Internet je takových příběhů plný. Lidé si stěžují, že na jejich čísle lidé shánějí nejrůznější služby nebo osoby, volají v nevhodný čas a podobně. Kámen úrazu může být někdy v krátké prodlevě, po které operátoři vrátí číslo do oběhu. Problém pak nastává zejména u čísel, která dříve sloužila například řemeslníkům.
Instalatéra nevoláte každý měsíc, a když jej po roce zase potřebujete, je logické, že se ozvete na číslo, které znáte. Pokud ho však řemeslník zrušil, tou dobou už zřejmě bude zpátky v oběhu u někoho jiného.
Čísla se většinou vrací do oběhu zhruba po šesti měsících. Tuto dobu potvrzuje i Martina Kemrová z T-Mobile a Alžběta Weinfurtová z Vodafonu. Michaela Staňková z O2 odpověděla, že čísla jsou nechávána v "karanténě" až jeden rok. Spodní hranice zde však zřejmě bude podobná.
Řešením problémů se zděděnými čísly by mohlo být rozšíření jejich portfolia, které by operátorům umožnilo prodloužit dobu neaktivnosti čísla. ČTÚ (Český telekomunikační úřad) v nedávné době uvolnil čísla nová, začínající na 70. Operátoři sice tvrdí, že mají čísel dostatek, ale zájem projevila třeba Telefónica O2 nebo i Vodafone. Jednomu z nich proto možná nová čísla připadnou.
Původní předvolby jednotlivých operátorů
02 | 601, 602, 606, 607 | 720, 721, 722, 723, 724, 725, 726, 727, 728, 729 |
---|---|---|
T-Mobile | 603, 604, 605 | 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736, 737, 738, 739 |
Vodafone | 608 | 773, 774, 775, 776, 777 |
"Zájem máme a zvažujeme využití nových čísel. Čísel je v současnosti dostatek. Nicméně protože plánujeme dopředu a očekáváme rozvoj nových služeb, chceme být připraveni a mít i dostatek čísel," uvedla Staňková z O2.
"O nová čísla zájem máme, nicméně rozhodnutí o tom, z jaké konkrétně budou číselné řady, ještě nepadlo," řekla k tomu Weinfurtová z Vodafonu. Stávající předvolby jednotlivých operátorů vidíte v tabulce. Vzhledem k tomu, že v České republice již několik let funguje přenositelnost čísel, nemusí nutně indikovat konkrétního operátora.