Plakát k seriálu House of Cards (Dům z karet)

Plakát k seriálu House of Cards (Dům z karet) | foto: Česká televize

Skryté reklamy se neštítí. Samsung ovládl seriál a odstrčil Apple

  • 28
Cílená propagace produktů v seriálech a filmech je již standardem, producenti díky ní snižují náklady. Některých produktů si diváci všimnou jen výjimečně, jiné jsou jim naopak řádně naservírované. Product placement není cizí ani populárnímu seriálu Dům z karet, prim v něm hrají přední mobilní výrobci.

Seriál Dům z karet (House of Cards) z politického prostředí, jehož ústřední postavou je senátor Frank Underwood v podání herce Kevina Spaceyho, vstoupil začátkem března do již čtvrté vysílací sezóny. Premiérový díl odvysílala služba Netflix v pátek 4. března, nová série čítá celkem třináct dílů. Třináct dílů doslova prošpikovaných více či méně viditelnou skrytou reklamou.

Poukázala na to společnost Concave Brand Tracking, která u oblíbeného seriálu studuje cílenou produktovou propagaci dlouhodobě. Stejně jako u předchozích sérií tak i po zhlédnutí všech dílů té nejnovější sestavila žebříček deseti v seriálu nejčastěji propagovaných značek. Jsou mezi nimi hned čtyři společnosti působící i na mobilním trhu, dvěma z nich pak patří přední příčky.

Na těch se přitom odehrála zásadní změna, až dosud byl totiž nejprosazovanější značkou v seriálu Apple. Ten však novou sérií o toto prvenství přišel, a to na úkor svého největšího rivala. Řeč je o jihokorejském Samsungu, který se například v první sérii prosazoval jen stěží. Tehdy se umístil až na patnácté příčce, ve třetí sérii však již Applu dýchal na záda z druhé pozice.

Žebříček deseti nejčastějších značek propagovaných v seriálu House of Cards

Bez produktů s logem Samsungu, mezi něž kromě smartphonů patří například televize, notebooky, lednice či mikrovlnky, se neobejde ani jedna ze třinácti nových epizod. Celkově jim je věnováno 48 minut a osm sekund. Tedy téměř jedna celá epizoda, stopáž každé je totiž 52 minut. Apple spadl na druhou příčku, ačkoli i jeho produkty včetně iPhonů či iPadů se mihnou ve všech dílech nové série. Producenti mu totiž propůjčili jen 28 minut a 28 sekund z celkového vysílacího času.

Sedmá pozice pak náleží společnosti BlackBerry, jediné ryze mobilní společnosti v žebříčku. Ostružinový telefon, který používá hlavní postava Frank Underwood, se objeví v deseti epizodách, a to na celkem 11 minut a 59 sekund.

Nicméně z pohledu viditelnosti mobilních telefonů kanadskému výrobci díky 28 % náleží první příčka. Apple na něj ztrácí dvě procenta, Samsung pak osm. V seriálu se objeví i telefony Nokia/Microsoft, jejich viditelnost však nedosahuje ani pěti procent.

Žebříček deseti nejčastějších značek propagovaných v seriálu House of Cards

Na jejich úkor se totiž prosazuje agresivní čínský hráč OnePlus. Ten je přitom možná jedinou společností, která netají výši transakce. Zviditelnění v populárním seriálu ji prý vyšlo na 300 tisíc dolarů (více než 7,3 milionu korun). Tuto sumu vydala za to, aby její telefony hrály „druhou notu“ (více zde). Hrají přitom vlastně až čtvrtou, se 17 procenty viditelnosti se totiž OnePlus výše nedostalo.

Nízká viditelnost telefonů Nokia/Microsoft se promítla také do pozice Microsoftu v žebříčku nejprosazovanějších značek seriálu. Jeho produkty včetně tabletů či dotykové obrazovky ve studiu CNN (další v seriálu prosazovaná značka) se objeví jen v šesti epizodách. Z pohledu času je jim věnováno necelých pět minut.

Avšak i Microsoft si z pohledu společností působících na mobilním trhu připsal jedno prvenství - právě jeho logo či název firmy jsou totiž v seriálu nejčastěji zobrazované (viditelnost dosáhla 31 %). Apple na Microsoft tratí jeden procentní bod, Samsung pak dosáhl jen sedmi procent a BlackBerry dokonce pouhých pěti.