To, o čem se krátkou dobou šušká, je pravda - na Palm/Piloty vznikla plnohodnotná verze počítačové hry SimCity od firmy Atelier. Má 170kB, stojí 30 amerických dolárků a je commercial, to znamená, že neexistuje shareware verze na odzkoušení. Přinášíme alespoň první postřehy a popis hry.
Jenom ještě uvedu, že se mi zdá, že se začíná "blýskat na časy" majitelům Palm/Pilotů (s dostatečnou pamětí ovšem, tady už 1-2 MB celkem přestávají postačovat), kteří mají rádí propracované hry - doporučuji například vyzkoušet (shareware) počin EA Sports - TigerWoods PGA Tour Golf. Ta vypadá opravdu "dost dobře". Oni taky asi v USA vědí, proč je na Palmy tolik golfových aplikací, zřejmě se tam oba segmenty (hráči golfu a majitelé Palmů) docela překrývají...
Zpět k SimCity. Předpokládám, že každý čtenář ví, co je to za hru a že už někdy minimálně jednu z takových budovatelských her na svém PC/Amize/Macovi hrál (nemuselo to být nutně SimCity, obdobných her je celá spousta - já osobně jsem kdysi do zblbnutí hrál Caesara II.).
Začátek
Na začátek zvolíte ze tří stupňů obtížnosti (dle tohoto nastavení obdržíte počáteční
vklad do hry), zadáte název města a Palm vygeneruje terén základní EDIT obrazovky,
který obsahuje prvky
Clear (tzn. nic, čisto, ideální pro stavby),
Trees (les - ten je nutno před stavěním odklidit buldozerem, nemáte-li zapnuté
Auto-Buldozze)
Water (voda - řeka atd.) -dá se "přemostit" silnicí i elektrickým
vedením i "podtunelovat" železnicí, ale stojí to víc peněz a jde to
jen v přímém směru
V EDIT obrazovce se pohybujete pomocí lišt vpravo a dole, popřípadě si
můžete nastavit hardwarová tlačítka pro pohyb nahoru/dolů a vpravo/vlevo.
EDIT obrazovka
Vlevo nahoře je rozbalovací
menu, kde si můžete prohlédnout možné stavby a kolik vás budou stát :
Bulldozer - čistič porostů, staveb atd. - cena je lidová - 1$
Power - vedení eletřiny - 5$
Road - silnice - 10$
Transit - železnice - 20$
Residential - obytná čtvrť/část - 100$
Commercial - obchodní/komerční čtvrť/část - 100$
Industrial - průmyslová zóna - 100$
(Všechny tři předchozí stavby tvoří jádro hry, v čase se vyvíjí a transformují
(viz příkaz Querry) - blíže v manuálu)
Police - policie - 500$
Fire - požární stanice - 500$
Stadium - stadion - 3000$
Coal Power - uhelná elektrárna - 3000$
Nuclear Power - atomová elektrárna - 5000$
Seaport - námořní přístav - 5000$
Airport - letiště - 10000$
Poslední položkou je Query. Po jejím výběru se vám po kliknutí
na příslušný objekt objeví statistické okénko s názvem objektu a následujícími
položkami :
Density (hustota populace)
Value (hodnota, cena)
Crime (kriminalita)
Pollution (znečištění)
Growth (růst, vývoj)
Pod rozbalovacím menu je okénku, kde je normálně zobrazen měsíc a rok, občas se tam objeví zpráva pro vás velmi maličkým (ale ještě dobře čitelným) písmem - například informace o katastrofě, či nějaké doporučení a rada... Napravo od tohoto okénka je sloupcový graf RCI, který schématicky ukazuje poptávku v oblastech Residential/ Commercail/ Industrial (pozitvní nahoru, negativní dolů). Ještě víc vpravo je stav vašich financí.
Napravo nahoře je rozbalovací menu, které vás přepne do dalších obrazovek
MAPS obrazovka
Mapa celé oblasti
se znázorněním terénních prvků a schématickým zobrazením vašich staveb. Bliká
ta část mapy, kde máte nastaven pohled v EDIT obrazovce. Písmenky jsou
označeny některé objekty - S=Ship, R=Train, H=Helicopter, A=Airplane, M=Monster,
T=Tornado)
Vlevo je rozbalovací menu k nastavení zobrazení na mapě :
City map - mapa města
Power grid - rozvod elektřiny, zde můžete zjistit problémy v rozvodech,
zóny bez proudu apod.
Transportation - přeprava - je výhodné občas mrknout, zejména při plánování
nové výstavby
Population density - hustota populace
Population growth - růst populace
Traffic density - hustota dopravního ruchu
Pollution - znečištění ovzduší (např. kolem uhelné elektrárny)
Crime rate - uroveň kriminality/zločinnosti
Land value - hotnota pozemku
Police influence - autorita policie
Fire protection - protipožární ochrana
Jsou tu čtyři stupně/úrovně šrafování od minima do maxima. Na podmínky 160x160 je vše docela přehledné a rychlé, nečekejte hi-res ...
GRAPHS obrazovka
V dolní části
můžete zapnout/vypnout zobrazení :
Crime (vývoj kriminality/ zločinnosti)
Cash flow (peněžní tok) - zjednodušeně je to rozdíl mezi vybranými daněmi
a poplatky za údržbu města v daném období
Pollution (vývoj znečištění ovzduší)
Residential (vývoj obyvatelstva)
Commercial (obchod)
Industrial (průmysl) (lze nastavit libovolnou kombinaci těchto údajů).
Levé horní menu umožní přepnout na kratší horizont 10 let a delší - 120 let - začínáte totiž hrát v lednu 1900, to jsem ještě neřekl ?)
BUDGET obrazovka
Zde si sledujete a regulujete vývoj vašich financí. Máte zde možnost nastavit
výši daňové sazby (TaxRate) a výši dotací do transportu, policie
a požární ochrany. Vidíte zde v dolní části vaši předchozí i momentální
finanční situaci a přírůstky/úbytky.Obrazovka vám sama naskočí po skončení roku
se souhrnnou bilancí.
EVAL obrazovka
Jsou tu vlastně tři
samostatné doplňkové obrazovky :
Rating :
Průzkum spokojenosti - odpověď obyvatelstva na otázku, zda starosta dobře odvádí
svoji práci, a to v procentech ano/ne. V dolní části je celkové skóre
(skládá se z mnoha komplexních faktorů v rozsahu 0-1000) - stávající skóre a
meziroční změna
Statistic :
Zde naleznete údaje o počtu obyvatel (population), migraci za poslední rok,
odhadní ceně, kategorii města (začínáte jako village - vesnice, časem můžete
postupovat do dalších fází Town, City, Capital, Metropolis a Megapolis) a úrovni
hry.
Problems:
Zde byste měli naleznout přehled problémů na které byste se měli zaměřit, včetně
míry problému v % (např. vysoké daně, kriminalita, nezaměstnanost, cena domu,
požáry, špatné životní prostředí apod.)
KATASTROFY/Disasters
Obdobně jako v počítačové verzi můžete vyvolávat pohromy a katastrofy,
k dispozici jsou Fire (požár), Flood (povodeň - rozvodnění),
Air Crash (havárie letadla), Tornado, Earthquake (zemětřesení),
Monster (útok nestvůry). Všechny katastrofy jsou animované a stojí minimálně
za shlédnutí.
Ostatní PREFERENCE
Zde si můžete nastavit rychlost hry (pomalý, rychlá a tzv. pause varianta, kdy
máte na všechno dost času), zapnout/vypnout Auto-Bulldoze, Auto-Budget a Auto-Goto,
zvukové efekty a zapnout/vypnout katastrofy. Můžete zaslat svůj rekord ke zveřejnění
na stránky Ateliéru, popřípadě nastavit hardwarová tlačítka.
Závěr :
Zatím nejpropracovanější hra na Palm/Piloty (i když toto tvrzení
je velmi individuální a já mám taky radši šachy a na svůj nejoblíbenější Backgammon
nedám už vůbec dopustit. Po dobu testování mi hra ani jednou nespadla (hardwarová
tlačítka jsem používal, češtinu jsem nevypínal) a graficky asi vycucala z mého
Palm III totální maximum ... Kdo má tyhle hry rád a chce mít jednu takovou vždy
sebou, tak by neměl litovat 30$, což je cca 1000 Kč při stažení přes Internet.
Jednu dobrou radu závěrem - pořiďte si ke hře rovněž SwitchHack, protože až budete tuhle hru pařit někde na nudné poradě u ředitele, tak se rychlé přepnutí do jiné (serióznější) aplikace může docela hodit ...
A nechtěli byste jeden cheat ? Nechci vám kazi hru, ale napíšete-li v graffiti plošce "fund", naskočí vám 10.000$ ...