Telefonní ústředny Siemens se v našich krajích vyskytují poměrně často. Můžeme se setkat s pobočkovými ústřednami Hicom a HiPath, někteří telkomunikační operátoři včetně Telecomu využívají veřejné ústředny EWSD.
Na rostoucí význam internetové telefonie (VoIP) v podnicích zareagoval Siemens uvedením komunikačního systému HiPath 5000 RSM. Zkratka znamená Real-Time Service Manager, tedy správce služeb v reálném čase. Jedná se o modulární distribuovaný systém, který zvládne až 1000 účastníků na 32 lokalitách. HiPath 5000 RSM běží na PC serverech s operačním systémem Windows 2000, aplikace mohou běžet buď současně na jednom serveruna samostatných strojích. Celý systém je však možno vždy spravovat z jednoho místa.
Účastníci se připojují do sítě prostřednictvím HiPath 3000 Survivable Media Gateway, která podporuje všechny druhy telefonů. V závislosti na okolnostech tak můžeme kombinovat klasické analogové telefony, digitální systémové telefony, digitální bezdrátové telefony standradu DECT i IP telefony. Jako IP telefon přitom může sloužit jednoúčelové zařízení i klasické PC vybavené příslušným softwarem. Slovo Survivable v názvu brány znamená, že základní telefonní funkce jsou zajištěny i v případě výpadku nebo nedostupnosti HiPath 5000. Pro signalizaci se používá protokol H.323, podpora protokolu SIP se podle našich informací připravuje. H.323 přináší větší problémy s různými firewally a podobnými nástrahami v síti než SIP, Siemensu se však podařilo vyvinout vlastní tunelovanou variantu protokolu H.323, která problémy údajně nemá.
HiPath 5000 dokáže spolupracovat se systémy pro řízení vztahů se zákazníky CRM například v callcentrech, správa uživatelů a klientská část je vůbec silnou stránkou této platformy. Presence Manager nabízí tlačítka přímé volby se signalizací stavu kteréhokoli účastníka kdekoli v síti (volno / obsazeno / zvoní), rovněž je možné převzít volání kteréhokoli z účastníků. Analogové a digitální telefonní přístroje se připojují klasicky, internetové telefony mohou být propojeny s PC rozhraním USB a prostřednictvím osobního počítače do sítě. Vyšší modely obsahují ethernetový port, miniswitch pro sdílení jediné zdířky lokální sítě mezi telefonem a PC nebo dokonce dotykový displej a wapový prohlížeč. Telefony je možno integrovat s programem Microsoft Outlook, je pak možné vytáčet čísla přímo z lišty nástrojů a odchozí i příchozí telefonáty jsou automaticky evidovány v Deníku.
Zajímavý je softwarový telefon optiClient pro PC. Jeho uživatelské rozhraní lze zvolit ze třech možností, varianta phone vypadá jako klasický telefon, varianta office připomíná klienta pro instant messaging typu ICQ a varianta easyCom přináší zajímavé uživatelské prostředí, ve kterém lze například s výhodou ovládat konferenční hovory pouhým úřetahováním ikonek uživatelů myší.
Pro softwarový telefon jsoü důležité periferie PC zajišťující vstup a výstup. Siemens dodává optiKeyboard, klávesnici pro PC doplněnou o reproduktory a mikrofon pro klasitý odposlech, klasické telefonní sluchátko umístěné na levé straně klávesnice, konektor pro náhlavní soupravu a jakýsi rukáv, kterým se klávesnice připojí dokonektorů v PC včetně konektorů pro mikrofon a reproduktory. Klávesnice by se tedy mohla uplatnit i jinde.