Tarify mobilních operátorů v ČR jsou podle sdružení Telefonující.cz až o 79 procent dražší, než je průměr EU. Předražená jsou zejména mobilní data a tarify s malými objemy volání a SMS, uvedla spotřebitelská organizace Telefonující.cz na tiskové konferenci.
Za vysoké ceny podle zástupců organizace mohou dvouleté úvazky, vysoké marže, absence čtvrtého operátora i extrémně velké rozdíly v nabídkách pro koncové spotřebitele a firmy. „Neupíráme operátorům právo na poskytování podpultových cen, ale my chceme dosáhnout snížení ceníkových tarifů,“ řekl předseda organizace Svatopluk Bartík.
Bartík chtěl městský tarif snů. Nepřišla jediná nabídkaV listopadu loňského roku vyhlásila radnice Brna-střed výzvu, v které poptávala neomezený tarif s 5 GB dat pro všechny obyvatele městské části. žádný operátor ale na výzvu nereagoval. Více zde. |
Telefonující.cz srovnali veřejně dostupné nabídky operátorů v celé Evropě pro čtyři typické skupiny spotřebitelů. Vyšlo jim, že čtyřčlenná rodina v Česku zaplatí za volání a data 2 499 Kč, v EU průměrně 1 994 Kč. Matka samoživitelka v Česku zaplatí za volání a data pro sebe a telefonování a SMS dítěte 1 298 Kč, v EU 760 korun. Důchodkyně v ČR dá za volání 549 korun, v Evropě 372 korun. Obchodní cestující v Česku zaplatí 1 599 korun, v EU průměrně 891 korun.
Srovnání počítá s pevně předdefinovanými vzorci spotřeby služeb. Ve srovnání jsou ceníkové ceny a pouze tarify, přestože v některých případech by bylo dobré pracovat i s předplacenými kartami. V některých případech pak nebyl využit výhodnější studentský tarif.
Výsledky nejsou překvapující. Že jsou mobilní služby v Česku dražší než v mnoha jiných státech Evropské unie, se ve veřejné diskusi řeší již několik měsíců (více zde). Ceníkové ceny jsou v Česku vysoké, naopak úřady a firmy mají ceny často velmi nízké.
Organizace proto chystá podnět pro Evropskou komisi a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za tzv. podbízivé ceny. Od toho si slibuje zákaz podnákladových cen u firemních tarifů a odstranění jedné z příčin neférově vysokých cen pro koncové spotřebitele.
Telefonující.cz se označuje za sdružení zákazníků mobilních operátorů, které se snaží zlepšit postavení spotřebitelů a snížit ceny mobilních služeb na úroveň obvyklou v Evropské unii. Na dotaz ČTK zástupci sdružení pouze uvedli, že evidují 800 zájemců o členství a registraci sdružení v řádu měsíců.
Vysoké ceny volání a dat v poslední době kritizují i někteří politici. Neřešení problému bylo jedním z důvodů odvolání ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. Premiér Bohuslav Sobotka se chce zasadit o rychlé přijetí novely telekomunikačního zákona, která zvýší ochranu spotřebitele a rozšíří pravomoci ČTÚ.