Ušetřit na paušálu měsíčně nějakou tu kačku není vůbec jednoduché. Ilustrační snímek

Ušetřit na paušálu měsíčně nějakou tu kačku není vůbec jednoduché. Ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Vyhádat si nižší ceny u operátorů lze. Chce to odhodlanost a vytrvalost

  • 85
Český mobilní trh, co se tarifní nabídky a tedy i výše měsíčních paušálů týče, již čtyři roky stagnuje. Ovšem jen na oko, operátoři totiž s cenami umí stále kouzlit, ale až na popud zákazníků. Získat tarif za lepší cenu tedy lze, hlavní výhrou pro zákazníky jsou především zaměstnanecké programy.

Základní neomezený tarif s 1,5 GB dat, který patří podle mobilních operátorů k nejoblíbenějším, nabízejí O2, T-Mobile i Vodafone shodně za 749 korun měsíčně. Pro někoho je to přijatelná částka, někdo jiný by rád tento anebo jakýkoli jiný tarif získal o něco levněji. Podpultové nabídky operátorů téměř vymizely, tedy minimálně ty samovolně vycházející z jejich strany.

Například v prosinci 2015 jsme si ověřili, že ani v současnosti není kouzlení s cenami operátorům cizí. O zajímavější nabídku se však musí přihlásit sám zákazník. Při naší tehdejší poptávce výhodnějšího tarifu jsme dostali nabídku na slevu (tu bychom získali i při pořízení tarifu přes e-shop) či možnost získat neomezený tarif za nižší cenu, ovšem s výrazně méně daty (více zde). Možnost využívat tarif za výhodnější než standardní cenu tedy existuje, jen je nutné počítat s nějakými ústupky.

To platí nicméně i u retenčních nabídek, s nimiž operátoři vyrukují až ve chvíli, kdy od nich chce zákazník přejít ke konkurenci. Situace může být ovšem o něco zajímavější, hodně totiž záleží na přístupu konkrétního operátora. U některého navíc stačí jen pozvednout varovný prst, tedy vyjádřit nespokojenost se současným tarifem za účelem získání lepší nabídky, jiný operátor se naopak ozve až po samotném vypovězení smlouvy. Operátoři budou navíc v tomto případě pravděpodobně zohledňovat i délku období, které u něj zákazník setrval.

Že si lze lepší ceny u operátorů skutečně vyhádat, ukázala i naše anketa. V té jsme se zajímali, jak jste byli v tomto ohledu u svého operátora úspěšní vy, naši čtenáři. Z celkem 3 303 účastníků si slevu u operátora úspěšně vyjednalo 41 % čtenářů, jen pro zhruba 17 % skončila jejich snaha neúspěšně. Většina zákazníků tuzemských operátorů není tedy se standardními cenami tarifů spokojena.

O získání slevy se nesnažilo pouze 3,5 procenta čtenářů, standardní ceny jimi využívaných tarifů považují přijatelné. V přibližně 11 procentech pak účastníci ankety využívají služební čísla i k soukromým účelům. Překvapením ankety je míra využívání zaměstnaneckých programů, díky nimž nižších cen za mobilní služby dosáhlo zhruba 27 % našich čtenářů.

Zaměstnanecké programy jsou výhodou pro zaměstnance společnosti/instituce, která byla dohodnuta u příležitosti uzavření rámcové smlouvy s operátorem. Zaměstnanec si v takovém případě může pořídit určitý počet SIM, výhodných cen tak mohou využívat nejen rodinní příslušníci, ale i známí. A nasnadě je i vysvětlení míry využívání služebních čísel pro soukromé účely. Operátoři se totiž v případě rámcové smlouvy nemusejí starat o vyšší počet zákazníků z pohledu jednotlivce, což snižuje náklady a mohou tak firmám nabízet zajímavější ceny. Výjimkou tak nejsou slevy ve výši až
90 % z běžných cen.

KOMENTÁŘ: Trapná mobilní šaráda. Já za drahé tarify nemůžu, to on!

Ale zpět k zaměstnaneckým programům. Jako názorný příklad lze uvést ministerstvo zemědělství, které uzavřelo smlouvu s Vodafonem. Její součástí je i bonus pro zaměstnance v podobě možnosti pořízení až pěti hlasových a pěti datových SIM. Nejen jejich rodinní příslušníci tak mohou získat neomezený tarif s 1 GB dat za pouhých 369 Kč měsíčně, tarif s neomezeným voláním a SMS v síti, ale zcela bez dat, pak využívají za směšných 60 korun měsíčně. K levnějšímu tarifu lze přikoupit měsíční datové balíčky, a to 300 MB za 101 korun či 1,5 GB za 143 korun.

Takovým výhodným nabídkám může být ovšem brzy konec, a to v případě, bude-li schválena novela Zákona o elektronických komunikacích v současném znění. Zakotven je v ní mimo jiné i bod, který operátorům zvýhodňování pouze některých zákazníků zakáže. Konkrétní pasáž novely uvádí: „Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací a poskytovatel univerzální služby nesmí při prodeji služeb spotřebitele diskriminovat, zejména nesmí spotřebitelům poskytovat služby za jiné ceny, než jaké byly uveřejněny.“ Někteří operátoři tento bod vítají, podle jiných poškodí spotřebitele (více zde).