Samsung Galaxy S5

Samsung Galaxy S5 | foto: Samsung

Samsung ztrácí na důležitém čínském trhu. Předběhlo ho Xiaomi

  • 15
Samsung po časech blahobytu zažívá krušnější období. Možná se z toho poučí a bude silnější než dříve, nebo ho může potkat stejný osud jako kdysi stejně dominantní Nokii. V každém případě musí Samsung odolat nejen tlaku Applu, ale především dravé asijské konkurence.

Celosvětově prodeje smartphonů rostou. Dosud nepřekonatelný vládce na trhu s chytrými telefony však začal vrávorat. Samsung si za druhé čtvrtletí letošního roku připsal poprvé za dva roky pokles prodejů. Podle analytické společnosti Strategy Analytics měl letos ve druhém čtvrtletí podíl na celosvětovém trhu se smartphony 26 procent. Loni to bylo ve stejném období 32 procent a ještě v letošním prvním čtvrtletí 31 procent.

Samsung má před konkurencí stále výrazný náskok. Jenže nic nemusí trvat věčně. V řeči čísel je Samsung jediný mezi šesti největšími výrobci smartphonů, kterému klesly celosvětové prodeje (více zde).

V dřívějším článku jsme vás informovali, že v období od ledna do května letošního roku, se stalo Xiaomi druhým největším výrobcem smartphonů na domácím čínském trhu. Dotahovalo se tak na vedoucí Samsung, který měl minimální náskok. To byly výsledky analytické společnosti Kantar (více zde).

Nyní zveřejnila jiná analytická společnost Canalys výsledky prodejů smartphonů na čínském trhu v druhém pololetí letošního roku (duben - červen). A podle ní už Xiaomi Samsung v prodejích chytrých telefonů na čínském trhu překonalo.

Nutno připomenout, že čínský trh je největší trh se smartphony na světě. Patří mu podíl 37 procent ze všech na světě prodaných chytrých telefonů. V Číně se ve druhém čtvrtletí letošního roku prodalo okolo 110 milionů smartphonů. Čínský trh je tak pro většinu výrobců velmi důležitý, pokud ne přímo klíčový.

Samsung klesá. Mohou za to Číňané, kteří se stávají vládci smartphonů

Xiaomi si podle společnosti Canalys připsalo na čínském trhu s chytrými telefony podíl 14 procent, což znamená enormní meziroční růst o 240 procent. Samsung naopak ztratil 15 procent, a opustil tak první příčku na čínském trhu, kterou držel od posledního čtvrtletí 2011.

Xiaomi ve druhém letošním čtvrtletí v Číně prodalo 15 milionů smartphonů. Přitom ve stejnou dobu před rokem prodalo jen 4,4 milionu chytrých telefonů. Samsung v letošním druhém čtvrtletí v Číně prodal 13,2 milionu smartphonů, loni však 15,5 milionu.

Pro doplnění dodáváme, že třetím největším výrobcem na čínském trhu je podle společnosti Canalys Lenovo, které letos ve druhém čtvrtletí prodalo 13 milionů smartphonů, před rokem to bylo 10,8 milionu smartphonů. Lenovo už se tak na Samsung dotahuje. Až bude koupě Motoroly čínským Lenovem finální, tak si Lenovo může připsat další tři procenta z trhu. To je podíl Motoroly ve druhém čtvrtletí na čínském trhu.

Podíly výrobců smartphonů na čínském trhu ve druhém čtvrtletí 2014

Samsung by tak mohl na čínském trhu spadnout až na třetí místo, nebo možná až na čtvrté. Čínští výrobci si totiž doma připisují větší a větší podíly. Čtvrtým největším výrobcem v Číně je Yulong, který prodává smartphony pod značkou Coolpad. Yulong prodal v Číně ve druhém čtvrtletí 12,7 milionu smartphonů, loni to ve stejném období bylo 10,7 milionu.

Až pátý je i u nás dobře známý Huawei, který letos od dubna do června v Číně prodal 11,9 milionu chytrých telefonů, a připsal si tak značný růst, když loni ve druhém čtvrtletí prodal jen 7,5 milionu smartphonů.

Galaxy S5 není žádný hit. Analytici radí Samsungu změnit taktiku

Samsung Galaxy S5

Samsung tak v Číně doplácí na domácí značky, které si ukusují stále větší tržní podíly. Zatím se čínští výrobci drží doma. Právě současná jednička čínského trhu Xiaomi prodá doma 97 procent svých smartphonů. Xiaomi se však postupně rozkoukává po světě a už je aktivní i na některých dalších asijských trzích. Loni ještě mimo Čínu širokému publiku neznámá značka to letos dokonce ve druhém čtvrtletí dotáhla až na pátého největšího výrobce smartphonů na světě (více zde).

Lenovo expanzi na světové trhy s chytrými telefony podle všemožných zpráv připravuje už dlouho. Ale nyní se snad už konečně dočkáme oficiálního příchodů chytrých telefonů Lenovo i na náš trh. Měli bychom se dočkat začátkem podzimu (více zde). Prodeje smartphonů Lenovo zatím tvoří z 84 procent čínský trh.

Smartphony Coolpad se mimo Čínu prodávají minimálně, zato Huawei už na světové trhy expanduje dlouhodobě. Jinak by také nebyl světovou trojkou ve výrobě chytrých telefonů. Z mimočínských výrobců se v Číně daří zejména Applu, který podle společnosti Canalys ve druhém čtvrtletí letošního roku vykázal meziroční růst prodejů 58 procent.

Z uvedených dat je tak jasné, že dosud celosvětově dominantní Samsung vyklízí pozice dravým čínským výrobcům. Ti nabízejí své smartphony za výrazně nižší ceny. A to leckdy i za lépe vybavené chytré telefony. Vrcholní představitelé Samsungu měli velké oči a rozhodli se řadu svých výrobků prodávat za prémiové ceny. Jak však řada analytiků varovala, Samsung za prémiové ceny nenabízí prémiové produkty.

Samsung by tak mohl potkat stejný osud jako kdysi naprosto nepřekonatelnou Nokii. I když situace je jiná, v nečem je přesto stejná. Nokia zaspala nástup dotykových smartphonů nové generace. Na ty naopak Samsung vsadil téměř vše. Jenže míra inovace je nahrazena kvantitou. To samé platilo pro Nokii v posledních letech její nadvlády.

Samsung nabízí po celém světě tolik modelů, že se ve všech snad nevyznají ani jeho představitelé. Logické odlišení nového modelu pořadovým číslem postupem času doplnily verze Plus, Advance, Lite, Style, Neo a řada dalších. Těmi jsou často označovány pouze drobně upravené i dva roky staré modely. Navíc řada modelů nabízí pouze minimální vylepšení oproti předchůdcům, někdy mají dokonce výbavu horší.