější nebo jednodušší, případně by mohla fungovat trošku jinak, ale nenarazili jsme vyloženě na nic, co by možná někdo označil jako zbytečnost. I když, vrtá nám hlavou, proč by si někdo chtěl kupovat reklamní a propagační předměty, označené logem Eurotel, Juice a Go. Zvláště když si spoustu těchto věcí může koupit mnohdy levněji a bez reklamních log (nebude tak dělat Eurotelu za své peníze propagaci). Mimochodem, nevíte o někom, kdo by nám dokázal vysvětlit, k čemu jsou v praxi hodinky se dvěma ciferníky? Byť s logem Eurotel? Možná se najde někdo z majitelů hodinek s dvacetičtyřhodinovým ciferníkem, které rozdával RadioMobil v rámci předvánoční akce před dvěma lety...