Series 60 jako chytrá platforma moc nefunguje

  • 42
Někdy v polovině minulého roku začaly pozvolna klesat prodeje aplikací pro mobilní telefony. Zdánlivě to nedává žádný smysl. Vždyť právě chytré telefony, které uživatelům umožňují programy stahovat a instalovat, jdou na dračku jako nikdy dřív.

U Palmu nebo Windows Mobile není stagnace poptávky vzhledem k prodejům zařízení nijak ohromujícím překvapením, ale u chytrých mobilů se Symbianem, které zaznamenaly ve čtyřech po sobě jdoucích letech nárůst prodeje o více než 100%, jde o menší šok.

Rostoucí prodeje chytrých telefonů táhne právě Symbian, resp. platforma Series 60, kterou má většina uživatelů spojenou výhradně se značkou Nokia. Pokud s těmito přístroji neroste i prodej aplikací, znamená to, že tyto smartphony nemotivují uživatele k nákupu dalších programů. Ve své primární roli tak selhávají a s tím, jak zbylé operační systémy stagnují, zpomaluje se i prodej aplikací třetích stran.

Potvrdila mi to Natalie Fadeeva z Paragon Software, podle které u Symbianu počet stažených aplikací s počtem prodaných chytrých telefonů příliš nesouvisí. Trendy se rozcházejí opačným směrem a výjimky tvoří jen krátkodobé vlny zájmu po zahájení prodeje velmi úspěšných modelů.

Uživatelé Series 60 programy nestahují

Víte, že...

V regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika) se za první čtvrtletí 2006 prodalo skoro 5 milónů chytrých Nokií. S podílem nepatrně nad hranicí 200 tisíc kusů ji pak následují zařízení BlackBerry, HTC a HP. Se stotřiceti tisíci kusy a meziročním propadem o 25 % uzavírá první pětici Palm.
Zdroj: Canalys

Majitelé chytrých telefonů Series 60 tedy programy většinou nestahují. Jeden z prodejců software to dokumentoval na porovnání prodeje aplikací pro platformy Symbian Series 60 a Symbian UIQ, které používají hlavně Sony Ericssony. Zatímco na jeden prodaný UIQ smartphone připadá nejméně deset Series 60, v prodeji aplikací je poměr přesně obrácený.

S tím souhlasí i Natalie Fadeeva. Většina Symbianových programů se u Paragon Software prodá na komunikátory Nokia (Series 80) nebo právě Sony Ericssony s UIQ.

Někdy od poloviny minulého roku tak prodeje aplikací pozvolna klesaly, protože Sony Ericsson nedokázal stimulovat trh s novými přístroji postavenými na UIQ, jejichž prodeje tak jdou zákonitě dolů. 

Vývojáři si nyní hodně slibují od nové generace chytrých Sony Ericssonů. Na našem trhu by se měl co nevidět objevit model M600. Částečné oživení přinesla již před několika týdny také třetí generace Series 60, ale prodej aplikací je bržděn nedostatečnou nabídkou programů, které nebyly se starší verzí operačního systému kompatibilní. Celkový nástup podle vývojářů nebyl tak výrazný jako po uvedení Sony Ericssonů P800 nebo P900.   

Rozdíl mezi chytrou a hloupou Nokií skoro nepoznáte

Nokia, co by hlavní propagátor Series 60, si na propagaci a úspěchu svých chytrých telefonů zakládá. Přístroje se sice prodávají velmi dobře, ale motivem zřejmě nejsou jejich chytré vlastnosti. Grafické prostředí nového Series 40 od Series 60 už v základních rysech téměř nerozlišíte, což má patrně za účel odstranit obavy některých uživatelů ze zbytečně komplikovaného systému. I celkový vzhled obyčejných a chytrých telefonů nabírá v posledních měsících kolizní směr.

Mnoho uživatelů chytrých telefonů S60 také vůbec netuší, co všechno jejich mobilní telefon umí. Nokia prodeje těchto přístrojů podporuje třeba tím, že nejlepší fotoaparát vždy najdete zrovna u chytrého telefonu. Ve velmi úspěšné Nokii N70 si tak většina uživatelů kupuje prostě jen pěknou Nokii s dobrým foťákem, která má už v základní výbavě mnohem víc funkcí, než kolik jich průměrný majitel kdy využije.

Nokia se tuto situaci snaží řešit marketingovou kličkou, když začala některým chytrým telefonům říkat multimediální počítače, aby zdůraznila jejich rozdílnost od obyčejných mobilů. U nás se s tímto termínem moc nesetkáte, ale zahraniční zdroje popisují úsměvné situace, kdy zaměstnanci Nokie při zaslechnutí slova "mobil" opravují slušně autora na správný termín "multimedia computer". Výhody této platformy již delší dobu propaguje také specializovaný (a velmi dobrý) blog s60.com.

Jsou zbytečné?

Kromě možných obav z bezpečnostních rizik mohou odrazovat i relativně vysoké ceny programů, za které nejsou uživatelé v některých regionech příliš ochotni utrácet peníze. Znamená to ale, že byla sázka na chytré telefony chybným krokem a měly zůstat jen hračkou pro relativně malou skupinu mobilních profesionálů?

Pokud vidíme milióny prodaných zařízení, ze kterých musel výrobce a potažmo i spotřebitel zbytečně zaplatit licenční poplatky a hardware nutný k práci otevřeného operačního systému, tak se může zdát, že ano. Chytré vlastnosti těchto smartphonů ovšem mohou velmi dobře využít mobilní operátoři. Jejich menu lze snadno přizpůsobit a doplnit do něj zajímavé operátorské funkce, které jinak zůstávají uživatelům utajené. Většina nebude ztrácet čas pátráním po internetu a instalováním vychytávek. Předem připravený mobil ovšem může lákat je jediným kliknutím vyzkoušet. - více zde

Nokia před několik dny představila také tzv. on-device portál Content Discoverer, který by měl prodej mobilních aplikací a dalšího obsahu podpořit. V menu novějších S60 a S40 telefonů budou moci uživatelé jednoduše vybírat a stahovat aplikace pro svůj přístroj. Záležet bude samozřejmě na způsobu licencování a dohodách s operátory.