Slovenští podvodníci mají nový způsob kradení kreditu!

  • 49
Slovenský Orange se potýká se zajímavým problémem - jeho nová služba Přenos kreditu se stala velmi vyhledávanou možností, jak přijít zdarma ke kreditu. Stačí jen najít pár důvěřivců.

Mobilní operátor Orange Slovensko přesně v polovině měsíce května nabídl uživatelům vlastní předplacené služby Prima poměrně originální službu umožňující jednoduchý a rychlý přenos kreditu mezi dvěma předplacenkami. Celá transakce probíhá jednoduše odesláním textové zprávy (viz rámeček) z mobilního telefonu "darujícího" s uvedením částky, kolik ze svého kreditu daruje "obdarovávanému". Manažeři Orange se však přepočítali - nemysleli totiž na chytrost "obdarovávaných" a na důvěřivost "darujících".

Jak podvod probíhá?

Předpokládanou cílovou skupinou této služby byli především rodiče, kteří takhle mohou snadno a po částech doplňovat kredity svých ratolestí, či lidé, kteří jsou momentálně v místě, kde není dobití kreditu dobíjecím kuponem technicky proveditelné - kupříkladu v jižním Pacifiku se dobíjecí kupóny evropských operátorů shánějí skutečně velmi obtížně. Vše je však trochu jinak.

Téměř současně se spuštěním této služby se snad ve všech myslitelných inzertních rubrikách a internetový bazarech objevily lákavé inzeráty, nabízející možnost zvýšení kreditu na předplacené kartě Prima odesláním textové zprávy ve tvaru KRED 090XXXXXXX YY na krátké telefonní číslo 414 (jen pro vysvětlení: 090XXXXXXX je číslo inzerenta, YY pak částka ve slovenských korunách). Nápad vskutku jednoduchý - každý, kdo toužil po kreditu zdarma, ve skutečnosti poslal požadovanou částku (YY) na mobilní telefon inzerenta.

Orange Přenos kreditu
Kromě tradičních způsobů dobíjení kreditu (bankomat, kupón, internet, teleplatba) si mohou uživatelé předplacenky Prima zvýšit svůj kredit také prostřednictvím přenosu kreditu z jedné Prima karty na druhou. Uživatel, který chce poslat někomu jinému část svého kreditu, zavolá na číslo 414, kde uvede přesnou sumu přesouvaného kreditu zaokrouhleného na celé koruny. Po zadání požadavku se po několika málo okamžicích přenese kredit na simkartu, kterou uživatel zadal.

Druhou možností je přenos kreditu prostřednictvím textovek. Stačí, aby uživatel, které chce poskytnout část svého kreditu někomu známému, pošle ze svého mobilu textovku ve tvaru KRED 090XXXXXXX suma (například KRED 090XXXXXXX 100) na telefonní číslo 414. Úspěšný přenos kreditu oznámí oběma účastníkům informační textová zpráva.

Technicky by však nebylo příliš složité učinit těmto praktikám přítrž. Protože služba byla zamýšlena pro ty uživatele, kteří dobíjejí stále stejné mobilní telefony svých známých, byla by podle našeho názoru například předcházející povinná registrace těchto "povolených" čísel účinným řešením. Orange Slovensko však podle oficiálního vyjádření tiskového odboru o zvýšení zabezpečení této služby neuvažuje a pouze upozorňuje své uživatele, aby na podobné inzeráty neznámých osob nereagovali.

V České republice žádný z našich mobilních operátorů podobnou službu (prozatím) nenabízí, nemusíme se (prozatím) čeho bát. Snad jen služba Eurotelu umožňující dobití Go karty prostřednictvím účtu paušálního zákazníka by šla jako jediná přirovnat k nové nabídce slovenského Orangu. Na rozdíl od ní je však podobným podvodným způsobem daleko hůře zneužitelná, protože i neznalého uživatele paušálního programu bude velmi těžké motivovat natolik, aby nevědomky dobil vaši předplacenku.

Past na důvěřivce

Lidská důvěřivost je doslova bezbřehá a vidina čehokoli zdarma dokáže našince skutečně přimět ke skutečně zajímavým myšlenkovým pochodům. Tento problém se však netýká pouze mobilních komunikací, ale snad všech oblastí lidské činnosti.