"Mobilní telefon má pro seniory zvláštní význam. Díky němu mohou zůstat v kontaktu se svou rodinou a blízkými. Přispívá to k jejich psychické pohodě a pocitu bezpečí," vysvětluje Michael Rabenstein, oblastní manažer společnosti emporia Telecom pro český trh. Ta nyní přichází se sérií bezplatných školení Jak na mobil, která navštíví všech třináct krajských měst. Obdobný projekt se uskutečnil loni v Rakousku a letos na jaře v pěti největších slovenských městech.
"Bohužel je stále většina seniorů vybavena nevyhovujícími přístroji, které 'zdědí' od svých dětí či vnoučat. Těmto mobilním telefonům senioři nerozumí a používají je jen velmi neradi," dodává Rabenstein. Slova se potvrdila hned na prvním semináři, který se uskutečnil 15. května v Praze. Senioři si nevědí rady nejen s ukládáním nových kontaktů do telefonního seznamu, neumí často ale ani odeslat textovou zprávu a problém mají i ve chvíli, kdy se jejich telefon vypne například v důsledku vybité baterie.
15. května | Praha |
22. května | Ústí nad Labem |
23. května | Pardubice |
24. května | Liberec |
29. května | Jihlava |
30. května | Brno |
5. června | České Budějovice |
6. června | Olomouc |
7. června | Ostrava |
11. června | Plzeň |
12. června | Zlín |
13. června | Karlovy Vary |
14. června | Hradec Králové |
V teoretické části, kterou provádí proškolená lektorka Marta Samková, tak padaly ze strany přítomných seniorů i dotazy týkající se samotného nabíjení baterií mobilních telefonů. Lektorka seznámí přítomné se základní problematikou mobilních telefonů: od vložení SIM karty přes zapnutí telefonu a vložení PIN kódu až po vysvětlení pojmů jako je roaming či příklad, jak napsat SMS zprávu.
"Pro seniory existuje spousta programů a školení počítačové gramotnosti. Bohužel semináře, které by jim vysvětlily, jak zacházet s jejich mobilními telefony, doposud chyběly," doplnila Samková se slovy, že senioři ale používají mnohem častěji své mobily než počítače.
Druhá část semináře dává prostor přítomným seniorům k řešení individuálních problémů s jejich vlastními mobilními telefony. V tom jim je nápomocen asistentský tým, který poradí nejen s uložením nového kontaktu, ale vysvětlí například i seznam posledních volaných čísel či zrychlené volby volání. Senioři se zajímali také o to, zda se jim při zamknutém telefonu ostatní dovolají. Nám, kteří jsme na mobilních telefonech vyrůstali, vykouzlí některé jejich dotazy sice úsměv na tváři, pro ně jsou toto však často neřešitelné překážky.