Setkali jste se někdy s porušením pravidel ze strany operátorů nebo výrobců mobilů?

  • 15
Český antimonopolní úřad nespouští oči ani z oblast telekomunikací. Posledním z mobilních operátorů, který ještě nedostal pokutu, byl do středy Oskar. Proto jsme pro vás připravili krátké shrnutí největších případů porušení pravidel volné soutěže v telekomunikacích.


Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se opět připomněl a udělil Českému mobilu pokutu 6,5 miliónu korun. Pokutu za porušení pravidel hospodářské soutěže, jinými slovy zato, že uzavřel devět distribučních a kupních smluv s prodejci dobíjecích kupónů.

V tom by ještě ÚOHS neměl námitek, problém vidí ochránci spravedlivého trhu v tom, že tyto dohody obsahují klauzule o přímém určení cen, což omezuje svobodné rozhodování prodejců. Ti musí od roku 2002 prodávat dobíjecí karty za ceny určené ceníkem Oskaru nebo jim byla stanovena pevná cena.

Oskar se samozřejmě brání. Podle tiskového mluvčí Petra Šindlera, jednali v zájmu zákazníků, kterým tak chtěli nabídnout stejnou cenu předplacených služeb a smazat tím rozdíly mezi dobíjením z bankomatu. "Chápali jsme to jako jeden z požadavků vyplývajících ze zákona o telekomunikacích," dodal k situaci Šindler.

Jak se bude Oskar bránit se ještě neví, ale určitě se po prozkoumání rozhodnutí ÚOHS rozhodnou o dalším postupu. Možná bude mít s obranou problémy, protože ve správním řízení neposkytl jako první a z vlastní vůle relevantní informace o zakázaných dohodách, kvůli čemuž nemohla být ani pokuta snížena. Podle Josefa Bednáře, předsedy ÚOHS, Oskar porušení zákona popíral a neukončil smlouvy v okamžiku, kdy se o něm ÚOHS dozvěděl a upozornil jej nato.

ÚOHS zasahuje... v telekomunikacích

Není to ale poprvé, kdy antimonopolní úřad pokutuje telekomunikační firmy. Mnohem větší pokutu dostali dominantní mobilní operátoři při vstupu Oskara na trh. ÚOHS tehdy vyřkl ortel ve výši 63 miliónu korun (Eurotel 48 mil. a tehdejší Paegas 15 mil.), zato, že v roce 2000 a 2001 účtovali svým zákazníkům za minutu volání do sítě Oskar vyšší částku než za minutu volání mezi svými sítěmi.

Ani Český Telecom neunikl ze zorného pole přísného oka ÚOHS. Právě tento operátor zaměstnává antimonopolní úřad nejvíce ze všech účastníků telekomunikačního trhu. Jednu z posledních pokut dostal letos v únoru, když podle ÚOHS zneužil dominantní postavení na trhu.

Možná můžeme lidem z Telecomu závidět, že mohou zažívat stejné pocity velké firmy jako Microsoft, který si taky s úřady pro hospodářskou soutěž v posledních letech užívá své. Každopádně Telecom dostal "bloček" s částkou 81,7 miliónu korun za to, že zavázal své zákazníky provolat každý měsíc stanovený objem hovorů. Bohužel když klienti provolali méně, museli pak uhradit rozdíl mezi nasmlouvaným objemem a skutečným. Hájil se tím, že chtěl "poskytnout moderní službu spočívající v komplexním telekomunikačním řešení."

Otázkou je, kolik z vystavených pokut se nakonec opravdu zaplatí. Možná stačí jen pevné nervy, dobří právníci a několikaleté soudní tažení. Zajímavé také je, že se operátoři většinou brání tím, že chtěli nabídnout klientům lepší služby.

A co zákazníci?

To už je otázka pro vás. Sledujete nějak tyto kauzy? Myslíte si, že mají pokuty ÚOHS smysl?  Co si myslíte o utajeném uzavíráním smluv? Jaké máte zkušenosti s nakupováním dobíjecích karet? je lepší karta, nebo bankomat?