Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Satelitní navigace v automobilu - druhý díl

aktualizováno 
V prvním díle jsme se zabývali hardwarovými nároky, co budeme k satelitní navigaci potřebovat, vlastnímu zapojení a variantám, které se nabízejí v propojení. V dnešním pokračování se podíváme na uchycení v automobilu a kabeláž.

 

Jak jednotku GPS v autě uchytit?

Každý automobil má jinou dispozici a řešení interiéru. Musíte se tedy zamyslet nad několik aspekty:

  • Aby instalace neovlivnila výhled z automobilu.

  • Abyste si tím nezakryli funkční prvky (reproduktory, ovladače výdechů vzduchu, vlastní knoflíky ovládání, kontrolky atp.).
  • Dbejte bezpečnosti (namontujte zařízení tak, aby při případné nehodě jste nebyli zranění částmi zařízení, nebo bylo znemožněno vyproštěni, nebo jiné komplikace).
  • Zařízení by vám nemělo bránit ve výhledu a přitahovat vaší pozornost béhem jízdy, nebo odvádét pozornost od řízení motorového vozidla!
  • Dejte si také pozor na zorné úhly.
  • A nezapomeňte na čitelnost displeje Palmu, abyste se při jeho sledování nemuseli všelijak kroutit.

Mne se osvědčil systém dvou přísavek a bločku na psaní poznámek. Ten jsem vyhodil a do klipsu uchytil Palm. Následně je možné připojit sériový kabel.

Druhá varianta mít na panelu přišroubovánu, nebo přichycenu kolébku a do ní Palm vždy před jízdou zasadit.

 

Co s kabely?

Zapojení jsme si již popsali v předchozím dílu. Nyní je jen na nás, jakou z uvedených možností využijete. Je více než vhodné umístit anténu GPS přijímače tak, aby měla volný výhled na oblohu a mohla přijímat signály ze satelitů. Jako velice vhodné umístění se jeví prostředek palubní desky, nebo okraj směrem ke kapotě. Dalším místem může být přilepení pod středové zpětné zrcátko a kabeláž ukrýt pod střešním “tapecírungem”. Je výhodnější umístit anténu buď doprostřed, tj. v ose automobilu, nebo v levé části (kvůli jízdě vpravo na našem kontinentě). V levé části automobilu nebude tolik stínit případné budovy v městské zástavbě, nebo při jízdě alejí stromů. Budete se divit, ale rozdíl mezi umístěním antény vpravo a vlevo od osy automobilu se projevuje nejenom lepší čitelnosti a menšímu riziku přeslechů a odrazů, ale také o pár decibelů silnějším signálem.

Kam ukrýt kabely? Je to jednoduché, za palubní desku, pod plastové záslepky, pod koberec, pod “tapecírung” textilie atp. Není důležité jen, aby kabely nebyly vidět a vše vypadalo profesionálně, ale aby byla celá instalace bezpečná: abyste o ně nezakopávali, neutrhli si konektor, nezničili Palm, GPS atp.

Při zapojení stabilizátoru uvnitř sériové kolébky a jeho napájení jak Palmu, tak GPS, protéká obvodem proud, který se ve stabilizátoru mění ve ztrátové teplo. Tudíž kolébka je v místech umístění stabilizátoru horká, což na funkci zařízení to nemá žádný vliv. Se zvětšujícím se odběrem roste teplota, takže pokud zapnete podsvícení, bude teplota o pár stupňů vyšší. Na stabilizátor se doporučuje použít střední chladič pro rozměr TO220 černé barvy pro lepší odvod tepla. Určité nepoužívejte zapojení bez chladiče! Můžete tak poškodit čip ve stabilizátoru přehřátím a tím způsobit jeho proražení a následně dostání napětí 12V na piny Palma, který na to není konstruován a můžete ho nevratné zničit. Na to se záruka pochopitelně nevztahuje a v servisu to poznají.





 

V dalším díle si povíme, jak se tento systém vyplatí, pro koho je určen a srovnáme jej s ostatními systémy.



Témata: nehody, Palm, GPS


Nejčtenější

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Motorola Moto X4
Toto je chystaná Moto X. Kdysi to bývala prémiovka

Řada Moto X bývala nejvyšší modelovou linií Motoroly, ale už loni tuto roli převzala kolekce Z. Nyní „xková“ řada hlásí návrat, ale model X4 nemíří na vrchol....  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Další z rubriky

Huawei Y6 Pro 2017 půjde do Evropy pod dvojím označením.
Huawei kouzlí. Z jednoho smartphonu udělal dva

Huawei je nejen třetí největší výrobce smartphonů, je i specialistou v uvádění téhož modelu pod různým označením. Teď se do Evropy chystá vypustit smartphone...  celý článek

Možná podoba chystaného Xiaomi Mi Mix 2.
Nemá žádné rámečky. Předběhne opět Xiaomi zvučnější konkurenty?

Xiaomi Mi Mix koncem loňského roku šokovalo dnes tolik vyzdvihovanou konstrukcí s displejem skoro přes celé čelo telefonu. Nástupce půjde ještě dál.  celý článek

Vertu Aster
Už jen dnes superluxus za hubičku. Draží se zbytky Vertu

Značka luxusních telefonů Vertu skončila kvůli dlouhodobým neuspokojivým finančním výsledkům letos v červenci v likvidaci. A že nešlo jen o akci „naoko“...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.